دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آغاز هفته فرهنگی ایران در سوریه و افتتاح گروه ادبیات فارسی دانشگاه حلب

No image
آغاز هفته فرهنگی ایران در سوریه و افتتاح گروه ادبیات فارسی دانشگاه حلب هفته فرهنگی ایران در دانشگاه حلب و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه 19 اسفند با حضور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در افتتاحیه این مراسم مهدی مصطفوی مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن اشاره به پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه حلب، افتتاح رسمی گروه زبان و ادبیات فارسی و فعالیتهای فرهنگی و هنری ایران در این دانشگاه را در چارچوب برنامه های ویژه کشورمان در توسعه روابط فرهنگی ایران و جهان عرب دانست و گفت: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی(ره) نقطه عطفی در روابط ایران با جهان عرب به شمار می رود و رؤسای جمهور دو کشور همواره بر توسعه همه جانبه این روابط بویژه روابط فرهنگی بین دو کشور تاکید فراوان داشته و دارند.
مشاور رئیس جمهور ضمن اشاره به جایگاه فرهنگی شهر حلب و پیوند تاریخی آن با فرهنگ و ادبیات ایران زمین افزود: حلب شهری که یادآور «جاده ابریشم» است. شهری که به واسطه جلال الدین رومی (مولوی)، شهاب الدین سهروردی، ناصرخسرو، فارابی، خوارزمی، اصفهانی و بسیاری از اندیشمندان با فرهنگ و تمدن ایرانی پیوند خورده است.
وی ادامه داد: افتتاح گروه زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه به عنوان سومین گروه زبان و ادبیات فارسی در کشور سوریه پس از دانشگاه های دمشق و البعث نشانی بارز از عمق روابط همه جانبه دو کشور است.
مصطفوی گفت: دانشجویان گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حلب مسئولیت مهم تداوم ارتباطات فرهنگی و علمی دو تمدن اصیل و کهن ایران و سوریه را بر دوش دارند.
وی خاطرنشان کرد: در ایران بیش از دو میلیون و 200 هزار دانشجو (قریب به نیمی از آنها را دانشجویان دختر تشکیل می دهند) در بیش از 150 دانشگاه و موسسه آموزش عالی و در مقاطع تحصیلی مختلف مشغول به تحصیل اند که بیش از 73 هزار استاد و کادر هیئت علمی مسئولیت آموزش آنها را برعهده دارند و در بیش از 50 دانشگاه در ایران گروه زبان و ادبیات عرب در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری وجود دارد.
مهدی مصطفوی افزود: امروز که کودکان، نوجوانان، خواهران و برادران فلسطینی ما ضمن محروم ماندن از کلاس و درس و مدرسه و دانشگاه، بی دفاع و مظلوم به دست مزدوران رژیم صهیونیستی در غزه، خان یونس و بسیاری از مناطق فلسطین اشغالی به شهادت می رسند؛ شیون معصومانه کودکان، رنج و درد پدران، آه مظلومانه مادران و فریاد به خون نشسته شهیدان، وظیفه و رسالت ما و شما را در تمامی عرصه های مقاومت و پایداری سنگین تر می کند.
دکتر "عباس صباغ" رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حلب هم ضمن خوشآمدگویی به رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از توجه و تلاشهای مسئولین فرهنگی و علمی کشورمان در افتتاح گروه زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه تقدیر و تشکر کرد.
وی با بیان مشترکات فرهنگی ایران و عرب گفت: نمی توان نمونه دیگری از تداخل فرهنگی به میزانی که دو فرهنگ ایرانی و عربی با یکدیگر عجین شده اند پیدا کنیم و این علی رغم برخی تفاوتهای زبانی و نژادی بین ایرانیان و عربهاست.
"عباس صباغ" میزان بالای تاثیرپذیری و تأثیرگذاری دو زبان عربی و فارسی در یکدیگر را بیش از حد وصف برشمرد و گفت: همان طور که فارسی بر عربی اثر گذاشته است زبان عربی بر فارسی تأثیرگذار بوده و یک سوم مفردات زبان فارسی دارای ریشه ای عربی است و بهتر است بگویم این مفردات به قرآن کریم و شریعت اسلام باز می گردد.
وی افزود: زبان عربی به آن میزانی که از زبان فارسی تأثیر گرفته از زبان دیگری تأثیر نگرفته است و این موضوع جز به نقش ارزنده ایرانیان و تلاش آنها در توسعه فرهنگ اسلامی باز نمی گردد.
دکتر "محمد نزار عقیل" رئیس دانشگاه حلب نیز به برنامه های مختلف هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در حلب اشاره کرد و آن را اقدامی بسیار ارزنده در تقویت روابط موجود بین سوریه و ایران بر شمرد و گفت: روابط امروز ایران و سوریه امتداد روابط تاریخی مشترک و همکاری تمدنی بین دو ملت است.
وی افزود: دانشگاه حلب حق دارد که امروز به این روابط و همکاری موفق بین دو کشور افتخار کند. بخش آموزش زبان فارسی در دانشگاه های حلب در سال 2001 با حضور سفیر و رایزن فرهنگی ایران و رئیس دانشگاه اصفهان افتتاح شد و به آموزش زبان فارسی به عنوان زبان دوم در دانشکده زبان و ادبیات عرب پرداخت و امروز ما گروه زبان و ادبیات فارسی را در دانشکده ادبیات افتتاح می کنم اعتقاد داریم که برای اطلاع از میراث غنی مدون به زبان فارسی و در زمینه های ادبی، تاریخی، علوم اسلامی و فلسفه، طب و مهندسی باید با این زبان آشنا شویم.
گروه زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه از ترم گذشته با حضور دکتر "حسینی شبانان" استاد اعزامی از مرکز و دکتر "مصطفى بکور" استاد سوری زبان فارسی شروع به کار کرده است و رئیس گروه نیز دکتر "عباس صباغ" است و در حال حاضر 95 دانشجو در مقطع لیسانس مشغل به تحصیل هستند.
در جشن افتتاحیه این هفته فرهنگی انصاریان رایزن فرهنگی، حسینیان کاردار ایران در سوریه، دکتر محمد نزار عقیل رئیس دانشگاه حلب، دکتر محمد کرتوش دبیر کل دفتر آموزش عالی حزب در دانشگاه، دکتر احمد قطب رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه و معاون آموزش و برنامه ریزی دانشگاه، دکتر حسینی شبانان استاد اعزامی زبان فارسی به دانشگاه حلب و جمعی از اساتید و دانشجویان این دانشگاه حضور داشتند.
منبع:مهرنیوز

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
 توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
 توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغهʁ)

توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه(1)

با توجه به این نکته، باید ببینیم که قرآن کریم برای عقائد و معارف مطرح شده از جانب خودش چه دلائلی را مطرح کرده است ؟ و با وجود این شیوه که قرآن از همه گروه ها برهان ودلیل می طلبد، آیا ممکن است که خودش برای مطالب خود دلیل نیاورد؟ و آیا جا دارد که ما برای معارف اسلام، از جای دیگر طلب دلیل کنیم ؟

پر بازدیدترین ها

 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.
 توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
Powered by TayaCMS