دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اداره ی اطلاعات سازمان ملل متحد DPI

No image
اداره ی اطلاعات سازمان ملل متحد DPI

DPI، سازمان ملل متحد، اركان فرعي، اطلاعات سازمان ملل در تهران، اداره ي اطلاعات سازمان ملل متحد، علوم سياسي

نویسنده : فاطمه امانی توانی

اداره‌ی اطلاعات و روابط عمومی سازمان ملل Department of public information که به‌طور اختصار DPI خوانده می‌شود، توسط مجمع عمومی سازمان ملل در تاریخ 13 فوریه‌ی 1946م شکل گرفت.

ضرورت اصلی شکل‌گیری این اداره را می‌توان به نقش اطلاعات جهانی در توسعه‌ی کشورها دانست، به عبارتی مجمع عمومی سازمان ملل، برای بیان اهداف و فعالیت‌های سازمان ملل نزد افکار عمومی جهان به تشکیل این اداره مبادرت ورزید. به همین دلیل، مهم‌ترین هدف تشکیل این اداره، شناساندن فعالیت‌های رسمی سازمان ملل به عموم مردم جهان بوده است تا راهبردهای اطلاعاتی این سازمان به اطلاع همه برسد تا از این طریق سازمان ملل Aبتواند همکاری نزدیک‌تری را با دولت‌های مختلف، رسانه‌های عمومی و سازمان‌های غیردولتی (NGOs) و مؤسسات غیردولتی فراهم نماید.[1]

این اداره دارای تعدادی مراکز اطلاعاتی در کشورهاست که توسط این اداره هدایت و مدیریت می‌شود. و ریاست این اداره نیز به عهده معاون دبیرکل در امور اطلاعات عمومی است.[2]

عمده‌ترین وظایف اداره‌ی اطلاعات

1. تشریح مقاصد سازمان ملل و ایجاد درک صحیح از عملکرد آن در میان مردم جهان.

2. برقراری نظامی منسجم برای هماهنگی مجموعه‌ی عوامل و وسایل خدمات خبری عمومی در سازمان ملل.

3. تنظیم طرح‌ها، برنامه‌ها و انجام هماهنگی‌های لازم برای پوشش خبری مسائل و رویدادهای ویژه‌ی سازمان ملل، پس از تبادل نظر با ارگان‌ها و ادارات سازمان ملل.

4. اطلاع‌رسانی به سازمان‌های خبری درباره‌ی مجموعه‌ی فعالیت‌ها و اقدامات روزانه‌ی سازمان ملل.

5. فراهم کردن تسهیلات لازم برای دسترسی نمایندگان مطبوعات به مجموعه‌ی اطلاعات و اخبار موجود در سازمان ملل.

6. تأمین خدمات ارتباطی برای دبیرکل و مقامات عالی رتبه‌ی دبیرخانه.

7. کسب اطمینان از توزیع به موقع مطالب خبری سازمان ملل در گسترده‌ترین سطح ممکن در مناطق مختلف جهان.

8. جلب حمایت و همکاری سازمان‌های خارجی برای فعالیت‌های خبری سازمان ملل.

9. حفظ شبکه‌ای از مراکز خبری برای دستیابی به عالی‌ترین آگاهی‌های داخلی ممکن؛ از فعالیت‌ها، مقاصد و نظارت‌های ویژه‌ی سازمان ملل.

10. کسب اطلاع از دیدگاه‌های افکار عمومی و رسانه‌ها در زمینه‌ی فعالیت‌های سازمان ملل و سازمان‌های وابسته برای همکاری با اداره‌ی تحقیق و جمع‌آوری خبر.

