دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

روزه در حدیث و سیره نبوی

No image
روزه در حدیث و سیره نبوی

كلمات كليدي : عبوديت، روزه، ابواب خير، روزه واقعي، روزه پيامبر

نویسنده : محسن محمدزاده

خداوند در قرآن می‌فرماید: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ اُسْوَه حَسَنَه». برای شما در رسول‌خدا نمونه و سرمشق نیکویی برای پیروی است برای آن کسی که به خدا و آخرت امیدوار است و بسیار خدا را یاد می‌کند.[1]

پیامبر(ص) در طول تاریخ بزرگترین سرمشق بشریت بوده است، زیرا پیش از این که با گفتار خود مربی و راهنمای مردم باشد، با رفتار شخصی خویش بهترین تربیت کننده و راهبر بود.

شخصیت پیامبر(ص) نمونه‌ای برای یک روزگار، یک نسل، یک ملت، یک مذهب و یک مکان خاص نمی‌باشد، بلکه یک سمبل جهانی و همیشگی برای تمام مردم در همه زمانهاست.

طلیعه رمضان

مرحوم کلینی از امام باقر(ع) نقل کرده است که چون ماه رمضان نزدیک شد و سه روز از شعبان مانده بود بلال به دستور رسول‌الله(ص) مردم را جمع کرد و آن حضرت بر آنان خطبه خواند و آمدن رمضان و فضائل آن را بیان فرمود.[2]

به این طریق با ورود ماه رمضان در سال دوم هجرت مسلمانان ماه پرهیز، ماه رحمت، مغفرت و صیام آن را آغاز کردند که تا قیام قیامت عمل واجب و عمومی گردید، روزه در امت‌های قبل نیز بوده و اختصاص به اسلام ندارد، چنان که در کلام الله آمده:

کتب علیکم الصیام کما کتب علی‌الذین من قبلکم لعلکم تتقون[3]

روزه بر شما مقرر شده است، همان گونه که بر کسانی که پیش از شما (بودند) مقرر شده بود، باشد که پرهیزگاری کنید.

رسول‌خدا(ص) دو مؤذن داشت که اذان می‌گفتند یکی عبدالله بن ام مکتوم که نابینا بود و دیگری بلال حبشی، عبدالله قبل از صبح اذان می‌گفت و بلال بعد از صبح، رسول‌الله(ص) فرموده بود: هر وقت صدای ابن ام‌مکتوم را شنیدید بخورید و بیاشامید و هر وقت صدای بلال را شنیدید امساک نمایید چنان که این مطلب را امام صادق(ع) از آن حضرت نقل فرموده است.[4]

روزه

امام صادق(ع) فرمود: رسول‌خدا(ص) در آغاز بعثت آن قدر پى در پى روزه مى‌گرفت که مى‌گفتند دیگر افطار نمى‌کند. سپس آن قدر افطار مى‌کرد که مى‌گفتند دیگر روزه نمى‌گیرد. آن‌گاه از این روش دست برداشت و یک روز در میان روزه مى‌گرفت که روزه حضرت داود(ع) باشد. سپس آن را ترک کرد و سه روز ایام البیض (سیزده و چهارده و پانزدهم هر ماه) را روزه مى‌گرفت و سرانجام از آن هم صرف نظر کرد و سه روز را در دهه‌هاى ماه پخش کرد: پنجشنبه دهه اول و چهارشنبه دهه دوم و پنجشنبه دهه سوم و تا زنده بود این روش را ادامه داد.[5]

رسول‌خدا(ص)، ماه شعبان و ماه رمضان و سه روز از هر ماه، پنجشنبه اوّل، و چهارشنبه وسط، و پنجشنبه آخر ماه را روزه می‌داشت.[6]

امام صادق‌(ع) فرموده‌اند: رسول‌خدا(ص) دهه آخر رمضان را در مسجد معتکف می‌شد.

همچنین فرموده‌اند: پیامبر(ص) چون دهه آخر رمضان فرا می‌رسید کمر می‌بست و از بانوان دوری می‌جست و شب‌ها را احیا می‌کرد و همه وقت خود را برای عبادت فارغ می‌ساخت.[7]

روزه واقعی

پیامبر(ص) زنی را مشاهده کرد در حالی که روزه بود به کنیز خود دشنام می‌داد، سپس رسول‌خدا(ص) غذایی طلبید و به آن زن گفت: بخور. عرض کرد: روزه هستم!

فرمود: چگونه روزه‌ای در حالی که به کنیزت دشنام داده‌ای؟! چه کم هستند روزه‌داران و چه بسیار گرسنگی کشندگان روزه فقط خودداری از خوردن و نوشیدن نیست![8]

اهمیت روزه در گفتار پیامبر

پیامبر(ص) به «جابر بن عبدالله انصاری» فرمود:

ای جابر، این ماه مبارک رمضان است، هر کس روز آن را روزه بدارد، و قسمتی از شب آن را به عبادت بایستد، و شکم و خواهش‌های نفس خود را از حرام باز دارد، و زبان خود را نگاهدارد، از گناهان پاک و مبرا می‌شود، مثل بیرون رفتن از این ماه.

جابر عرض کرد: ای رسول‌خدا چه نیکوست این سخن که فرمودی!

