دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نظریه تلقیح Inoculation Theory

No image
نظریه تلقیح Inoculation Theory

كلمات كليدي : تلقيح، واكسيناسيون، اقناع، دفاع حمايتي، دفاع تكذيبي، مك گواير، پاپاجورجيس

نویسنده : مرضيه سيروس نجف آبادي

واژه Inoculation به‌‌معنای مایه‌‌کوبی، تلقیح، وارد کردن میکروب بیماری‌‌زا به داخل بدن (به‌خصوص واکسن) جهت تحرک، ایجاد پادتن و ایجاد مصونیت است.[1]

"تأثیر تلقیحی"، توانمند‌‌سازی مخاطبان برای مقاومت در برابر ترغیب برنامه خبری، تجاری و یا ... است؛ در صورتی‌‌که افراد، قبل از اینکه تلاشی در ترغیب آنها صورت گیرد، از آن مطلع باشند.[2]

اثر تلقیح، رویه‌‌ای برای مقاوم کردن فرد یا گروه در برابر ضد تبلیغات است.[3] این نظریه، در سال 1961 توسط مک‌‌گوایر (William J. McGuire: 1948-Live)، برای توصیف چگونگی تغییرات نگرشی و رفتاری، توسعه یافته و چگونگی حفظ نگرش و اعتقادات اصلی در برابر تلاش‌‌های ترغیبی را مورد توجه قرار می‌‌دهد.[4]

سردمداران این نظریه، مک‌‌گوایر و پاپاجورجیس (D. Papageorgis) هستند. آنها (1961) معتقدند که بیشتر افراد، باورهایی دارند که در معرض چالش قرار نگرفته است و هنگامی که به این باورها حمله می‌‌شود، ممکن است به آسانی تغییر کند؛ زیرا فرد، عادت ندارد که به دفاع بپردازد.

"تلقیح" یا واکسیناسیون از نظریه‌‌های حوزه اقناع در رشته ارتباطات است. نظریه‌‌های حوزه اقناع را می‌‌توان به دو بخش کلّی تقسیم نمود: نظریاتی که به تبیین "چگونه اقناع کردن" می‌پردازند و نظریاتی که هدف آن‌‌‌‌ها بررسی چگونگی "مقابله با تبلیغات اقناعی" است. نظریه تلقیح از دسته دوم محسوب می‌شود.

اثر تلقیح در ارتباطات، نام خود را از همسانش در دانش زیست‌‌شناسی گرفته که منظور از آن، ایجاد مقاومت در برابر شرایط ناخواسته است. قیاس این امر، با حیطه‌‌ی پزشکی روشن است؛ مقدار کمی از یک ویروس را به شخصی تزریق می‌‌کنند؛ این ویروس به‌‌نوبه‌‌ی خود در به‌‌وجود آوردن مقاومت در برابر تهاجمات بیماری (ناخواسته) که بعدا پدیدار می‌‌شود، همچون یک کاتالیست (عاملی که در فعل و انفعالات تغییر ایجاد می‌‌کند، بدون آنکه خود، دچار تغییر شود)، عمل می‌‌کند. همین فرایند در حیطه‌‌ ارتباطات نیز به‌‌وقوع می‌‌پیوندد؛ فرد یا گروه، در معرض مقدار ضعیف‌‌شده‌‌ای از ضد تبلیغات (ویروس) قرار می‌‌گیرد و همین موجب می‌‌شود که فرد یا گروه، در برابر اثرات ضدتبلیغی قوی‌تر بعدی (بیماری)، تلقیح یا مایه‌‌کوبی شود. برجستگی اثر تلقیح در نگره ارتباطات، مرهون این حقیقت است که برای عایق کردن فرد یا گروه در برابر آوازه‌‌گری یا تبلیغات ضد گرایشی دو رویه می‌‌توان برشمرد: یکی گرایش از طریق تأمین اطلاعات و مباحث تقویتی است و راه دیگر، تلقیح گرایش‌‌ها از طریق ارائه تبلیغات ضدگرایشی ضعیف‌‌شده است. اگر شخص در محیطی زندگی می‌‌کرده که گرایش‌‌هایش مورد تهدید نبوده، رویه تلقیح نسبت به روش دیگر بهتر خواهد بود.[5]

دفاع حمایتی و دفاع تکذیبی[6]

دو شکل عمده مطالب ایمن‌‌سازی که در آزمایش‌‌های "مک‌‌گوایر" و "پاپاجورجیس" ارائه شد، دفاع "حمایتی" و دفاع "تکذیبی" بودند. مطالب حمایتی مرکب از استدلال‌‌هایی بود که "بدیهیات فرهنگی" را تأیید می‌‌کرد و مطالب تکذیبی متشکل از ضد استدلال‌‌های ممکن بر علیه بدیهیات فرهنگی، همراه با تکذیب این ضد استدلال‌‌ها بود. نتایج آنها نشان می‌‌داد که "بدیهیات فرهنگی" اگر مصون نشوند، خیلی آسیب‌‌پذیر خواهند بود. مک‌‌گوایر و پاپاجورجیس، آزمایش‌‌هایی را برای آزمودن این نظریه انجام دادند. در یکی از این موارد، پیش‌‌بینی اصلی آزمون این بود که رویکرد حمایتی در معرض قرار دادن قبلی فرد با استدلال‌‌هایی که عقاید اساسی را تأیید می‌‌کند، از رویکرد تلقیح یعنی در معرض قرار دادن قبلی شخص با اشکالی از استدلال‌‌های ضعیف و برانگیزنده دفاع که به عقاید شخص حمله می‌‌کند، از جهت ایمن‌‌سازی، اثربخشی کمتری دارد.

آنها دریافتند که دفاع‌‌های تکذیبی در مقاوم ساختن بدیهیات فرهنگی در برابر تغییر، مؤثرتر از دفاع‌‌های حمایتی است. بعد از دفاع‌‌های حمایتی، ضد استدلال‌ها می‌‌توانستند اعتقاد به بدیهیات فرهنگی را تا میزان متوسط 39/7 پایین آورند که تنها اندکی بهتر از کسب سطح 64/6 به‌هنگامی بود که اصلا آمادگی قبلی وجود نداشت. بعد از دفاع‌‌های تلقیحی، ضد استدلال‌‌ها می‌توانستند عقیده به بدیهیات فرهنگی را به‌‌میزان متوسط 33/10 کاهش دهند. این مطالعه، همچنین فرضیه دوم را آزمون کرد؛ که بر مبنای آن، باید اثر مشارکت فعّال در طول مواجهه با دفاع در ایجاد ایمنی برای اقناع بعدی کمتر از مشارکت انفعالی باشد. پژوهشگران به این دلیل این پیش‌‌بینی را کرده بودند که فرض می‌‌کردند، افراد، به مشارکت فعّال در دفاع از عقاید اساسی‌‌شان عادت ندارند؛ بنابراین، این کار را به‌‌خوبی انجام نخواهند داد. علاوه‌‌بر این، پژوهشگران فکر می‌‌کردند که مشارکت فعّال، ممکن است با پذیرش هرگونه مطلب دفاعی ارائه‌‌شده، تداخل پیدا کند. فرضیه دوم نیز تأیید شد؛ شرایط انفعالی در مقاوم ساختن عقاید در برابر اقناع، مؤثرتر از شرایط فعّال است.نتایج، نشان داد که تلقیح، منجر به یک نوع ایمنی و مصونیّت در برابر ضد استدلال‌‌های متفاوت می‌شود؛ که تقریبا به‌‌اندازه مصونیت در برابر ضداستدلال‌‌های مشابه، قوی است. در واقع نگرش‌‌های نهایی در این دو مورد، به‌‌طور معنی‌‌دار باهم اختلاف نداشتند. البته این امر، قابلیّت تلقیح را افزایش می‌‌دهد؛ یعنی شکل‌‌دهندگان برنامه تلقیح، مجبور نیستند تا تمامی انتقادات وارده بر عقیده‌‌ای که فرد ممکن است بعدا در معرض آن قرار گیرد را پیش‌‌بینی کنند.

