دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات آیت الله سیّد عبدالله بلادی بوشهری

No image
تالیفات آیت الله سیّد عبدالله بلادی بوشهری

تألیفات

حضرت آیت الله سیّد عبدالله بوشهرى همچنانکه در سنگر مبارزه با استعمار حضور داشت، با جهل و نادانى نیز مبارزه مى کرد و توانست بیش از 80 جلد کتاب و رساله در موضوعات مختلف، فقه، اصول، فلسفه، منطق، پزشکى، هئیت، نجوم، تاریخ اسلام و اهل بیت(علیهم السلام)و... به جامعه علمى، تقدیم کند: آثار او را مى توان به چند بخش تقسیم کرد:

الف: کتبى که به چاپ رسیده است.

1 ـ الأربعین یا الزلال المعین فى شرح الأحادیث الاربعین، عربى، رقعى 260 صفحه، چاپ بمبئى، 1291 هـ .ش.

2 ـ توضیح المأرب فى الاحکام اللحى و الشوارب، فارسى، رقعى 720 صفحه، چاپ مظفّرى، 1304 هـ .ش.

در زمان حکومت رضاخان، غربگرایى به اوج خود رسیده بود و مردان مسلمان به تقلید از فرنگى ها به شدّت ریش مى تراشیدند. وى از باب امر به معروف و نهى از منکر این کتاب را در دو فصل نوشت: فصل اوّل درباره حکم ریش تراشى از نظر اسلام با استدلال به قرآن، سنّت، عقل و اجماع و فصل دوّم درباره مکروهات و مستحبّات لحیه.

3 ـ الردود الستّه، عربى، رقعى، 222 صفحه، چاپ بمبئى، 1309 ش.

این کتاب که در شش فصل تدوین شده، ردّى است بر کتاب ابن تیمّیه که علیه شیعه تألیف کرده است.

نویسنده علت تألیف را چنین مى نگارد:

بعضى از دوستان به سفر حجاز رفتند در ایّامى که در حجاز بودند، کتاب ابن تیمّیة را خریدارى کرده، با خود به ایران آوردند و به من دادند. از اوّل تا آخر کتاب را به دقّت مطالعه کردم تا کنون کتابى ندیدم که در آن اینقدر اهانت و عتاب علیه شیعه شده باشد. تصمیم گرفتم تا جواب او را از قرآن و روایات متواتر بدهم تا حق از باطل شناخته شود.([41])

4 ـ نتایج سید محمد عابد وزیرى، 4570 صفحه، چاپ تهران، 1378 هـ .ق.

موضوع کتاب: شرح حال اولاد و احفاد سید محمّد عابد ـ جدّ نویسنده ـ و فرزند بلافصل امام موسى کاظم(علیه السلام)که در کاخک گناباد مدفون است و مرقد و بارگاهى باصفا دارد.

5 ـ السَّحاب اللّئالى فى مطالب العوالى یا کشکول، رقعى، 296 صفحه چاپ شیراز، 1289هـ .ش.

موضوع کتاب: مطالبى متنوّع درباره مسائل اجتماعى، علمى، سیاسى، اقتصادى و...

6 ـ رحلة الحرمین در مناسک حج، فارسى، رقعى، 222 صفحه، چاپ بمبئى 1307هـ.ش.([42])

7 ـ الغیث الزّابد فى ذرّیة العابد، 1278هـ.ش.([43]) نام ناشر و مکان نشر معلوم نیست.

8 ـ للغصن الثالث من غصون رسالة غیث الزّابد، رقعى، 37 صفحه، مطبعة المظفرى، بوشهر، 1326 هـ .ق.([44])

9 ـ المأثور فى الدّین فى تخدیر نساء المسلمین([45])، عربى، مطعبة المظفرى، بوشهر 1303، هـ.ش.

موضع کتاب: اهمیّت حجاب زن مسلمان.

10 ـ سدول الجلباب فى فوائد الحجاب، فارسى،طبعة مظفرى، 1330 هـ .ق.([46])

موضوع کتاب: حکم پوشش زنان و دختران با توجّه به آیات و روایات اسلامى است.

11 ـ مقامع حدید یا زاجر قوم جدید، فارسى،([47]) چاپخانه مظفرى، اول، بمبئى، 1346ق.

12 ـ کشف الاسرار، چاپ نور، شیراز.([48])

13 ـ تشجیع دلیران یا نهضت ایران، چاپ علوى، بوشهر 1345 هـ .ق.([49])

در زمان سلطنت رضاخان عده اى از زائران ایرانى بیت الله الحرام، توسط وهّابیون به قتل رسیدند آیت الله بلادى این کتاب را علیه وهّابیت نوشت و در آن طرح بین المللى کردن مکّه و مدینه را داد و نظرشان این بود که اگر دولت عربستان سعودى قبول نکرد پلیس بین المللى اسلامى آن جا را فتح کند.([50])

14 ـ منظومه هدهدیّه معروف به سلوة الحزین که در رثاى مرگ همسرش سروده است، چاپ بمبئى 1238 هـ .ق.