11. برقراری دوره‌های آموزشی برای ارتقای آگاهی عمومی از عملکرد و فعالیت‌های سازمان ملل.[3]

بنابرین در قطعنامه‌ای که توسط مجمع عمومی‌ سازمان‌ملل به تصویب رسیده، به اداره اطلاعات همگانی ملل متحد اختیار داده‌ شده است که از تمام ابزارهای ممکن در جهت اطلاع‌رسانی به مردم سراسر جهان استفاده کند. این اداره این کار را از طریق، صدور اطلاعیه‌های مطبوعاتی، ایجاد ارتباط خوب با روزنامه‌ها، رسانه‌های دیداری‌ و شنیداری، پست الکترونیکی و ارائه‌ فیلم و ویدئو درباره فعالیت‌های‌ سازمان‌ملل انجام می‌دهد.[4]

ساختار اداره‌ی اطلاعات سازمان ملل

این اداره از سه بخش تشکیل شده است که عبارتند از:

1. بخش خدمات امور اداری و کمیته‌ها:

مهم‌ترین وظیفه‌ی این بخش، همکاری و هم‌فکری با معاون دبیرکل برای تبادل نظر با دولت‌ها، سازمان‌های تخصصی و دیگر مؤسسات وابسته به سازمان ملل، در زمینه‌ی موضوعاتی که در حیطه‌ی‌ مسئولیت‌های اداره‌ی اطلاعات و روابط عمومی قرار دارد؛ همکاری با معاون دبیرکل به منظور هماهنگ کردن فعالیت‌های اداره؛ همکاری با معاون دبیرکل برای تهیه و تنظیم پیش‌نویس طرح‌های میان مدت و برنامه‌های کاری دو سال یک بار این اداره؛ کنترل، ارزیابی و گزارش حاصل از تأثیرات، نفوذ و کارایی برنامه‌های اداره به معاون دبیرکل؛ نظارت و کسب اطمینان از خدمات دبیرخانه‌ی سازمان ملل به دو کمیته اطلاعات و کمیته مشترک سازمان ملل در امر اطلاعات، اشاره کرد.

2. دفتر طرح و عملیات و برنامه: این دفتر شامل سه شاخه‌ی جداگانه‌ی، ارتباطات، پروژه و تولید و پخش خبر است که توسط یک مدیر و مستقیما تحت نظر معاون دبیرکل اداره می‌شود.

3. بخش مراکز اطلاعات و اخبار سازمان ملل متحد: که مهمترین مسئولیت این بخش هماهنگی امور میان مراکز و شعبات آن اداره را بر عهده دارد.[5]

عملکرد اداره‌ی اطلاعات سازمان ملل

اداره‌ی اطلاعات سازمان ملل که بلافاصله بعد از تشکیل سازمان ملل متحد ایجاد شد و با توجه به مهمترین هدف آن، معرفی و تشریح اهداف و فعالیت‌های سازمان ملل، از آن زمان تاکنون، در عرصه‌ی فعالیت‌های سازمان ملل اقدامات و خدمات زیادی ارائه کرده است. انتشار بیانیه‌های خبری، پوشش خبری سخنرانی‌های ایراد شده در سازمان ملل، انتشار یک روزنامه‌ی 30 صفحه‌ای که به زبان انگلیسی و فرانسه از عمده‌ترین فعالیت‌های این سازمان در روزهای اولیه‌ی تأسیس آن بوده است.[6]

فعالیت این اداره در سال 1946م را می‌توان تشکیل کادر اداری این اداره توسط گروه‌های مختلف خبری، نویسندگان، تهیه‌کنندگان، تولیدکنندگان برنامه‌های خبری، مسئولین بخش خبری و ارتباط جمعی و کارکنان بخش افکار عمومی و مسئولین ایجاد رابطه با سازمان‌های غیر دولتی... را نام برد.

