دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آداب معیشت وهمنشینی

برای آنکه زندگانی خوب و معاشرتی نیکو داشته باشی ، با دوست و دشمن ، با چهره ای گشاده و بدون ذلت و وحشت برخورد نما. در برخورد با آنان ، وقار غیر متکبرانه و تواضع غیر ذلیلانه داشته باش.
آداب معیشت وهمنشینی
آداب معیشت وهمنشینی

برای آنکه زندگانی خوب و معاشرتی نیکو داشته باشی ، با دوست و دشمن ، با چهره ای گشاده و بدون ذلت و وحشت برخورد نما. در برخورد با آنان ، وقار غیر متکبرانه و تواضع غیر ذلیلانه داشته باش. در تمام امور ، «میانه روی» را در نظر بگیر زیرا که «افراط » و «تفریط » مذموم می‌باشند. به هنگام نشست و برخاست ،‌از سر تکبر با گوشه چشم به اطراف منگر و نگاه خوار کننده منما. و بدون اجازه در جمع افراد وارد نشو. و به هنگام نشستن ،‌درست نشسته ،‌خیزدار منشین و انگشتان دستها را در هم فرو مبر و نیز از بازی کردن با ریش و انگشترت،‌و خلال کردن دندانها ، انگشت در بینی کردن،زیاد آب دهان و خلط انداختن ،مگس را از صورت راندن، و متبخترانه راه رفتن، و درمقابل مردم و درنماز و غیر آن ، زیاد خمیازه و دهان دره کشیدن، خودداری نما.

و شایسته است که در نشستن خود آرام باشی، و در سخن خویش منظم و مرتب بوده و به سخنان نیک دیگران گوش فرا دهی . از صحبت آنان ابراز تعجب و شگفتی منما و تقاضای تکرار در سخنشان مکن . و از داخل شدن در مسائل خنده آور و گفتن حکایات ، و از پرداختن به تعریف و ثنای بسیار از فرزندت ، همسرت ، شعرت ، نوشته و کتابت ، و سایر چیزهایی که مربوط به توست ، خود داری کن.

چون زنان ، خود را آرایش نکن، و چون بندگان سبکسری منما.از زیاد سرمه کشیدن و روغن به سر مالیدن پرهیز کن. در تقاضا کردن پا فشاری مکن و کسی را بر ستمگری تشویق منما. با خانواده و فرزندانت ، مقدار در آمدتت را مطرح مکن زیرا که اگر ناچیز باشد ، در نزد آنان سبک می شوی و اگر زیاد بود ،‌و آنها از زیادی آن با خبر شدند هرگز نمی توانی آنها را راضی کنی. و با آنها به نحوی جدی برخورد کن بدون اینکه بر آنها سخت بگیری . و با ایشان به نرمی رفتار کن ،‌بدون اینکه ضعف نشان دهی و با خدمتکار و غلام و کنیزانت شوخی نکن که وقارت از بین می‌رود و آن زمان که با کسی دعوایت می شود ، وقارت را نگهدار و خود را از گفتن سخنان جاهلانه محفوظ بدار . و از عجله پرهیز کن، و در دلائلی که می آوری دقت کن ،‌و از زیاد اشاره کردن با دست خودداری نما. و از توجه و تجسس بر احوال کسی که در پشتت قرار دارد ،‌خودداری کن.

بر زمین ، بر روی رانت متمایل منشین ،‌و چون خشمت فرو نشست ، سخن بگو. و اگر پادشاهی تو را به خود نزدیک نمود،‌تا آنجا به او نزدیک شو که تیزی سر نیزه اش تو را نیازارد! و اگر او بر تو انس گرفت ، از غضب و قهر او در امان نباش و به او همچون رفتار با کودکان ، به نرمی رفتار کن . و با او به شیوه ای که می پسندد سخن بگو ، و چون او به تو لطف و مهربانی نمود، مبادا خود را همچون خانواده و فرزندان و سربازان او به شمار آوری ،‌هرچند که شایسته آن باشی . زیرا که پادشاه ،‌لغزش کسی که در دربارش باشد را نمی بخشد و از خطایش نمی گذرد.

از دوست زمان سلامتی و خوشیت بر حذر باش ، که دشمن ترین دشمنهای توست. و مالت را گرامی تر از آبرویت ندان. و چون به مجلسی داخل شدی ، ادب اقتضا می کند که تو ابتداء به سلام نمائی و از پس زدن کسی که جلوتر از تو نشسته است خودداری نمائی . و هر جا که امکان داری و به تواضع نزدیکتر است بنشینی . و برای نشستن از میان مردم عبور نکن و به هنگام نشستن به افراد مجاورت سلام کن و به سر راه منشین و اگر نشستی ، ادب داشته باش.