15 ـ البصر الحدید فى معرفة الهیئة على الطراز الجدید، عربى.([51])

16 ـ الهیئة الجدیدة، فارسى. این کتاب ترجمه کتاب «البصر الحدید...» است([52]).

17 ـ پنجاه سؤال یا تعلیم الاطفال به فارسى چاپ در ایران([53]) این کتاب حاوى پاسخ پنجاه سؤال در باب تربیت و تعلیم کودکان است.

18 ـ مشجّرالنسب.([54])

19 ـ مختصر مفید فى شواهد التوحید، فارسى.([55])

20 ـ مظهر الأنوار فى احوال الائمة الاطهار، فارسى.([56])

موضوع کتاب: زندگى چهارده معصوم.

21 ـ ضیاء المستضیئین، چاپ در ایران، 1322 هـ .ق.([57])

ب: کتابهاى خطى ایشان که علامه شیخ آقا بزرگ تهرانى در کتاب وزین «الذریعة» از آن ها یاد کرده است عبارتند از:

1 ـ کتاب الأبرار، این کتاب در 3 فصل تدوین شده و نویسنده در آن به شرح حال خود و استادان خویش پرداخته است.([58])

2 ـ وجوب با برهان تحجّب نسوان، فارسى، درباره لزوم حجاب از نظر اسلام.([59])

3 ـ النجمیة الثلثه، سه مسئله از مقدّمات علوم نجوم([60])

4 ـ الفصول الخمسه، فارسى، در باب اخلاق اسلامى.([61])

5 ـ فوائد موائد، در بیان خوّاص خوردنى ها و نوشیدنى ها و آداب خوردنى و نوشیدنى از نظر اسلام.([62])

6 ـ الأنساب المشجرة.([63])

7 ـ ایقاظ الجیب فى مظالم الصَّلیب، فارسى، موضع کتاب تاریخ اسلام.([64])

8 ـ الخطب الأربعه للعیدین.([65])

9 ـ الخوانیة فى النوافل.([66])

10 ـ الدعوات النوریّات.([67])

11 ـ رسالة فى اجازة، متن اجازه نامه اى که براى سیّد مهدى غریفى نجفى در سال 1343 هـ .ق. نوشته است.([68])

12 ـ داستان منظوم به زبان فارسى حاوى سه هزار بیت شعر.([69])

13 ـ سراج الصّراط فى فضائل امیرالمؤمنین(علیه السلام).([70])

14 ـ رسالة فى الصلاة فى العرفات و بیان احکامها.([71])

15 ـ طرق الواعظ فى المواعظ، فارسى، کتاب شامل سى مجلس براى اهل منبر است.([72])

16 ـ کشف الاسرار.([73])

17 ـ لائحة جهادیّه.([74])

18 ـ المسائل الاربعة الکلامیة، فارسى موضوع کتاب: جواب از سؤالات پسرش.([75])

19 ـ آیات تکوینى 3 جلد حاوى، پنج هزار بیت شعر است([76]) موضوع آن بررسى آیات قرآن درباره آفرینش زمین و خورشید و تطبیق آن با اصول علمى نجوم و ستاره شناسى.

20 ـ سوانح و لوایح، فارسى، موضوع کتاب، خاطرات و گزارش سفرى که به شیراز داشته است.([77])

21 ـ روح النّور فى معرفة ربّ الغفور.([78])

22 ـ المسائل الاربع، فارسى، موضوع کتاب: کلام اسلامى.([79])

23 ـ کهف الحصین، 3 جلد، موضع کتاب: سیره پیامبر(صلى الله علیه وآله)و جنگهاى حضرت، سیره امام على(علیه السلام) و جنگهاى وى.([80])

24 ـ مقالات عشر، فارسى، موضوع کتاب: سیاست در اسلام.([81])

25 ـ تذکرة الالباب فى علم الأنساب.([82])

26 ـ الشمس الطالعه فى شرح الجامعه، فارسى، موضوع کتاب: شرح جامعه کبیره به نظم، حاوى پنج هزار بیت.([83])

27 ـ راحلة الجنان فى اعمال الملوان من الادعیه والصلوات و غیرها.([84])

28 ـ شرح النّهج.([85])

29 ـ محفظ الأنوار فى شرح بعض کلمات القصار.([86])

ج: کتابهاى خطّى ایشان که فاضل ارجمند آقاى یاحسینى در کتاب «نگاهى به مبارزات و اندیشه هاى آیت الله بلادى بوشهرى» از آن ها یاد کرده است.