در سال 1947م همزمان با شروع اجلاس سالانه‌ی مجمع عمومی این اداره توانست با همکاری کمپانی‌های تلویزیونی، این برنامه‌ها را به‌طور زنده پخش کند و در سال‌های بعد با افزایش کارکنان سازمان ملل و تنوع کاری این سازمان، این اداره هم همزمان با تحولات سازمان ملل توانست به تعهدات خود در قبال این سازمان عمل کند و مراکز اطلاعاتی خود را در سرتاسر جهان گسترش دهد، با توجه به مهم‌ترین اهداف سازمان ملل که شامل برقراری حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، توسعه روابط دوستانه بین‌الملل، همکاری‌های بین‌المللی برای حل مسائل بین‌المللی و ایجاد مرکزی برای هماهنگ کردن اهداف مشترک ملل مختلف بود[7]، این اداره برای تشریح و بیان مقاصد و اقدامات سازمان ملل سعی کرد اهداف خود را در چارچوب برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی، فیلم، انتشارات و دیگر وسایل ارتباطی سازماندهی کند و تسهیلات لازم را برای حضور خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در تمامی جلسات سازمان ملل فراهم آورد.[8]

با شروع دهه‌ی 1960م که همزمان با به استقلال رسیدن کشورهای جهان سوم و ورود این کشورها به عضویت در سازمان ملل بود این اداره نقش مهمی در شناساندن مقاصد و اقدامات سازمان ملل داشت. در سال‌های 1974م کمیته‌ی مشترک سازمان ملل در امر اطلاعات تأسیس شد که مهمترین هدف آن جمع‌آوری اطلاعات مهم ارگان‌های مختلف سازمان ملل برای تحرک بخشیدن به برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی و حمایت از آنها بود. در آستانه‌ی دهه‌ی 1980م مجمع عمومی ضرورت ایجاد یک نظام خبری و ارتباطی موثر را برای توزیع گسترده‌تر و عادلانه‌تر و بهتر اطلاعات مورد تأکید قرار داد و به این منظور یک کمیته‌ی بین‌الدولی جهت انجام فعالیت‌های اطلاعاتی سازمان ملل در دنیای خارج تشکیل شد و از اداره‌ی اطلاعات روابط عمومی سازمان ملل خواسته شد که امکانات خود را برای تأمین نیازهای خبری کشورهای در حال توسعه به کار گیرد.

در سال 1989م مجمع عمومی در چهل و چهارمین اجلاس سالیانه‌ی خود گزارش کمیته‌ی اطلاعات را مبنی بر این‌که، برای برقراری نظام نوین اطلاعات و ارتباطات بین‌المللی بر اهمیت نقش سازمان یونسکو و همکاری همه‌ی کشورها و سازمان‌های وابسته به سازمان ملل تأکید نمود و اعلام کرد، وسایل ارتباط جهانی عمده باید در تکمیل تلاش‌های جامعه‌ی بین‌المللی برای توسعه‌ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای در حال توسعه به‌طور عینی‌تر و گسترده‌تری اخبار جهان را پوشش دهند، همزمان با این تحولات مدیریت اطلاعات سازمان ملل نیز تلاش‌هایی را برای تأمین نیازهای خبری کشورهای جهان سوم و توسعه‌ی نظام پوشش اطلاعات و اخبار سازمان ملل برای کشورهای عضو سامان داد.[9]

از دیگر فعالیت‌های این اداره می‌توان تلاش آن در صرف بهبود توزیع اطلاعات اخبار و رویدادهای بین‌المللی در سازمان ملل برای 166 کشور عضو دانست. نزدیک به پنجاه کشور با راه‌اندازی سیستم فاکس و انتقال الکترونیکی اسناد از طریق کامپیوتر با این اداره مرتبط‌اند و تولید برنامه‌هایی برای رسانه‌های گروهی محلی از دیگر اهداف این اداره برای توزیع اطلاعات می‌باشد. عمده‌ترین اخبار و اطلاعاتی که در پی پخش آن می‌باشد مربوط به، تلاش‌های سازمان برای خلع‌ سلاح جهانی، برقراری صلح و امنیت، توسعه‌ی اقتصادی و اجتماعی، استعمارزدایی، رعایت حقوق بشر... می‌باشد و برای رسیدن به این هدف این اداره‌ فعالیت گسترده‌ای را برای ایجاد هماهنگی میان مراکز اطلاعاتی خود در جهان و سازمان‌های تخصصی سازمان ملل فراهم کرده است.[10]

عملکرد اداره‌ی اطلاعات سازمان ملل در ایران

سابقه‌ی فعالیت این اداره در ایران و شکل‌گیری اولین کادر اداری این اداره در تهران مربوط به سال 1950م می‌باشد که مسئول آن یک تبعه‌ی پاکستانی بود؛ پس از وی افراد دیگری که اغلب از کشورهای همجوار بودند منصوب شدند.

