دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان، سیستم هوشمند امتحانات

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان با اشاره به راه‌اندازی سیستم هوشمند امتحانات در این حوزه علمیه گفت: نمرات طلاب پس از پنج روز از زمان امتحان در این سیستم هوشمند قابل رویت است.
No image
معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان، سیستم هوشمند امتحانات

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان با اشاره به راه‌اندازی سیستم هوشمند امتحانات در این حوزه علمیه گفت: نمرات طلاب پس از پنج روز از زمان امتحان در این سیستم هوشمند قابل رویت است.

حجت‌الاسلام اکبر یزدی‌نیا پور،معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های این معاونت در امتحانات پایان سال ومردادماه حوزه علمیه اصفهان پرداخت.

وی اظهار داشت: امتحانات پایان سال تحصیلی از چهارم تیر آغاز شد و تا بیست و چهارم تیر ماه ادامه داشت که در مجموع از 630عنوان درسی از طلاب پایه های یک تا ده امتحان گرفته شد.

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان از جمله ویژگی های امتحانات این دوره را صدور کارت رایانه‌ای بارکددار برای طلاب عنوان کرد وافزود: حضور وغیاب طلاب در امتحانات تیر ومرداد به وسیله رایانه انجام شد و نتیجه هر امتحان تقریبا پنج روز پس از هر امتحان در دستگاه هوشمند مرکز قابل رویت بود.

حجت الاسلام یزدی‌نیا پور با اشاره به برگزاری امتحانات در پنج حوزه اصفهان، زرین‌شهر، شهرضا، خوانسار ونایین اظهار داشت: به منظور بر طرف شدن مشکل ایاب وذهاب طلاب این پنج حوزه بر اساس نزدیکی برخی از مدارس به همدیگرانتخاب شد.

وی از جمله ویژگی های دیگر امتحانات تایستان امسال را تکثیر اوراق امتحانی به نام هر طلبه عنوان کرد وادامه داد: با وجود قرار گرفتن نمرات طلاب در دستگاه هوشمند مرکز، همه نمرات را به صورت یکجا در ابتدای مردادماه به مدارس تحت پوشش ابلاغ کردیم.

وی با اشاره به این که امتحانات ارتقایی حوزه علمیه اصفهان از سیزدهم مرداد آغاز شده و تا پایان این ماه ادامه دارد، اظهار داشت: نمرات طلاب شرکت کننده در این مرحله به صورت یکجا، پنجم شهریور ماه به مدارس ابلاغ می شود .

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان در خصوص رسیدگی به اعتراضات گفت : اعتراضات در دو مرحله انجام شد که در مرحله اول نمرات زیر دوازده، بلافاصله پس از تصحیح اول صورت گرفت، ولی اعتراض به نمرات بالای دوازده در مهر ماه رسیدگی می‌شود.

حجت الاسلام یزدی‌نیا پور برنامه ریزی در جهت ارتقای سطح علمی طلاب واساتید و نظم بخشی به برنامه‌های درسی حوزه‌های علمیه و طلاب را از جمله وظایف مهم این معاونت دانست و افزود: سال تحصیلی آینده برای طلاب پایه های یک تا شش از نهم شهریورآغاز می‌شود، ولی به دلیل وجود شرایط خاص ماه مبارک وبرنامه های تبلیغی طلاب، پایه های هفت تا ده برنامه درسی خود را پس از ماه رمضان آغاز می‌کنند.

    منبع: www.rasanewz.com

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ارائه 94 مقاله از دانشگاه تبریز در 23 کشور جهان

ارائه 94 مقاله از دانشگاه تبریز در 23 کشور جهان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز گفت: طی 9 ماهه نخست امسال 94 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز با حضور در مجامع علمی 23 کشور اروپایی و آسیایی آخرین دستاوردهای علمی پژوهشی خود را ارائه کردند.
حل معمای چگونگی تشخیص اصوات در مغز

حل معمای چگونگی تشخیص اصوات در مغز

حل معمای چگونگی تشخیص اصوات در مغز توسط محقق ایرانی دانشگاه کالیفرنیا
رفع دغدغه‌های معاصر با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی

رفع دغدغه‌های معاصر با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی

جدا از تمرکز بسیاری از رسانه بر دیدار میان پادشاه عربستان و پاپ، گروه‌ها، جوامع و نهادهای دینی طی هفته ای که گذشت به بررسی سهم خود در بحران ایدز، زمینه های تازه همکاری، عرفان و رابطه علم و دین تمرکز کردند تا فصل تازه ای از دغدغه های معاصر خود را با بهره گیری از آموزه های دینی برطرف کنند .
محقق ایرانی دانشگاه اوهایو از مایع شکمبه گاو برق تولید کرد

محقق ایرانی دانشگاه اوهایو از مایع شکمبه گاو برق تولید کرد

گروه فناوریهای نوین: سلولهای سوختی میکروبی تولید شده از گاوها می توانند روزی به کمک بشر آمده و به عنوان منابع ارزشمند و جایگزین انرژی نظیر برق مورد استفاده قرار گیرند.
کتاب " آیا دولت رفاه موجه است؟" منتشر شد

کتاب " آیا دولت رفاه موجه است؟" منتشر شد

انتشارات دانشگاه کیمبریج کتاب " آیا دولت رفاه موجه است؟" تألیف دانیل شاپیرو را روانه بازار نشر کرده است.