و چشمت را از حرام ببند و یاری گر مظلوم ، فریاد رس سوخته دل ، کمک کار ضعیف باش. و چشمت را از حرام ببند و یاری گر مظلوم ، فریاد رس سوخته دل ، کمک کار ضعیفان باش . و گمراهان را راهنمائی نموده، و به سلام دیگران پاسخ ده . و از فقیران دستگیری کن ،‌و امر به معروف و نهی از منکر کن، و از آب دهان انداختن و جستجوی محلی برای این کار پرهیز کن . و اگر ناچار شدی در جهت قبله و از سمت راست ، آب دهان نیانداخته ،‌در سمت چپ و زیر قدم چپ بینداز.

با پادشاهان هم نشینی مکن، و اگر این کار کردی ،‌در نزد آنان مراقب باش که غیبت و دروغ نگویی و سر نگهدار باشی و حاجت نخواهی . و با الفاظ و کلمات نیک سخن بگوییِ، و با اخلاق ملوک با آنها برخورد کنی. ولی کم بخندی و کم شوخی کنی ، و از آنها برحذر باشی و اگر بین تو و آنها دوستی پدید آمد، در حضور آنان باد گلو بیرون ندهی ،‌و بین دندانهایت را پاک نکنی و بدان که پادشاهان هر چیزی ، جز افشاء راز، و بدگویی از حکمت و تعرض به حرمتشان را تحمل می کنند.

و با هر کس ازمردم همنشین مباش ، و اگر زمانی همنشین شدی ، ادب داشته باش و از تعمق و توجه به سخنشان خود داری کرده . از استماع سخنان باطل و اراجیف آنها خود داری کن و به الفاظ نادرست آنها بی توجهی نما و در هر صورت سعی کن که با آنها کمتر برخورد نمایی ، مگر اینکه کاری با ایشان داشته باشی.

و از شوخی با هرکس چه عاقل و چه سفیه ، خودداری کن، زیرا که عاقل کینه تو را به دل می گیرد و سفیه بر تو جری می شود و شوخی هیبت تو را از بین می برد ، و آبرو را می ریزد و کینه به دنبال خود می آورد و شیرینی دوستی را نابود می کند و حشمت فقیه را از بین برده ،‌جاهل را پر رو می کند ،‌منزلت انسان را در نزد دانایان ساقط می کند و افراد با تقوا را به دشمنی با انسان می دارد و قلب را می میراند،‌ وانسان را از پروردگار دور می سازد ، و به غفلت می اندازد ، و برای انسان خواری می آورد، و ضمیر آدمی را تیر ه می سازد،‌و قلب را می میراند ،‌و عیوب انسان را زیاد گردانده ،‌گناهان را آشکار می کند.

بطوری که برخی گفته اند که : «شوخی کردن یا از سر سبک مغزی است و یا به جهت بی بند و باری ». و کسی که در مجلسی شوخی نمود ، شایسته است که به هنگام برخاستن از آن مجلس ، خدای متعال را بیاد آورد.

«پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله » در این باره فرمودند:

«کسیکه در مجلسی نشست و در آن زیاد سخن گفت ، قبل از آنکه از آن مجلس بپا خیزد، بگوید «پروردگارا منزهی و به ستایشت مشغولم ، شهادت می دهم که معبودی جز تو نیست و به سوی تو استغفار می کنم و توبه می نمایم.» تا آنکه گناهان پر گویی او در آن مجلس بخشوده گردد.[1]»

    منبع: بنیادهای اخلاق اسلامی ، علامه سید عبدالله شبر،چاپ دوم سال 1369،‌ناشر/بنیاد فرهنگی امام المهدی (عج) صفحه219
    پی نوشت:
  • [1] . نقل در کتاب «فی عمل الیوم و اللیله»، اثر ابن السنّی ، صفحه 120

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب اخلاق و آداب در تبلیغ

کتاب اخلاق و آداب در تبلیغ

این کتاب به بیان بایسته های اخلاقی و معنوی, شرایط موفقیت در تبلیغ دینی و ویژگی های عملی و اخلاقی مبلغان پرداخته است.