در سال‌های شکل‌گیری انقلاب اسلامی مدتی فعالیت این دفتر به حالت تعلیق درآمد ولی با تثبیت جمهوری اسلامی ایران و گذشت چند سال مجددا این دفتر زیر نظر سازمان عمران و توسعه‌ی سازمان ملل در تهران فعالیت خود را آغاز کرد. با گسترش فعالیت‌های سازمان ملل و همین‌طور تنوع خدمات اداره‌ی اطلاعات، ایران در اجلاس چهل و چهارم مجمع عمومی تصمیم گرفت همکاری خود را با سازمان ملل در زمینه‌ی اطلاعات تقویت کند و خواستار عضویت در کمیته‌ی اطلاعات شد که در سال 1990م این درخواست مورد تصویب قرار گرفت. به‌دنبال این عضویت ایران از طریق نمایندگان خود در نیویورک فعالیت‌های گسترده‌ای را با اداره‌ی اطلاعات برقرار کرده است که خلاصه‌ای از این فعالیت‌ها عبارتند از:

1. سفر معاون دبیرکل، خانم ساوینی در سال 1991م به تهران و ملاقات وی با وزیر و معاونان وزارت امورخارجه و مدیر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

2. گشایش دفتری مستقل در تهران در سال 1991م، در اجلاس چهل و چهارم مجمع عمومی.

3. آموزش تعدادی خبرنگار ایرانی درباره‌ی فعالیت‌های سازمان ملل.

4. پخش اخبار روزانه‌ی سازمان ملل و کارگزاری‌های آن به زبان فارسی برای مردم ایران.[11]

خدمات دفتر اطلاعات سازمان ملل در تهران

این دفتر، اسناد، کتاب‌ها، بروشورها و نشریات مهم سازمان ملل را به فارسی ترجمه و به صورت رایگان به رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های غیردولتی ارسال می‌نماید و همین‌طور این مرکز به‌منظور گرامی‌داشت مناسبت‌های سازمان ملل مانند روز ملل متحد، روز جهانی صلح و غیر... مراسمی ویژه برگزار می‌کند و به سازمان‌های غیردولتی در زمینه‌ی فعالیت‌های خود که مربوط به سازمان ملل است اطلاعاتی را ارائه می‌دهد.

کتابخانه‌ی مجهز یکی از بخش‌های مهم دفتر اطلاعات سازمان ملل در تهران است این کتابخانه حاوی اسناد رسمی و کتاب‌های مربوط به سازمان ملل و فعالیت‌های آن شامل حفظ صلح، ایجاد صلح، حقوق بشر، اقتصاد، توسعه‌ی اجتماعی، کاهش بلایا و محیط زیست می‌باشد.[12] منابع موجود این کتاب‌ها شامل گزارشات، مباحث و قطعنامه‌های مجمع عمومی و شورای امنیت و مجموعه‌ی عکس‌های سازمان ملل، نوارهای ویدئویی، لوح فشرده و پوستر و نشریات ادواری سازمان ملل نیز در کتابخانه موجود است. این کتابخانه به تمامی دانشجویان، استادان، پژوهش‌گران، روزنامه‌نگاران، کارمندان ادارات دولتی و سازمان‌های غیردولتی و شرکت‌های خصوصی خدمات ارائه می‌دهد و به روی همگان باز است.[13]

برخی از فعالیت‌های این سازمان را در سال 2009م می‌توان تشکیل کارگاه‌های آموزشی درباره‌ی بازیابی اطلاعات مربوط به سازمان ملل، جلسات توجیهی برای دانشجویان، کنفرانس‌های مطبوعاتی به مناسبت روز ملل متحد، ایجاد همایش‌های بین‌المللی حقوق بشر و مواردی از این دست اشاره کرد.[14]