پر بازدیدترین ها

No image

اساس نواندیشی دینی ترکیب تغییر و ثبات است

استاد مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل در نشستی که عصر امروز در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، گفت: مبنای جامعه‌شناختی نواندیشان دینی دو اصل تغییر و مداومت هستند. در قرآن و سنت نیز اصل تغییر بر مبنای مداومت و حفظ سنت مورد تأیید قرار گرفته‌اند. به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز در نشست "نگاهی به افکار فقهی و درون فقهی نواندیشان دینی معاصر" که در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، دکتر احمد کاظمی موسوی، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل، به اندیشه‌های پنج نواندیش دینی در عصر حاضر، محمد اقبال لاهوری، محمود طه، ابوسلیمان، طه جابر و نصر حامد ابوزید پرداخت. دکتر کاظمی سخن خود را با اشاره به مبنای جامعه‌شناختی نواندیشان دینی آغاز کرد و آن را دو اصل تغییر و مداومت خواند و گفت: در قرآن و سنت نیز اصل تغییر بر مبنای مداومت و حفظ سنت مورد تأیید قرار گرفته‌اند و این اندیشمندان برای جلوگیری از تغییرات ناگهانی و انقلاب در اندیشه‌ها به تفسیر و نواندیشی می‌پردازند. وی که سالها به عنوان استاد دانشگاه مالزی به تدریس مطالعات اسلامی می‌پرداخته، در ادامه مهمترین شاخص اندیشه‌های محمد اقبال لاهوری را تأکید او بر خودباوری خواند و گفت: اقبال معتقد است که اگر انسان به خودش باور نداشته باشد، نمی‌تواند به سوژه مدرن بدل شود و همواره به صورت ابژه باقی می‌ماند. درحالی‌که در اصول دینی ما نیز بر بازگشت به خود تأکید شده است. او در کتاب "اسرار خودی"، به این موضوع با توجه به دو بحث انسان به عنوان خلیفه خدا در زمین و تخلق انسان به خلق خدا تأکید می‌کند. دکتر کاظمی سپس با تأکید بر اینکه از نگاه اقبال، با ختم نبوت عقل جانشین وحی می شود، به معرفی اندیشه‌های محمود طه، نواندیش سودانی پرداخت و گفت: محمود طه با رساله "رساله الثانویه"، که غوغایی در جهان عرب به پا کرد، کوشید نشان دهد که در اسلام عقیده به مساوات و عدالت طبی اصل است و انسانها، زن و مرد در پیشگاه خدا یکسانند. وی با اشاره به روش تفسیر طه از آیات مکی و مدنی قرآن، به تأثیر او بر دیگر نواندیش مسلمان، عبدالحمید ابوسلیمان اشاره کرد و گفت: ابوسلیمان که مدتها رئیس دانشگاه بین المللی مالزی بوده، همچون نقیب العطاس بحث اسلامی کردن علوم را دنبال می‌کرده و با تأکید بر اصول ضرورت و تلفیق، بر اهمیت نواندیشی در اصول فقهی اسلامی صحه می‌گذارد. دکتر کاظمی به تأثیر اندیشه‌های ابواسحاق شاطبی بر تفکر ابوسلیمان تأکید کرد و گفت: شاطبی انسان بسیار متدینی بوده که در دو کتاب "مقاصد الشریفه" و "الموافقات" کوشیده با تفاسیر قشری از کتاب و سنت مخالفت کند. ابوسلیمان با تأکید بر اصل تلفیق معتقد است که بحران فکری مسلمانان در عصر جدید تحجر و ناتوانی از تلفیق با شرایط جدید است. او به‌خصوص در روابط بین‌الملل به فقه شافعی نقد دارد و از تفاسیر جنگ‌طلبانه پرهیز دارد. دکتر کاظمی در ادامه به اندیشه‌های طه جابر الفیاض العوانی، متفکر عراقی پرداخت و گفت: عوانی که دانش آموخته الازهر است، معتقد است که اصول فقه مهمترین منبع برای فهم منابع اسلامی هستند، اما برای فهم درست از آن باید سه کار صورت بگیرد: نخست درک درست سنت، دوم تشکیل شورای علما که متاسفانه صورت نگرفته است و سوم فهم مقاصد شریعت در بستر آنها. دکتر کاظمی بخش پایانی سخن خود را به معرفی اجمالی اندیشه‌های نصر حامد ابوزید، متفکر مصری مقیم هلند اختصاص داد و عنصر محوری در اندیشه او را وارد کردن هرمنوتیک به تفسیر متون و نصوص دینی خواند و گفت: ابوزید معتقد است که تمدن اسلامی، تمدن متن است، بر خلاف تمدن یونانی که تمدن عقل است و این را از سیره امام علی(ع) نیز می‌توان استنباط کرد. وی گفت: ابوزید همچون پیتر نورث راس، معتقد است که فهم یک متن با خواندنش شروع نمی‌شود بلکه پیشتر با گفتگویی آغاز می‌شود که آن متن با فرهنگی که ادراک خواننده را تشکیل می‌دهد، شروع می‌شود. وی بر این اساس معتقد است که سه عامل باعث بدفهمی ما از دیالوگ نص با خودمان می‌شوند: نخست اشتباه گرفتن دلالت لغوی با دلالت شرعی، دوم تفسیر نادرست آیات مدنی و مکی که به نظریه اشاعره در مورد لوح محفوظ منجر شده است و سوم آشفته شدن بستر محتوایی آیات. دکتر کاظمی در پایان گفت: از نظر ابوزید، منطوق آیات قرآن بسته به ثابت است، اما مفهوم آنها قابل فهم در هر عصری است و با این حساب مسلمانان همیشه در تاریخ بسته به ضرورت، مناسبت، مقاصد و اولویت ها به اجتهاد در نص و تعویق بعضی از نصوص می‌پرداخته‌اند.
Powered by TayaCMS