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آیت الله حاج میرزا محمد غروی تبریزی (آیت اخلاص)

او يكي از علماي واقعي و زاهد بود و تا آخر عمر، تدريس را ترك نكرد . در سرما و گرما و با كهولت سن، راه طولاني را پياده به مدرسه طالبيه مي آمد . چند بار شاگردانش عرض كردند: «حاج آقا چرا سوار تاكسي نمي شويد؟» فرمود: «من كه توان آمدن دارم، چرا مال امام را خرج كنم؟
No image

حضرت آیت الله حاج میرزا علی هسته ای اصفهانی

مرحوم هسته اي اصفهاني، موقعي كه آوازه و شهرت مرحوم آيت الله شهيد شيخ فضل الله نوري در ايران منتشر شده بود، وارد تهران شد و ابتدا به دروس برخي از اساتيد مشهور تهران رفت، ولي آنان را قابل استفاده براي خود نديد و دروس آنان را قابل مقايسه با اساتيد اصفهان ندانست.
No image

مرحوم حاج عباسعلی حسینی

در این بخش سیره ی تبلیغی مرحوم حاج عباسعلی حسینی بیان شده است.
No image

حاج شیخ حسن حجتی واعظ

رحوم حجتي واعظ، سخنوري بصير، شجاع، بليغ و فصيح بود . هنوز هم بعد از چهل سال از خاموش شدن اين خورشيد درخشان شمال، در افواه و السنه مردم سخن از ملاحت و شيريني سخنان وي مي رود .
No image

امام خمینی (ره) آینه مهر و قهر

امام در طول شبانه روز حتي يك دقيقه وقت تلف شده و بدون برنامه از قبل تعيين شده نداشتند . با توجه به شرايط سني و ميزان فعاليتي كه داشتند، باز هم ساعات خاصي را در سه نوبت - هر كدام، نيم تا يك ساعت - به اهل منزل اختصاص داده بودند كه هر كدام از ما كه مايل بوديم خدمت ايشان مي رسيديم و مسائل خودمان را مطرح مي كرديم.

پر بازدیدترین ها

No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)1

جت الإسلام دکتر محمد هادی امینی، فرزند برومند مرحوم آیت الله علامه امینی صاحب کتاب نفیس «الغدیر» نقل کردند:در سال 1349 هـ ش پس از وفات مرحوم پدرم علامه امینی، به خاطر تألیف و نشر کتابی به نام «قهرمان فخر» که در آن مطالبی بر ضد حزب بعث درج شده بود؛ دولت عراق تصمیم به جلب و محاکمه من گرفت.لذا مجبور به ترک نجف اشرف و عازم ایران شدم و در تهران اقامت گزیدم.
No image

آشنایی با شخصیت شیخ فضل الله نوری (رضوان الله علیه)

راساس اظهار نظر نويسندگان، چنانچه شيخ فضل الله مدتي كوتاه در عتبات درنگ مي كرد، احتمال مرجعيت عامه اش بعد از ميرزاي شيرازي زياد بود، اما آنچه باعث شد وي از سوي ميرزاي شيرازي براي كسب اطلاع دقيق از اوضاع ايران، ترك عتبات كند، اوضاع نگران كننده ايران در اين دوره بود.
No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)6

زمانی در ایام ماه صفر به اتفاق هیأت از قزوین به مشهد مقدس مشرف شده بودم، هنگامی که با هیأت جهت عزاداری به حرم مطهر حضرت رضا (علیه السلام) مشرف شدیم به حضرت رضا (علیه السلام) عرض کردم آقاجان مدت یک سال است که آقای مجتهدی را ندیده ام، اگر آقای مجتهدی خادم و غلام حقیقی شما هستند امروز که ما به منزل ایشان می رویم در منزل باشند و ما را بپذیرند،در ضمن دوستی داشتم که آقا را ندیده بود، او می گفت: شنیده ام آقای مجتهدی خیلی ادعا دارند، به او گفتم: ایشان اصلاً ادعایی ندارند و مخالف با این حرفها هستند. دوستم گفت: اگر این شخص واقعاً راست می گوید به منزلش که می رویم ما را بپذیرد و یک عبا با سی و پنج هزار تومان پول به من بدهد.
No image

آیت الله سید محمد نبوی(ره)

وی تحصیلات علوم دینی خود را در سال 1323 شمسی نزد برخی از علمای شهر از جمله شیخ لطف‌الله توکلی آغاز کرد. سپس در سال 1324 به شیراز مهاجرت کرده و از دروس آیت‌الله بهاء‌الدین محلاتی استفاده کرد. پس از آن در سال 1330 عازم نجف اشرف شده و از محضر علمای آن دیار بهره برد.
No image

حاج شیخ حسن حجتی واعظ

رحوم حجتي واعظ، سخنوري بصير، شجاع، بليغ و فصيح بود . هنوز هم بعد از چهل سال از خاموش شدن اين خورشيد درخشان شمال، در افواه و السنه مردم سخن از ملاحت و شيريني سخنان وي مي رود .
Powered by TayaCMS