فرمود: و چه سخت است این شرط‌هایی که نمودم.[9]

پیامبر(ص) وقت افطار می‌گفت: «اللهّم لک صمنا، و علی رزقک افطرنا، فتقبّل منّا،بار خدایا برای تو روزه داشتیم، و از روزی تو افطار کردیم، پس آن را از ما بپذیر و قبول فرما. و در پی آن می‌فرمود: تشنگی به‌سر آمد و رگ پی آب گرفت، و اجر و پاداش آن باقی است.[10]

روزه‌دار دائمی

روزى رسول‌خدا(ص) به یاران خود فرمود: کدام یک از شما تمام روزها را روزه مى‌دارید؟ سلمان گفت: یا رسول‌اللَّه، من. یکى از حاضران گفت: اى سلمان، اکثر روزها تو را دیده‌ام که غذا مى‌خورى! سلمان گفت: چنان نیست که تو گمان کرده‌اى، من در هر ماه سه روز آن را روزه مى‌گیرم، و خدا فرموده: «هر که یک عمل خوبى انجام دهد ده برابر آن ثواب داده مى‌شود» و از طرفى هم روزه ماه شعبان را به ماه رمضان وصل مى‌کنم، و هر که چنین کند ثواب روزه تمام دهر را دارد. رسول‌خدا(ص) به آن مرد فرمود: کجا دیگر با مثل لقمان حکیم برخورد خواهى کرد؟ آنچه خواهى از او بپرس که تو را پاسخ خواهد داد.[11]

ابواب خیر

معاذ بن جبل گوید: در جنگ تبوک، بر اثر گرمای شدید مردم هر یک به گوشه‌ای می‌رفتند. من که در کنار پیامبراکرم(ص) بودم عرضه داشتم: ای رسول‌خدا مرا به کاری راهنمایی فرما که به بهشتم رساند و از دوزخم و ارهاند. حضرت فرمودند: از چیزی بزرگ پرسیدی، ولی در عین حال اگر خدا بخواهد هر دشواری را آسان خواهد کرد ای معاذ! خدای را بپرست و هیچ چیز را شریک او قرار مده، نماز را به پا دار و زکات واجب را بپرداز و ماه رمضان روزه بدار، اینک اگر بخواهی، از ابواب خیر به تو خبر خواهم داد. عرض کردم: آری ای پیامبر‌خدا(ص)! آنگاه فرمود: روزه سپر آتش دوزخ است و صدقه معاصی را فرو می‌پوشد و شب زنده‌داری مرد در عبادت پروردگار، موجب رضایت حضرت حق است.[12]

پاداش روزه‌دار

امام حسن(ع) فرمود: جمعی از یهودیان به محضر رسول‌خدا(ص) آمدند... (بعد از سوال و پرسش از رسول‌خدا و شنیدن جواب) سخنگوی یهودیان عرض کرد: پاداش روزه‌دار در این ماه (ماه مبارک رمضان) چیست؟ پیامبر(ص) فرمود: هیچ مومنی نیست که این ماه را به خاطر خدا روزه بدارد جز آنکه خداوند هفت چیز به وی اعطا نماید: یکم حرام را از جسد وی دور سازد دوم او را به رحمت خویش نزدیک سازد، سوم دشواری‌های هنگام موت را بر او آسان گرداند چهارم روزه را مایه امان از گرسنگی و تشنگی قیامت وی قرار دهد پنجم برائت از آتش رابه او عطا کند. ششم از غذاهای بهشت نصیب وی گرداند هفتم روزه را مایه عفو خطای پدرش، آدم قرار دهد.[13]

درباره روزه پیامبر(ص)

«امّ‌سلمه» گفته است: ندیدم رسول‌خدا(ص) دو ماه پیاپی را روزه بدارد جز ماه شعبان و ماه رمضان را.

همچنین از «عائشه» نقل شده است: ندیدم رسول‌خدا(ص) در هیچ ماهی بیش از ماه شعبان روزه بدارد، بیشتر ماه شعبان بلکه تمام آن را روزه بود و «عبدالله» گفته است: رسول‌خدا(ص) سه روز اوّل هر ماه را روزه می‌داشت و کمتر جمعه‌ای بود که روزه نباشد و «ابوهریره» گفته است: رسول‌خدا(ص) فرمودند روز دوشنبه و پنجشنبه اعمال(به پیشگاه الهی) عرضه می‌شود و دوست دارم عمل من در حالی که روزه‌دار هستم عرضه شود.

از «عائشه» و «امّ‌سلمه» سؤال شد: کدام عمل(عبادت) نزد رسول‌خدا(ص) پسندیده‌تر بود؟

گفتند: آنچه بر آن مداومت شود هر چند کم باشد.[14]

امام صادق(ع) فرمود: جنگ «بدر» در ماه رمضان (سال دوم هجرت) اتفاق افتاد، به این جهت رسول‌خدا(ص) در آن سال در مسجد معتکف نشد، اما سال بعد، آن حضرت دو دهه اعتکاف کرد: یک دهه براى همان سال، و دهه دیگر براى قضاء اعتکاف سال قبل.[15]

پیامبر(ص) هر گاه چیزى او را اندوهگین مى‌ساخت با روزه گرفتن و نماز خواندن بر دفع آن یارى مى‌جست.[16]

مقاله

نویسنده محسن محمدزاده

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS