دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تاثیر بازى در درمان کودک بیمار

تاثیر بازى در امور درمانى کودک به اثبات رسیده و از چند جنبه مطالعه شده است 1 ؛- تطابق با شرایط فعلى 2- کاهش اضطراب ناشى از انجام آزمایشات و اقدامات تشخیصى و پرستارى 3- آماده شدن براى بسترى شدن 4- راهى درست براى نشان دادن احساسات درونی...
No image
تاثیر بازى در درمان کودک بیمار
تاثیر بازى در درمان کودک بیمار تاثیر بازى در امور درمانى کودک به اثبات رسیده و از چند جنبه مطالعه شده است 1 ؛- تطابق با شرایط فعلى 2- کاهش اضطراب ناشى از انجام آزمایشات و اقدامات تشخیصى و پرستارى 3- آماده شدن براى بسترى شدن 4- راهى درست براى نشان دادن احساسات درونی. به دلیل اهمیتى که بازى درمانى دارد لازم است در بیمارستان در طول مدت بسترى کودک ، محلى مناسب جهت بازى پیش بینى گردد و همراه با سایر فعالیت هاى روزانه، ساعاتى براى بازى در نظر گرفته شود و والدین باید تشویق شوند پس از ترخیص، زمینه را در منزل براى بازى کودکان خویش فراهم نمایند تا از این طریق هم نیاز کودک و هم رضایت خاطر آنان فراهم گردد و باید توجه کرد که مسائلى چون بى تحرکی، تحریکات بیش از حد محیطى از جمله ترس و اضطراب مانع از انجام بازى به صورت مطلوب خواهد شد و بازى یک وسیله تخلیه هیجانات است و التیام دهنده مشکلات کودک و یک کانال ارتباطى میان کودک و فرد درمانگر است . از طریق استفاده از وسایل مختلف که براى انجام اقدامات به کار برده مى شود، کودک تحمل بیشترى پیدا نموده و راحت تر قبول مى کند و همچنین برخى از اقدامات را روى عروسک یا اسباب بازى مورد علاقه اش انجام مى دهد. بازى درمانى از سال 1900 به بعد مورد استفاده قرار گرفته است. بازى درمانى داراى چهار ویژگى است؛1 - بخشى از مداواست و اصولا استفاده از وسایل طبى مثل سرنگ و دستگاه فشارخون، خود نوعى بازى است 2- بازى توسط والدین شروع مى شود و بعدا به وسیله کودک ادامه داده شده و شکل دیگرى پیدا مى کند 3- اگر چه گاهى در بازیها پرخاشگرى و عصبانیت مشاهده مى شود، مى توان از طریق شادمان کردن ،‌ خنده و تفریح، کودک را آرام نمود 4- والدین یا پرستاران در آماده سازى کودک جهت اقدامات تشخیصى ، درمانى ، ابتدا از ‌طریق بازى وارد مى شوند ولى به تدریج فعالیت‌ها جنبه آموزشى و آماده سازى پیدا مى نمایند و کودک، رویدادهایى که در اثر اقدامات و رویه هاى تشخیصى پیش خواهد آمد مثل احساس سرما ، گرما و غیره را یاد مى گیرد .احساسات کودک ناشى از بسترى شدن باید بررسى شود تا شرایطى فراهم گردد که کودک بتواند تجارب خود مانند درد را ابراز نماید و براى سازگارى با شرایط جدید به او کمک شود .
روزنامه رسالت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

راه درمان فحش و ناسزاگویی

راه درمان فحش و ناسزاگویی

از جمله عادات رایج در میان برخی از افراد جامعه، بر زبان آوردن الفاظ نادرست و رکیک است که از آن تعبیر به «فحش» می‌شود.
No image

روان شناسی در عصر عبور از تجدد

در دوره پست مدرن، عوامل اجتماعی اهمیت بیشتری نسبت به ویژگی‌های بیولوژیک دارند
نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

آیا امید و انگیزه افراد برای فعالیت و پیشبرد امور خود و جامعه شان امری است فردی که تنها در ویژگی‌های روانی و شخصیتی افراد ریشه دارد یا فرهنگ و شرایط اجتماعی هم بر آن موثر است؟
نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

عبادت‌های اسلامی فواید جسمی روشنی برای بدن انسان دارد. این پژوهش به دنبال بیان تاثیرات مثبت حرکات نماز در چرخش خون در مغز و مقارنه‌ی تاثیرات نماز با تاثیر جایگزین‌های آن در اثر انجام ورزش است.
فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.

پر بازدیدترین ها

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.
No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

سیماى گیاهان زراعى در قرآن کریم‌ (قسمت اول)

بیشترین یادکرد قرآن از گیاهان، به گیاهان زراعى اقتصادى اختصاص دارد، نه گیاهان صرف. به تعبیر دیگر، آنچه از اسامى نباتات به طور کلى یافته‌ام اختصاص به نباتات زراعى فراورى شده دارد که انسان آن را به واسطه کاشت و داشت به دست مى‌آورد و در راه آن کوشش مى‌کند...
No image

زبان قرآن؛ ساختار و ویژگى‌‌ها

مقاله حاضر کوششى است مختصر و ناچیز در تحلیل ساختار زبان قرآن و ترسیم و تعریف خصوصیات آن که در دو محور تقدیم مى‌گردد: محور اول گزارش برخى از نظریه‌هاى مطرح در این باب همراه با بررسى اجمالى آنها و اختیار نظریه قابل دفاع‌تر است. محور دوم تصویر ویژگى‌هایى است که مجموعه آنها هویت زبان قرآن را مى‌شناساند و مرز آن را از سایر زبانها متمایز مى‌کند...
Powered by TayaCMS