هرچند نظریه تلقیح تمام ابعاد و فرآیند مقاومت در برابر پیام اقناعی را تبیین نمی‌‌کند، اما در کل به‌‌نظر می‌‌رسد که این نظریه یکی از عوامل مقاومت -یعنی توانایی فراهم کردن ضداستدلال‌‌ها- را به‌‌خوبی توجیه و تبیین می‌‌کند.

رویکرد اخیر به نظریه تلقیح[7]

این نظریه در سال‌‌های اخیر نیز رونقی دوباره گرفته و پژوهش‌‌هایی در این راستا صورت پذیرفته؛ که وجوه مختلف این نظریه را مورد سنجش قرار داده است. از جمله، تحقیق تورمالا (Zakary L. Tormala) و پتی (Richard E. Petty) که در سال 2002 انجام شد، نشان داد که وقتی مردم در برابر اقناع مقاومت می‌‌‌‌کنند، می‌‌‌‌توانند این مقاومت را درک کرده و اطمینان بیشتری نسبت به دیدگاه‌‌های اولیه خود پیدا کنند. این تحقیق، در پی یافتن نقش اعتبار منبع در تعیین رخ دادن این اثرات است. در دو آزمایش، مشارکت‌‌کنندگان، یک پیام ضد نگرشی اقناعی دریافت کردند؛ وقتی آن‌‌ها با پیام مخالفت کردند، در مورد نگرش‌‌های خود به اطمینان بیشتری رسیدند. جالب است که در تمام این تحقیقات، فرض شده که وقتی مردم مقاومت موفقیت‌‌آمیزی در برابر اقناع از خود نشان می‌‌‌‌دهند، دیدگاه‌‌های اولیه آن‌‌ها کاملاً دست نخورده باقی می‌‌ماند. تورمالا و پتی نشان دادند، زمانی‌‌که مردم در برابر حمله‌‌ی اقناعی مقاومت می‌‌کنند، این حمله ممکن است با تقویت دیدگاه‌‌های هدف، پاسخ داده شود. آنها متوجه شدند که تحت شرایط خاص، مقاومت موفقیت‌‌آمیز در برابر اقناع می‌‌تواند اطمینان اولیه نسبت به دیدگاه‌‌ها را افزایش دهد و این دیدگاه‌‌ها را در برابر فعالیت‌‌های اجتماعی بعدی مقاوم کند. در این شرایط، رفتارهای تند، بیشتر قابل پیش‌‌بینی است. یافته‌‌های "تورمالا" و "پتی" با نظریات "مک‌‌گوایر" یعنی نظریه‌‌ی تلقیح هم‌‌خوانی دارد. این نظریه نشان می‌‌دهد که قرار گرفتن در معرض حملات اولیه می‌‌تواند باعث افزایش مقاومت در برابر حملات بعدی شود. در واقع زمینه و شالوده‌‌ای پیشاپیش برای شخص فراهم می‌‌شود تا ارتباط مخالف را نادیده گرفته یا کم بها شمارد. به این ترتیب، شخص در حالی‌‌که تلقیح شده، متمایل به حفظ نتیجه‌‌ی آغازین خواهد بود.

مقاله

نویسنده مرضيه سيروس نجف آبادي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آیت الله حاج میرزا محمد غروی تبریزی (آیت اخلاص)

او يكي از علماي واقعي و زاهد بود و تا آخر عمر، تدريس را ترك نكرد . در سرما و گرما و با كهولت سن، راه طولاني را پياده به مدرسه طالبيه مي آمد . چند بار شاگردانش عرض كردند: «حاج آقا چرا سوار تاكسي نمي شويد؟» فرمود: «من كه توان آمدن دارم، چرا مال امام را خرج كنم؟
No image

حضرت آیت الله حاج میرزا علی هسته ای اصفهانی

مرحوم هسته اي اصفهاني، موقعي كه آوازه و شهرت مرحوم آيت الله شهيد شيخ فضل الله نوري در ايران منتشر شده بود، وارد تهران شد و ابتدا به دروس برخي از اساتيد مشهور تهران رفت، ولي آنان را قابل استفاده براي خود نديد و دروس آنان را قابل مقايسه با اساتيد اصفهان ندانست.
No image