مقاله

نویسنده فاطمه امانی توانی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ارائه 94 مقاله از دانشگاه تبریز در 23 کشور جهان

ارائه 94 مقاله از دانشگاه تبریز در 23 کشور جهان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز گفت: طی 9 ماهه نخست امسال 94 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز با حضور در مجامع علمی 23 کشور اروپایی و آسیایی آخرین دستاوردهای علمی پژوهشی خود را ارائه کردند.
حل معمای چگونگی تشخیص اصوات در مغز

حل معمای چگونگی تشخیص اصوات در مغز

حل معمای چگونگی تشخیص اصوات در مغز توسط محقق ایرانی دانشگاه کالیفرنیا
رفع دغدغه‌های معاصر با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی

رفع دغدغه‌های معاصر با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی

جدا از تمرکز بسیاری از رسانه بر دیدار میان پادشاه عربستان و پاپ، گروه‌ها، جوامع و نهادهای دینی طی هفته ای که گذشت به بررسی سهم خود در بحران ایدز، زمینه های تازه همکاری، عرفان و رابطه علم و دین تمرکز کردند تا فصل تازه ای از دغدغه های معاصر خود را با بهره گیری از آموزه های دینی برطرف کنند .
محقق ایرانی دانشگاه اوهایو از مایع شکمبه گاو برق تولید کرد

محقق ایرانی دانشگاه اوهایو از مایع شکمبه گاو برق تولید کرد

گروه فناوریهای نوین: سلولهای سوختی میکروبی تولید شده از گاوها می توانند روزی به کمک بشر آمده و به عنوان منابع ارزشمند و جایگزین انرژی نظیر برق مورد استفاده قرار گیرند.
کتاب " آیا دولت رفاه موجه است؟" منتشر شد

کتاب " آیا دولت رفاه موجه است؟" منتشر شد

انتشارات دانشگاه کیمبریج کتاب " آیا دولت رفاه موجه است؟" تألیف دانیل شاپیرو را روانه بازار نشر کرده است.

