دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

خانواده‌ای شاد داشته باشیم

No image
خانواده‌ای شاد داشته باشیم

زندگی زناشویی همراه یا بدون عاطفه مناسب با آن، كامل ترین شكل تصور از بهشت و جهنمی‌است كه ما در زندگی قادر به ایجاد، به دست آوردن یا رسیدن به آن هستیم.این پرسش که چگونه خانواده شادی داشته باشیم و مانند آن از سوالات اساسی زندگی انسانهاست كه با فراوانی بسیار بالا در بین افراد مطرح می‌شود. چرا که همه افراد شادی را دوست دارند و آن را زیربنای سلامتی خود می‌دانند.با عنایت به محوریت زن ومرد در ایجاد زندگی شاد در خانواده و با توجه به این كه خانواده شاد، جامعه شاد را ایجاد می‌كند، رابطه مثبت زناشویی می‌تواند مبنای شادی و در غیر این صورت منبع بزرگ رنج و ناراحتی باشد.

نقش زن در شادی

بی تردید افكار شاد، ما را شاد می‌كند، اما افكار بد، حالمان را خراب می‌كند. زن باید بداند به خاطر خوشبختی خودش هم كه شده باید شوهر شاد و خوشبختی داشته باشد. برای رسیدن به این هدف، یك لبخند هم كفایت می‌كند. از تشویق كردن او درانجام مسئولیت‌های اجتماعی، شخصی و خانوادگی غفلت نورزد. با او حرف بزند، به اتفاق هم راه بروند، به حرفهایش گوش بدهد، او را بفهمد، اینها رمز شادمانی او هستند.اگر زن می‌خواهد شوهرش را شاد کند، ابتدا خودش را شاد كند. با شادی به كار او نگاه کند تا او هم از كارش راضی بشود و بداند كسی كه از كارش راضی باشد مسرور و شاد می‌شود. زن نباید همسرش را دست‌کم بگیرد، زیرا برداشتی كه زن از همسرش دارد روی رفتار او، به خصوص در حضور وی اثر می‌گذارد. وقتی همسرمان حتی در سالمندی به ما هدیه ای می‌دهد به او نگوییم این چه كاری است كه با این سن و سال انجام می‌دهی؟ بلكه زن باید به گرمی‌از همسرش تشكركند و خداوند را سپاسگزار باشد كه به او چنین همسری داده است. با تبسم و آراستگی از همسرش استقبال كند. سعی كنیم سوءتفاهم‌ها را كنار بگذاریم زن باید به غذای مورد علاقه همسرش باید توجه كند. حتما بدانیم كه پشت سر هر مرد موفق، یك زن حمایتگر و مدیر ایستاده است.

نقش مرد در شادی

اگر فرض را براین بگذاریم كه در سن 25 سالگی ازدواج كنیم، می‌توان نتیجه گرفت كه حدود 50 سال یا بیشتربا فرض برخورداری از عمر طبیعی با زنمان زندگی می‌ كنیم، پس به این بیندیشیم كه با شاد كردن همسرمان خودمان هم شاد و خوشبخت خواهیم بود.برای این كار باید سعی كنیم در خودمان عادات بهتر ایجاد كنیم. مثلا قبل از این كه میهمان دعوت كنیم موضوع را با او در میان بگذاریم، به او فرصت كافی برای تدارك میهمان بدهیم، در مسائل عقلانی و منطقی با زنمان موافقت كنیم، اشتباهات خود را بپذیریم، اشتباه پذیری كسر شان و امتیاز دادن نیست، بلكه اشتباه بهترین آموزگار انسان است.سعی كنیم بخندیم و به همراه ما زن ما هم بخندد، بدانیم كه خوشحال كردن زن هنر است نه علم، اگر علم بود همه می‌توانستند كسب كنند، اما هنر ریشه ذاتی و درونی دارد و به همین جهت اثر آن ماندگارتر است.از تلاش همسرمان قدردانی كنیم، در تصمیم گیری به او كمك كنیم. شرایطی را فراهم كنیم كه استعدادهایش را نمایان كند و با بهره گیری از قدرت تعریف و تمجید ما بدرخشد. به جای هدایای گران قیمت، برای زنمان وقت صرف كنیم، به گفته هایش گوش دهیم، محبت خودمان را به زبان بیاوریم.فراموش نكنیم كه حال و هوای عاشقی تا زمانی بر فضای خانواده ما حاكم خواهد بود كه رفتار ما با همسرمان مانند رفتار روزهای آشنایی و نامزدیمان باشد. یقین بدانیم كه هر چه در خانه شادتر باشیم و ارتباط بهتری با همسرمان داشته باشیم انرژی بیشتری داریم تا صرف كارمان كنیم و به این وسیله در كارمان نیز موفق تر خواهیم بود.زنان نیاز به صحبت كردن دارند، مردی كه با زنش صحبت می‌كند و به حرفهای او گوش می‌دهد قلب زنش را تسخیر می‌كند. شاید بارها شنیده باشیم كه همسرمان می‌گوید فقط می‌خواهم حرفم را بشنوی و آنچه را می‌گویم درك كنی و به احساس من اهمیت بدهی. این جمله و امثال آن بیانگر ابراز نیاز درونی وی است. پس به همسرمان توجه كنیم تا شادی در فضای زندگی ما پراكنده شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ارائه 94 مقاله از دانشگاه تبریز در 23 کشور جهان