1 ـ نصیحت نامه به اولاد و احفاد خود.

2 ـ منظومه طریق العشاق، موضع کتاب: درباره عشق به خدا که به صورت نظم است.

3 ـ کشکول الأشعار موضع کتاب: درباره شعر و شاعرى و منتخبى از شعر شاعران.

4 ـ ترجمه حدیث جابر.

5 ـ رسالة حبّ الله موضوع آن دوستى خدا و راههاى رسیدن به این مقصد است.

6 ـ منظومه در مرثیه حضرت على اصغر.

7 ـ ثابت القدم فى شکر النعم.

8 ـ مقاله اى در مدح پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله).

9 ـ ملاک القضاء.

10 ـ رساله صید و ذباحه و سبق و رمایه.

11 ـ رساله ترجمه بعضى مسائل قصاص و دیات.

12 ـ اصول ثلاثه. موضوع کتاب، مسائل عبادى.

13 ـ رساله و جوبیّه در وجوب حجاب.

14 ـ مقاله اى در جواز تعدّد زوجات.

15 ـ بروج الفحول فى علم الأصول.

16 ـ تذکرة اللبیب که موضوع آن مسائل پزشکى و بهداشتى است.

17 ـ الکلام الوجیز فى تمرین المستجیز.

18 ـ عناوین المواعظ.

19 ـ علاج عاجل که موضوع آن تخریب قبور ائمه بقیع(علیهم السلام) توسط وهّابیّون و وظایف مسلمین در برابر آن ها است.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ارائه 94 مقاله از دانشگاه تبریز در 23 کشور جهان

ارائه 94 مقاله از دانشگاه تبریز در 23 کشور جهان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز گفت: طی 9 ماهه نخست امسال 94 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز با حضور در مجامع علمی 23 کشور اروپایی و آسیایی آخرین دستاوردهای علمی پژوهشی خود را ارائه کردند.
حل معمای چگونگی تشخیص اصوات در مغز

حل معمای چگونگی تشخیص اصوات در مغز

حل معمای چگونگی تشخیص اصوات در مغز توسط محقق ایرانی دانشگاه کالیفرنیا
رفع دغدغه‌های معاصر با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی

رفع دغدغه‌های معاصر با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی

جدا از تمرکز بسیاری از رسانه بر دیدار میان پادشاه عربستان و پاپ، گروه‌ها، جوامع و نهادهای دینی طی هفته ای که گذشت به بررسی سهم خود در بحران ایدز، زمینه های تازه همکاری، عرفان و رابطه علم و دین تمرکز کردند تا فصل تازه ای از دغدغه های معاصر خود را با بهره گیری از آموزه های دینی برطرف کنند .
محقق ایرانی دانشگاه اوهایو از مایع شکمبه گاو برق تولید کرد

محقق ایرانی دانشگاه اوهایو از مایع شکمبه گاو برق تولید کرد

گروه فناوریهای نوین: سلولهای سوختی میکروبی تولید شده از گاوها می توانند روزی به کمک بشر آمده و به عنوان منابع ارزشمند و جایگزین انرژی نظیر برق مورد استفاده قرار گیرند.
کتاب " آیا دولت رفاه موجه است؟" منتشر شد

کتاب " آیا دولت رفاه موجه است؟" منتشر شد

انتشارات دانشگاه کیمبریج کتاب " آیا دولت رفاه موجه است؟" تألیف دانیل شاپیرو را روانه بازار نشر کرده است.

