دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

انحرافات وارد شده به دین یهود و مسیحیت عامل دین‌ گریزی غرب

No image
انحرافات وارد شده به دین یهود و مسیحیت عامل دین‌ گریزی غرب حجت الاسلام احمد مبلغی، انحرافات وارد شده به دین یهود و مسیحیت را دلیل دین ‌گریزی جوامع غربی دانست.
به گزارش خبرنگار مهر در قم، رئیس پژوهشگاه فرهنگ اسلامی در نشست "بررسی و تحلیل بروز خرافات در زیارت" که شب گذشته با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم برگزار شد، امور غیر واقعی و غیر عقلانی را خرافه عنوان کرد و افزود: ورود امور غیرعقلانی و غیرقابل قبول تفسیرهای شخصی از دین در یهود و مسیحیت آن را زمین گیر و منحصر به کلیسا‌ها و معابد کرد.
وی خاطرنشان کرد: نباید واقعیت‌ها را منحصر به امور مادی و فیزیکی کرد بلکه دین هم‌چنان که حقیقت مادی را لحاظ می‌کند و برنامه ‌ریزی‌های خود را بر اساس این حقایق مادی تبیین می‌کند به حقایق متافیزیکی نیز توجه دارد.
حجت ‌الاسلام مبلغی حقایق متافیزیکی را در زمره امور واقعی دانست و عنوان کرد: این امور بر اساس دلایل عقلی یا نقلی هستند.
وی با بیان این‌که بسیاری از عقاید شخصی در پوشش دین در بین مردم رواج می ‌یابد، ادامه داد: این امور از خرافات‌ها وهمی و تخیلی هستند که بنام دین و معارف دینی در جامعه رواج می‌‌یابد و آسیب بزرگی را به پیکره دین وارد می‌‌سازد.
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، بروز و ظهور خرافات را موجب به حاشیه رفتن معارف اصیل و اشغال متن دین با این اوهام دانست.
حجت ‌الاسلام مبلغی در ادامه افزود: هرآن‌چه که خدا و پیامبر و ائمه معصومین و علما و مراجع در طول تاریخ بر اساس ادله عقلی و نقلی بیان داشته‌اند جزء دین است و هر چه افزون بر آن در جامعه شکل گیرد و دلیل نداشته باشد از امور خرافی محسوب می‌شود.
وی عوامل بروز خرافات را سودجویی و فریب ‌انگاری، جهل و نادانی و نیاز افراد عنوان کرد و یادآور شد: گاهی جهل و توهم خرد است که به باور و اعتقادی برای او تبدیل می‌شود و این زمینه ‌ای برای ورود خرافه در دین می‌شود و گاهی نیز جهل و نادانی شخص باعث می‌شود که دیگران به او خرافات القا کنند.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به خرافات وارد شده و در زیارت اظهار داشت: زیارت با این قداست می‌تواند خواستگاه بروز خرافات باشد که سه عامل امور فیزیکی، امور معنوی و امور متافیزیکی در زیارت می‌توانند به آن دامن زنند.
وی امور فیزیکی را آداب و اعمال فیزیکی مخصوص این مکانهای مقدس، عنوان کرد و اظهار داشت: اعمالی مانند گره زدن به ضریح و سجده بر قبور کاری غیر شرعی و از جمله خرافات وارد شده در زیارت است.
حجت الاسلام مبلغی، امور معنوی را دل سپردن به آن بزرگواران و طلب حاجت از آنان ذکر کرد و ادامه داد: توسل به ائمه(ع) به معنی مستقل دانستن ائمه معصومین(ع) از خداوند است بلکه واسطه و وسیله‌ ای برای رسیدن به خواسته‌های ما در برابر خداوند هستند.
وی در ادامه گفت: در عرصه متافیزیک خرافات بیشتری شکل می‌گیرد، زیرا خارج از ادراک ماست و افرادی با ادعای ارتباط با امامان و داشتن پیام از آن‌ها در صدد کسب مقام و موقعیت میان مردم هستند و این توهمات آنان دروغی بیش نیست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آیت الله حاج میرزا محمد غروی تبریزی (آیت اخلاص)

او يكي از علماي واقعي و زاهد بود و تا آخر عمر، تدريس را ترك نكرد . در سرما و گرما و با كهولت سن، راه طولاني را پياده به مدرسه طالبيه مي آمد . چند بار شاگردانش عرض كردند: «حاج آقا چرا سوار تاكسي نمي شويد؟» فرمود: «من كه توان آمدن دارم، چرا مال امام را خرج كنم؟
No image

