دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مجموعه درسهایی از احکام اسلامی (امتیازات فقه شیعه)

جامعیت: فقه شیعه تمام مسائل کلى تا جزئى مورد نیاز را بیان نموده و به عبارتى، غنى ترین فقه در مذاهب اسلامى است، چنانچه استاد عبدالفتاح عبدالمقصود، عالم بزرگ اهل سنت مى‌نویسد: سزاوار است که مذهب شیعه در راس مذاهب اهل سنت قرار گیرد، زیرا منبع اصلى مذهب شیعه على(ع) است که داناترین مردم به دین اسلام بعد از پیامبر(ص) است.
مجموعه درسهایی از احکام اسلامی (امتیازات فقه شیعه)
مجموعه درسهایی از احکام اسلامی (امتیازات فقه شیعه)

امتیازات فقه شیعه

1. جامعیت: فقه شیعه تمام مسائل کلى تا جزئى مورد نیاز را بیان نموده و به عبارتى، غنى ترین فقه در مذاهب اسلامى است، چنانچه استاد عبدالفتاح عبدالمقصود، عالم بزرگ اهل سنت مى‌نویسد: سزاوار است که مذهب شیعه در راس مذاهب اهل سنت قرار گیرد، زیرا منبع اصلى مذهب شیعه على(ع) است که داناترین مردم به دین اسلام بعد از پیامبر(ص) است. [1]

2. پویایی: فقه شیعه زنده است و صرفا مربوط به تحقیقات علماى گذشته نیست و همگام با زمان پیش مى‌رود و مساله‌اى نیست که فقه شیعه براى آن پاسخى نداشته باشد.

3. سلطه ستیزی: فقه شیعه، فقهى است ضد استکبارى و طرفدار مظلومان و هرگز در طول تاریخ، فقهاى شیعه در مسیر سلاطین و طاغوتها نبوده‌اند، بلکه رهبر بزرگترین نهضتها و حرکتها بوده‌اند.

احکام

احکام در لغت، جمع حکم و به معناى فرمان و دستور به کار مى‌رود و در اصطلاح فقهى، احکام، کلیه دستورهاى عملى و فروع دین اسلام در تمام ابعاد آن است و همه دستورهاى عبادى و سیاسى و اقتصادى و خانوادگى و قضایى را شامل مى‌شود.

اهمیت فراگیرى احکام

فراگیرى احکام از نظر قرآن و سنت و از دیدگاه علما و مراجع داراى‌ضرورت و اهمیت‌خاصى است که به طور اختصار آن را بیان مى‌کنیم:

1. از نظر قرآن:

«فلولا نفر من کل فرقة منهم طائفة لیتفقهوا فی الدین...»؛[2]

« چرا از هر گروه از ایشان تنى چند حرکت نمى‌کنند تا دانش دین بیاموزند.»

2. از نظر سنت:

امام صادق(ع) فرمود:

«العامل على غیر بصیرة کالسائر على’ غیر الطریق ولایزیده سرعة السیر من الطریق الا بعدا؛»[3]

«کسى که بدون آگاهى وظایفش را انجام دهد، مانند کسى است که از بیراهه مى‌رود و هر چه تندتر رود از مقصدش دورتر مى‌شود.»

رسول اکرم نیز در این زمینه می فرماید:

«اف لکل مسلم لایجعل فى کل جمعة یوما یتفقه فیه امر دینه ویسال عن دینه»؛[4]

«اف باد بر هر مسلمانى که در هفته یک روز را براى شناخت امر دین خود و پرسش از آن قرار ندهد.»

3. از دیدگاه مراجع و علماى اسلام :

از دیدگاه علماء مسائلى را که انسان غالبا به آنها احتیاج دارد واجب است‌یاد بگیرد. [5] صاحب عروة الوثقى مى‌فرماید: هر عملى که از مکلف صادر مى‌شود فراگیرى حکم آن واجب است، خواه از عبادات باشد و خواه از معاملات و یا از امور عادى. [6]شیخ انصارى(ره) نیز حکم به فسق کسى نموده که مسائل مورد ابتلاى خود را ترک کند و در مقام یادگرفتن آنها نباشد[7]

با توجه به آنچه گفته شد، آیا یادگیرى احکام ضرورت ندارد؟ آیا شما تمام مسائل خود را مى‌دانید؟ آیا تا به حال براى شما چنین سؤالاتى پیش نیامده است؟

کیفیت تطهیر موکت نجسى که به زمین چسبیده چگونه است؟

وضو گرفتن زیر باران چه حکمى دارد؟

آیا مى‌توان بر کاغذ رنگى و اسکناس سجده نمود؟

آیا مى‌توان غذاى نجس را به خورد کودک داد؟ و دهها سؤال دیگر.