ارائه 94 مقاله از دانشگاه تبریز در 23 کشور جهان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز گفت: طی 9 ماهه نخست امسال 94 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز با حضور در مجامع علمی 23 کشور اروپایی و آسیایی آخرین دستاوردهای علمی پژوهشی خود را ارائه کردند.
حل معمای چگونگی تشخیص اصوات در مغز

حل معمای چگونگی تشخیص اصوات در مغز

حل معمای چگونگی تشخیص اصوات در مغز توسط محقق ایرانی دانشگاه کالیفرنیا
رفع دغدغه‌های معاصر با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی

رفع دغدغه‌های معاصر با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی

جدا از تمرکز بسیاری از رسانه بر دیدار میان پادشاه عربستان و پاپ، گروه‌ها، جوامع و نهادهای دینی طی هفته ای که گذشت به بررسی سهم خود در بحران ایدز، زمینه های تازه همکاری، عرفان و رابطه علم و دین تمرکز کردند تا فصل تازه ای از دغدغه های معاصر خود را با بهره گیری از آموزه های دینی برطرف کنند .
محقق ایرانی دانشگاه اوهایو از مایع شکمبه گاو برق تولید کرد

محقق ایرانی دانشگاه اوهایو از مایع شکمبه گاو برق تولید کرد

گروه فناوریهای نوین: سلولهای سوختی میکروبی تولید شده از گاوها می توانند روزی به کمک بشر آمده و به عنوان منابع ارزشمند و جایگزین انرژی نظیر برق مورد استفاده قرار گیرند.
کتاب " آیا دولت رفاه موجه است؟" منتشر شد

کتاب " آیا دولت رفاه موجه است؟" منتشر شد

انتشارات دانشگاه کیمبریج کتاب " آیا دولت رفاه موجه است؟" تألیف دانیل شاپیرو را روانه بازار نشر کرده است.

