دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ششمین کنگره اروپایی فلسفه تحلیلی برگزار می‌شود

No image
ششمین کنگره اروپایی فلسفه تحلیلی برگزار می‌شود
ششمین کنگره اروپایی فلسفه تحلیلی در کراکو لهستان در روزهای 21 تا 26 آگوست سال 2008(31 مرداد تا 5 شهریور) به همت موسسه فلسفه دانشگاه یاگیلونیان لهستان برگزار می شود.
 
به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه فارس این سلسله کنگره‌ها موسوم به ECAP هر سه سال توسط انجمن اروپایی فلسفه تحلیلی به هدف ایجاد ارتباط و تشویق به همکاری فیلسوفان اروپایی برگزار خواهد شد. کنگره پیشین در سال 2005 در لیسبوا برگزار شد.
ششمین کنگره این انجمن به طور محلی و با همکاری موسسه فلسفه دانشگاه یاگیلولینان لهستان و آکادمی علوم این کشور برگزار می شود.  این همایش در کراکو بزرگترین شهر جنوبی لهستان در کنار رودخانه ویستوال برگزار خواهد شد. کراکو در قرون یازدهم تا شانزدهم پایتخت لهستان بوده است. این شهر میراث فرهنگی و آثار دیدنی حیرت انگیزی دارد. زبان برگزاری این همایش نیز انگلیسی می باشد  .
در ابتدای این همایش سخنگوی ریاست جمهوری لهستان و شهردار کراکو نیز سخنرانی خواهند کر.
فلسفه تحلیلی که با آغاز سده بیستم و با کوشش‌های فلسفی چهره‌های شاخصی چون فرگه؛ راسل؛ وایتهد و مور شروع شد عمدتا در کشورهای انگلیسی زبان چون آمریکا و انگلیس رشد کرد و با آثار اندیشمندانی چون ویتگنشتاین؛ کواین؛ آوستین؛ کارناپ؛ استراوسن؛ دیویدسون و ... بالید .
عمده مباحث فلسفه تحلیلی به تحلیل زبان؛ معرفت شناسی و مباحث منطقی و سایر فلسفه‌های درجه دوم چون فلسفه زبان؛ فلسفه ذهن؛ فلسفه اخلاق؛ فلسفه دین و ... می‌پردازد. علی رغم این نباید تلقی افراطی را که میان فلسفه تحلیلی و فلسفه قاره‌ای تمایزی پرناشدنی قائل می‌شود؛ جدی گرفت  .
در سالهای اخیر کوشش های فراوانی از سوی فیلسوفان برای تقریب این دو جریان فکری صورت گرفته است.
 
 
منبع: www.farsnews.ir

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
 توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
 توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغهʁ)

توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه(1)

با توجه به این نکته، باید ببینیم که قرآن کریم برای عقائد و معارف مطرح شده از جانب خودش چه دلائلی را مطرح کرده است ؟ و با وجود این شیوه که قرآن از همه گروه ها برهان ودلیل می طلبد، آیا ممکن است که خودش برای مطالب خود دلیل نیاورد؟ و آیا جا دارد که ما برای معارف اسلام، از جای دیگر طلب دلیل کنیم ؟

پر بازدیدترین ها

 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.
بررسی توحيد در نهج البلاغه

بررسی توحيد در نهج البلاغه

بدان كه استواران در علم آن كسانى هستند كه اقرار به مجموع آن چه در پس ‍ پرده غيبت است و تفسيرش را نمى دانند، آنان را از اين كه بخواهند به زور از درهايى كه جلو عوالم غيب زده شده است وارد شوند بى نياز كرده است. پس خداوند بزرگ اعتراف آنان را به ناتوانى از رسيدن به آن چه در حيطه دانششان نيست ستود و خود دارى آنان را از غور كردن در آن چه به بحث و جستجو از كنه آن مكلف نشده اند استوارى در علم ناميده
 توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
Powered by TayaCMS