قلمرو احکام

قلمرو احکام، تنها مسائل عبادى و معاملاتى و خانوادگى نیست، بلکه شامل کلیه دستورات عملى اسلام مى‌گردد، همان‌گونه که حضرت امام(ره) فرموده‌اند:

هیچ موضوع حیاتى نیست که اسلام تکلیفى براى آن نداشته باشد. [8]

ابعاد گوناگون احکام اسلامى

1. بعد عبادى: قسمت عمده احکام درباره اعمال عبادى است.

2. بعد فرهنگى: مثل احکام مربوط به خواندن کتابهاى گمراه کننده و این که براى چه کسانى جایز و براى چه کسانى جایز نیست و نیز حکم نگهدارى و چاپ و نشر و تدریس کتب ضاله.

3. بعد اخلاقى:مثل حکم غیبت کردن بچه نابالغ ممیز که آیا جایز است‌یا نه.

4. بعد سیاسى و نظامى: مسائل مربوط به دفاع و امر به معروف و نهى از منکر و جهاد در این زمینه است.

5. بعد اقتصادى: مانند احکام مربوط به خمس، زکات، مالیاتها، بانک، بیمه و سرقفلى و....

6. بعد هنرى: مانند احکام مربوط به شبیه‌سازى در نمایشهایى، همچون تعزیه و مسائلى نظیر مجسمه‌سازى و نواختن آهنگ و گریم کردن و....

7. بعد بهداشتى و پزشکى: مانند احکام پاک کننده‌ها و مسائل مربوط به کنترل جمعیت و جلوگیرى از حاملگى و تلقیح و....

    پی نوشت:
  • رساله نوین، ج‌1، ص‌42; سید مرتضى رضوى، فى سبیل الوحدة السلامیه، ص‌54. [1]
  • توبه (9) آیه 122. [2]
  • علامه مجلسى، بحارالانوار، ج‌1، ص‌206. [3]
  • بحارالانوار، ج‌1، ص‌176; رساله نمونه، ص‌25. [4]
  • رساله عملیه، مساله یازدهم. [5]
  • عروة‌الوثقى، ج‌1، ص‌11، مساله 29. [6]
  • شیخ انصارى، اجود التقریرات، ج‌1، ص‌158. [7]
  • امام خمینى، ولایت فقیه، ص‌11. [8]

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

مجموعه درسهایی از احکام اسلامی (تاریخچه فقه و اجتهاد)

مجموعه درسهایی از احکام اسلامی (تاریخچه فقه و اجتهاد)

همان طور که در جاى خود ثابت‌شده، هدف از آفرینش انسان، تکامل فردى و اجتماعى در امور مادى، معنوى و اخلاقى است و او براى رسیدن به کمال، احتیاج مبرم به قوانینى دارد که تمام جنبه‌هاى فوق را دارا باشد; از این رو خداوند براى هر امتى شریعت و قوانینى مقرر فرموده:
مجموعه درسهایی از احکام اسلامی (اجتهاد و شئون فقیه)

مجموعه درسهایی از احکام اسلامی (اجتهاد و شئون فقیه)

اجتهاد از نظر لغت‌به معناى رنج‌بردن و کوشیدن تا سر حد توانایى است و در اصطلاح فقه اسلامى به کار بردن همت و کوشش درراه پى بردن به احکام و قوانین شرعى از منابع و ادله استنباط و در مقابل آن، تقلید عبارت است از پیروى از راى دیگرى بدون تحقیق شخصى.
مجموعه درسهایی از احکام اسلامی (شرایط احکام)

مجموعه درسهایی از احکام اسلامی (شرایط احکام)

احکام شرایطى دارد که خود به سه قسمت تقسیم مى‌شود:
مجموعه درسهایی از احکام اسلامی (دانستنیهایی از بحثهای فقهی)

مجموعه درسهایی از احکام اسلامی (دانستنیهایی از بحثهای فقهی)

احکام فقهى به دو بخش کلى تقسیم مى‌شود:1. احکام ثابت 2. احکام متغیر
مجموعه درسهایی از احکام اسلامی (فلسفه احکام)

مجموعه درسهایی از احکام اسلامی (فلسفه احکام)

گروهى، سؤالهایى درباره فلسفه احکام مى‌کنند؛ به عنوان مثال، مى‌پرسند: چرا باید نماز بخوانیم؟ چرا باید براى نماز وضو بگیریم؟ فلسفه این که در نماز پیشانى خود را بر روى خاک مى‌گذاریم چیست؟ چرا در اسلام استعمال ظروف طلا و نقره حرام است؟ چرا دفن میت لازم است؟ چرا خوردن گوشت مردار جایز نیست؟ و چرا....

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
Powered by TayaCMS