حضرت آیت الله حاج میرزا علی هسته ای اصفهانی

مرحوم هسته اي اصفهاني، موقعي كه آوازه و شهرت مرحوم آيت الله شهيد شيخ فضل الله نوري در ايران منتشر شده بود، وارد تهران شد و ابتدا به دروس برخي از اساتيد مشهور تهران رفت، ولي آنان را قابل استفاده براي خود نديد و دروس آنان را قابل مقايسه با اساتيد اصفهان ندانست.
No image

مرحوم حاج عباسعلی حسینی

در این بخش سیره ی تبلیغی مرحوم حاج عباسعلی حسینی بیان شده است.
No image

حاج شیخ حسن حجتی واعظ

رحوم حجتي واعظ، سخنوري بصير، شجاع، بليغ و فصيح بود . هنوز هم بعد از چهل سال از خاموش شدن اين خورشيد درخشان شمال، در افواه و السنه مردم سخن از ملاحت و شيريني سخنان وي مي رود .
No image

امام خمینی (ره) آینه مهر و قهر

امام در طول شبانه روز حتي يك دقيقه وقت تلف شده و بدون برنامه از قبل تعيين شده نداشتند . با توجه به شرايط سني و ميزان فعاليتي كه داشتند، باز هم ساعات خاصي را در سه نوبت - هر كدام، نيم تا يك ساعت - به اهل منزل اختصاص داده بودند كه هر كدام از ما كه مايل بوديم خدمت ايشان مي رسيديم و مسائل خودمان را مطرح مي كرديم.

پر بازدیدترین ها

No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)1

جت الإسلام دکتر محمد هادی امینی، فرزند برومند مرحوم آیت الله علامه امینی صاحب کتاب نفیس «الغدیر» نقل کردند:در سال 1349 هـ ش پس از وفات مرحوم پدرم علامه امینی، به خاطر تألیف و نشر کتابی به نام «قهرمان فخر» که در آن مطالبی بر ضد حزب بعث درج شده بود؛ دولت عراق تصمیم به جلب و محاکمه من گرفت.لذا مجبور به ترک نجف اشرف و عازم ایران شدم و در تهران اقامت گزیدم.
No image

آشنایی با شخصیت شیخ فضل الله نوری (رضوان الله علیه)

راساس اظهار نظر نويسندگان، چنانچه شيخ فضل الله مدتي كوتاه در عتبات درنگ مي كرد، احتمال مرجعيت عامه اش بعد از ميرزاي شيرازي زياد بود، اما آنچه باعث شد وي از سوي ميرزاي شيرازي براي كسب اطلاع دقيق از اوضاع ايران، ترك عتبات كند، اوضاع نگران كننده ايران در اين دوره بود.
No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)6

زمانی در ایام ماه صفر به اتفاق هیأت از قزوین به مشهد مقدس مشرف شده بودم، هنگامی که با هیأت جهت عزاداری به حرم مطهر حضرت رضا (علیه السلام) مشرف شدیم به حضرت رضا (علیه السلام) عرض کردم آقاجان مدت یک سال است که آقای مجتهدی را ندیده ام، اگر آقای مجتهدی خادم و غلام حقیقی شما هستند امروز که ما به منزل ایشان می رویم در منزل باشند و ما را بپذیرند،در ضمن دوستی داشتم که آقا را ندیده بود، او می گفت: شنیده ام آقای مجتهدی خیلی ادعا دارند، به او گفتم: ایشان اصلاً ادعایی ندارند و مخالف با این حرفها هستند. دوستم گفت: اگر این شخص واقعاً راست می گوید به منزلش که می رویم ما را بپذیرد و یک عبا با سی و پنج هزار تومان پول به من بدهد.
No image

آیت الله سید محمد نبوی(ره)

وی تحصیلات علوم دینی خود را در سال 1323 شمسی نزد برخی از علمای شهر از جمله شیخ لطف‌الله توکلی آغاز کرد. سپس در سال 1324 به شیراز مهاجرت کرده و از دروس آیت‌الله بهاء‌الدین محلاتی استفاده کرد. پس از آن در سال 1330 عازم نجف اشرف شده و از محضر علمای آن دیار بهره برد.
No image

حاج شیخ حسن حجتی واعظ

رحوم حجتي واعظ، سخنوري بصير، شجاع، بليغ و فصيح بود . هنوز هم بعد از چهل سال از خاموش شدن اين خورشيد درخشان شمال، در افواه و السنه مردم سخن از ملاحت و شيريني سخنان وي مي رود .
Powered by TayaCMS