پر بازدیدترین ها

No image

اساس نواندیشی دینی ترکیب تغییر و ثبات است

استاد مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل در نشستی که عصر امروز در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، گفت: مبنای جامعه‌شناختی نواندیشان دینی دو اصل تغییر و مداومت هستند. در قرآن و سنت نیز اصل تغییر بر مبنای مداومت و حفظ سنت مورد تأیید قرار گرفته‌اند. به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز در نشست "نگاهی به افکار فقهی و درون فقهی نواندیشان دینی معاصر" که در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، دکتر احمد کاظمی موسوی، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل، به اندیشه‌های پنج نواندیش دینی در عصر حاضر، محمد اقبال لاهوری، محمود طه، ابوسلیمان، طه جابر و نصر حامد ابوزید پرداخت. دکتر کاظمی سخن خود را با اشاره به مبنای جامعه‌شناختی نواندیشان دینی آغاز کرد و آن را دو اصل تغییر و مداومت خواند و گفت: در قرآن و سنت نیز اصل تغییر بر مبنای مداومت و حفظ سنت مورد تأیید قرار گرفته‌اند و این اندیشمندان برای جلوگیری از تغییرات ناگهانی و انقلاب در اندیشه‌ها به تفسیر و نواندیشی می‌پردازند. وی که سالها به عنوان استاد دانشگاه مالزی به تدریس مطالعات اسلامی می‌پرداخته، در ادامه مهمترین شاخص اندیشه‌های محمد اقبال لاهوری را تأکید او بر خودباوری خواند و گفت: اقبال معتقد است که اگر انسان به خودش باور نداشته باشد، نمی‌تواند به سوژه مدرن بدل شود و همواره به صورت ابژه باقی می‌ماند. درحالی‌که در اصول دینی ما نیز بر بازگشت به خود تأکید شده است. او در کتاب "اسرار خودی"، به این موضوع با توجه به دو بحث انسان به عنوان خلیفه خدا در زمین و تخلق انسان به خلق خدا تأکید می‌کند. دکتر کاظمی سپس با تأکید بر اینکه از نگاه اقبال، با ختم نبوت عقل جانشین وحی می شود، به معرفی اندیشه‌های محمود طه، نواندیش سودانی پرداخت و گفت: محمود طه با رساله "رساله الثانویه"، که غوغایی در جهان عرب به پا کرد، کوشید نشان دهد که در اسلام عقیده به مساوات و عدالت طبی اصل است و انسانها، زن و مرد در پیشگاه خدا یکسانند. وی با اشاره به روش تفسیر طه از آیات مکی و مدنی قرآن، به تأثیر او بر دیگر نواندیش مسلمان، عبدالحمید ابوسلیمان اشاره کرد و گفت: ابوسلیمان که مدتها رئیس دانشگاه بین المللی مالزی بوده، همچون نقیب العطاس بحث اسلامی کردن علوم را دنبال می‌کرده و با تأکید بر اصول ضرورت و تلفیق، بر اهمیت نواندیشی در اصول فقهی اسلامی صحه می‌گذارد. دکتر کاظمی به تأثیر اندیشه‌های ابواسحاق شاطبی بر تفکر ابوسلیمان تأکید کرد و گفت: شاطبی انسان بسیار متدینی بوده که در دو کتاب "مقاصد الشریفه" و "الموافقات" کوشیده با تفاسیر قشری از کتاب و سنت مخالفت کند. ابوسلیمان با تأکید بر اصل تلفیق معتقد است که بحران فکری مسلمانان در عصر جدید تحجر و ناتوانی از تلفیق با شرایط جدید است. او به‌خصوص در روابط بین‌الملل به فقه شافعی نقد دارد و از تفاسیر جنگ‌طلبانه پرهیز دارد. دکتر کاظمی در ادامه به اندیشه‌های طه جابر الفیاض العوانی، متفکر عراقی پرداخت و گفت: عوانی که دانش آموخته الازهر است، معتقد است که اصول فقه مهمترین منبع برای فهم منابع اسلامی هستند، اما برای فهم درست از آن باید سه کار صورت بگیرد: نخست درک درست سنت، دوم تشکیل شورای علما که متاسفانه صورت نگرفته است و سوم فهم مقاصد شریعت در بستر آنها. دکتر کاظمی بخش پایانی سخن خود را به معرفی اجمالی اندیشه‌های نصر حامد ابوزید، متفکر مصری مقیم هلند اختصاص داد و عنصر محوری در اندیشه او را وارد کردن هرمنوتیک به تفسیر متون و نصوص دینی خواند و گفت: ابوزید معتقد است که تمدن اسلامی، تمدن متن است، بر خلاف تمدن یونانی که تمدن عقل است و این را از سیره امام علی(ع) نیز می‌توان استنباط کرد. وی گفت: ابوزید همچون پیتر نورث راس، معتقد است که فهم یک متن با خواندنش شروع نمی‌شود بلکه پیشتر با گفتگویی آغاز می‌شود که آن متن با فرهنگی که ادراک خواننده را تشکیل می‌دهد، شروع می‌شود. وی بر این اساس معتقد است که سه عامل باعث بدفهمی ما از دیالوگ نص با خودمان می‌شوند: نخست اشتباه گرفتن دلالت لغوی با دلالت شرعی، دوم تفسیر نادرست آیات مدنی و مکی که به نظریه اشاعره در مورد لوح محفوظ منجر شده است و سوم آشفته شدن بستر محتوایی آیات. دکتر کاظمی در پایان گفت: از نظر ابوزید، منطوق آیات قرآن بسته به ثابت است، اما مفهوم آنها قابل فهم در هر عصری است و با این حساب مسلمانان همیشه در تاریخ بسته به ضرورت، مناسبت، مقاصد و اولویت ها به اجتهاد در نص و تعویق بعضی از نصوص می‌پرداخته‌اند.
Powered by TayaCMS