پر بازدیدترین ها

No image

اساس نواندیشی دینی ترکیب تغییر و ثبات است

استاد مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل در نشستی که عصر امروز در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، گفت: مبنای جامعه‌شناختی نواندیشان دینی دو اصل تغییر و مداومت هستند. در قرآن و سنت نیز اصل تغییر بر مبنای مداومت و حفظ سنت مورد تأیید قرار گرفته‌اند. به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز در نشست "نگاهی به افکار فقهی و درون فقهی نواندیشان دینی معاصر" که در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، دکتر احمد کاظمی موسوی، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل، به اندیشه‌های پنج نواندیش دینی در عصر حاضر، محمد اقبال لاهوری، محمود طه، ابوسلیمان، طه جابر و نصر حامد ابوزید پرداخت. دکتر کاظمی سخن خود را با اشاره به مبنای جامعه‌شناختی نواندیشان دینی آغاز کرد و آن را دو اصل تغییر و مداومت خواند و گفت: در قرآن و سنت نیز اصل تغییر بر مبنای مداومت و حفظ سنت مورد تأیید قرار گرفته‌اند و این اندیشمندان برای جلوگیری از تغییرات ناگهانی و انقلاب در اندیشه‌ها به تفسیر و نواندیشی می‌پردازند. وی که سالها به عنوان استاد دانشگاه مالزی به تدریس مطالعات اسلامی می‌پرداخته، در ادامه مهمترین شاخص اندیشه‌های محمد اقبال لاهوری را تأکید او بر خودباوری خواند و گفت: اقبال معتقد است که اگر انسان به خودش باور نداشته باشد، نمی‌تواند به سوژه مدرن بدل شود و همواره به صورت ابژه باقی می‌ماند. درحالی‌که در اصول دینی ما نیز بر بازگشت به خود تأکید شده است. او در کتاب "اسرار خودی"، به این موضوع با توجه به دو بحث انسان به عنوان خلیفه خدا در زمین و تخلق انسان به خلق خدا تأکید می‌کند. دکتر کاظمی سپس با تأکید بر اینکه از نگاه اقبال، با ختم نبوت عقل جانشین وحی می شود، به معرفی اندیشه‌های محمود طه، نواندیش سودانی پرداخت و گفت: محمود طه با رساله "رساله الثانویه"، که غوغایی در جهان عرب به پا کرد، کوشید نشان دهد که در اسلام عقیده به مساوات و عدالت طبی اصل است و انسانها، زن و مرد در پیشگاه خدا یکسانند. وی با اشاره به روش تفسیر طه از آیات مکی و مدنی قرآن، به تأثیر او بر دیگر نواندیش مسلمان، عبدالحمید ابوسلیمان اشاره کرد و گفت: ابوسلیمان که مدتها رئیس دانشگاه بین المللی مالزی بوده، همچون نقیب العطاس بحث اسلامی کردن علوم را دنبال می‌کرده و با تأکید بر اصول ضرورت و تلفیق، بر اهمیت نواندیشی در اصول فقهی اسلامی صحه می‌گذارد. دکتر کاظمی به تأثیر اندیشه‌های ابواسحاق شاطبی بر تفکر ابوسلیمان تأکید کرد و گفت: شاطبی انسان بسیار متدینی بوده که در دو کتاب "مقاصد الشریفه" و "الموافقات" کوشیده با تفاسیر قشری از کتاب و سنت مخالفت کند. ابوسلیمان با تأکید بر اصل تلفیق معتقد است که بحران فکری مسلمانان در عصر جدید تحجر و ناتوانی از تلفیق با شرایط جدید است. او به‌خصوص در روابط بین‌الملل به فقه شافعی نقد دارد و از تفاسیر جنگ‌طلبانه پرهیز دارد. دکتر کاظمی در ادامه به اندیشه‌های طه جابر الفیاض العوانی، متفکر عراقی پرداخت و گفت: عوانی که دانش آموخته الازهر است، معتقد است که اصول فقه مهمترین منبع برای فهم منابع اسلامی هستند، اما برای فهم درست از آن باید سه کار صورت بگیرد: نخست درک درست سنت، دوم تشکیل شورای علما که متاسفانه صورت نگرفته است و سوم فهم مقاصد شریعت در بستر آنها. دکتر کاظمی بخش پایانی سخن خود را به معرفی اجمالی اندیشه‌های نصر حامد ابوزید، متفکر مصری مقیم هلند اختصاص داد و عنصر محوری در اندیشه او را وارد کردن هرمنوتیک به تفسیر متون و نصوص دینی خواند و گفت: ابوزید معتقد است که تمدن اسلامی، تمدن متن است، بر خلاف تمدن یونانی که تمدن عقل است و این را از سیره امام علی(ع) نیز می‌توان استنباط کرد. وی گفت: ابوزید همچون پیتر نورث راس، معتقد است که فهم یک متن با خواندنش شروع نمی‌شود بلکه پیشتر با گفتگویی آغاز می‌شود که آن متن با فرهنگی که ادراک خواننده را تشکیل می‌دهد، شروع می‌شود. وی بر این اساس معتقد است که سه عامل باعث بدفهمی ما از دیالوگ نص با خودمان می‌شوند: نخست اشتباه گرفتن دلالت لغوی با دلالت شرعی، دوم تفسیر نادرست آیات مدنی و مکی که به نظریه اشاعره در مورد لوح محفوظ منجر شده است و سوم آشفته شدن بستر محتوایی آیات. دکتر کاظمی در پایان گفت: از نظر ابوزید، منطوق آیات قرآن بسته به ثابت است، اما مفهوم آنها قابل فهم در هر عصری است و با این حساب مسلمانان همیشه در تاریخ بسته به ضرورت، مناسبت، مقاصد و اولویت ها به اجتهاد در نص و تعویق بعضی از نصوص می‌پرداخته‌اند.
Powered by TayaCMS