پر بازدیدترین ها

No image

اساس نواندیشی دینی ترکیب تغییر و ثبات است

استاد مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل در نشستی که عصر امروز در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، گفت: مبنای جامعه‌شناختی نواندیشان دینی دو اصل تغییر و مداومت هستند. در قرآن و سنت نیز اصل تغییر بر مبنای مداومت و حفظ سنت مورد تأیید قرار گرفته‌اند. به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز در نشست "نگاهی به افکار فقهی و درون فقهی نواندیشان دینی معاصر" که در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، دکتر احمد کاظمی موسوی، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل، به اندیشه‌های پنج نواندیش دینی در عصر حاضر، محمد اقبال لاهوری، محمود طه، ابوسلیمان، طه جابر و نصر حامد ابوزید پرداخت. دکتر کاظمی سخن خود را با اشاره به مبنای جامعه‌شناختی نواندیشان دینی آغاز کرد و آن را دو اصل تغییر و مداومت خواند و گفت: در قرآن و سنت نیز اصل تغییر بر مبنای مداومت و حفظ سنت مورد تأیید قرار گرفته‌اند و این اندیشمندان برای جلوگیری از تغییرات ناگهانی و انقلاب در اندیشه‌ها به تفسیر و نواندیشی می‌پردازند. وی که سالها به عنوان استاد دانشگاه مالزی به تدریس مطالعات اسلامی می‌پرداخته، در ادامه مهمترین شاخص اندیشه‌های محمد اقبال لاهوری را تأکید او بر خودباوری خواند و گفت: اقبال معتقد است که اگر انسان به خودش باور نداشته باشد، نمی‌تواند به سوژه مدرن بدل شود و همواره به صورت ابژه باقی می‌ماند. درحالی‌که در اصول دینی ما نیز بر بازگشت به خود تأکید شده است. او در کتاب "اسرار خودی"، به این موضوع با توجه به دو بحث انسان به عنوان خلیفه خدا در زمین و تخلق انسان به خلق خدا تأکید می‌کند. دکتر کاظمی سپس با تأکید بر اینکه از نگاه اقبال، با ختم نبوت عقل جانشین وحی می شود، به معرفی اندیشه‌های محمود طه، نواندیش سودانی پرداخت و گفت: محمود طه با رساله "رساله الثانویه"، که غوغایی در جهان عرب به پا کرد، کوشید نشان دهد که در اسلام عقیده به مساوات و عدالت طبی اصل است و انسانها، زن و مرد در پیشگاه خدا یکسانند. وی با اشاره به روش تفسیر طه از آیات مکی و مدنی قرآن، به تأثیر او بر دیگر نواندیش مسلمان، عبدالحمید ابوسلیمان اشاره کرد و گفت: ابوسلیمان که مدتها رئیس دانشگاه بین المللی مالزی بوده، همچون نقیب العطاس بحث اسلامی کردن علوم را دنبال می‌کرده و با تأکید بر اصول ضرورت و تلفیق، بر اهمیت نواندیشی در اصول فقهی اسلامی صحه می‌گذارد. دکتر کاظمی به تأثیر اندیشه‌های ابواسحاق شاطبی بر تفکر ابوسلیمان تأکید کرد و گفت: شاطبی انسان بسیار متدینی بوده که در دو کتاب "مقاصد الشریفه" و "الموافقات" کوشیده با تفاسیر قشری از کتاب و سنت مخالفت کند. ابوسلیمان با تأکید بر اصل تلفیق معتقد است که بحران فکری مسلمانان در عصر جدید تحجر و ناتوانی از تلفیق با شرایط جدید است. او به‌خصوص در روابط بین‌الملل به فقه شافعی نقد دارد و از تفاسیر جنگ‌طلبانه پرهیز دارد. دکتر کاظمی در ادامه به اندیشه‌های طه جابر الفیاض العوانی، متفکر عراقی پرداخت و گفت: عوانی که دانش آموخته الازهر است، معتقد است که اصول فقه مهمترین منبع برای فهم منابع اسلامی هستند، اما برای فهم درست از آن باید سه کار صورت بگیرد: نخست درک درست سنت، دوم تشکیل شورای علما که متاسفانه صورت نگرفته است و سوم فهم مقاصد شریعت در بستر آنها. دکتر کاظمی بخش پایانی سخن خود را به معرفی اجمالی اندیشه‌های نصر حامد ابوزید، متفکر مصری مقیم هلند اختصاص داد و عنصر محوری در اندیشه او را وارد کردن هرمنوتیک به تفسیر متون و نصوص دینی خواند و گفت: ابوزید معتقد است که تمدن اسلامی، تمدن متن است، بر خلاف تمدن یونانی که تمدن عقل است و این را از سیره امام علی(ع) نیز می‌توان استنباط کرد. وی گفت: ابوزید همچون پیتر نورث راس، معتقد است که فهم یک متن با خواندنش شروع نمی‌شود بلکه پیشتر با گفتگویی آغاز می‌شود که آن متن با فرهنگی که ادراک خواننده را تشکیل می‌دهد، شروع می‌شود. وی بر این اساس معتقد است که سه عامل باعث بدفهمی ما از دیالوگ نص با خودمان می‌شوند: نخست اشتباه گرفتن دلالت لغوی با دلالت شرعی، دوم تفسیر نادرست آیات مدنی و مکی که به نظریه اشاعره در مورد لوح محفوظ منجر شده است و سوم آشفته شدن بستر محتوایی آیات. دکتر کاظمی در پایان گفت: از نظر ابوزید، منطوق آیات قرآن بسته به ثابت است، اما مفهوم آنها قابل فهم در هر عصری است و با این حساب مسلمانان همیشه در تاریخ بسته به ضرورت، مناسبت، مقاصد و اولویت ها به اجتهاد در نص و تعویق بعضی از نصوص می‌پرداخته‌اند.
Powered by TayaCMS