مرحوم حاج عباسعلی حسینی

در این بخش سیره ی تبلیغی مرحوم حاج عباسعلی حسینی بیان شده است.
No image

حاج شیخ حسن حجتی واعظ

رحوم حجتي واعظ، سخنوري بصير، شجاع، بليغ و فصيح بود . هنوز هم بعد از چهل سال از خاموش شدن اين خورشيد درخشان شمال، در افواه و السنه مردم سخن از ملاحت و شيريني سخنان وي مي رود .
No image

امام خمینی (ره) آینه مهر و قهر

امام در طول شبانه روز حتي يك دقيقه وقت تلف شده و بدون برنامه از قبل تعيين شده نداشتند . با توجه به شرايط سني و ميزان فعاليتي كه داشتند، باز هم ساعات خاصي را در سه نوبت - هر كدام، نيم تا يك ساعت - به اهل منزل اختصاص داده بودند كه هر كدام از ما كه مايل بوديم خدمت ايشان مي رسيديم و مسائل خودمان را مطرح مي كرديم.

پر بازدیدترین ها

No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)1

جت الإسلام دکتر محمد هادی امینی، فرزند برومند مرحوم آیت الله علامه امینی صاحب کتاب نفیس «الغدیر» نقل کردند:در سال 1349 هـ ش پس از وفات مرحوم پدرم علامه امینی، به خاطر تألیف و نشر کتابی به نام «قهرمان فخر» که در آن مطالبی بر ضد حزب بعث درج شده بود؛ دولت عراق تصمیم به جلب و محاکمه من گرفت.لذا مجبور به ترک نجف اشرف و عازم ایران شدم و در تهران اقامت گزیدم.
No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)8

جناب مجتهدی در مورد عظمت معنوی جناب حافظ برای استاد مجاهدی نقل کرده اند :روزی مأمور شدم تا به اصفهان رفته و به مدت یک هفته مرکب یکی از روضه خوان های اهل بیت را تر و خشک کنم! ایشان می فرمودند:بعد از اتمام ماموریت ، از خانه که بیرون آمدم، مأموریت دیگری به من محول شد که بایستی به شیراز می رفتم. وقتی به دروازه قرآن شیراز رسیدم، نوری مرا تا حافظیه همراهی کرد.
No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)3

انه اجدادی مرحوم حجت الاسلام برقعی محل آمد و شد علمای ربانی و دوستان آل الله در قم بود و خود ایشان نیز در اقامه عزاداری برای سالار شهیدان سعی بلیغی داشتند و معمولاً در دهه اول محرم هر سال پر رونق ترین مجالس عزاداری اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در منزل ایشان برگزار می شد و مورد عنایت طبقات مختلف مردم بود زیرا قدمت یکصد ساله داشت و نذورات بسیاری که هر سال در اختیار این بیت قرار می گرفت حاکی از نتایجی بود که مردم متدین قم و دیگر شهرها از توسلات خود در آنجا می گرفتند.
No image

آیت الله آقا سید محمدتقی معصومی اشکوری رحمه الله

مرحوم آيت الله معصومي اشكوري مردي بزرگ وصاحب كشف و شهود بود و آن گونه كه مشهور است و خود آن جناب در كتاب دو چوب و يك سنگ ذكر كرده است، اسم اعظم را مي دانست و داراي كراماتي عجيب و غريب بوده و عارف به معارف شيعه، عالم به علوم ادب و فقه و اصول و منطق و كلام و علوم غريبه بوده و آن گونه كه مشهور است، داراي طي الارض بوده است .
No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)10

زمانی که آقای مجتهدی در قم بسر می بردند، دهه اول ماه محرم در منزلشان مراسم سوگواری و عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) برپا بود، یک روز عاشورا که در خدمتشان بودیم و بیرون اتاق در حیاط، مراسم عزاداری برقرار بود، یکمرتبه حالشان دگرگون شد و شروع به بیان صحنه ای از روز عاشورا نمودند و به طوری آن را مجسم کردند که هر روز عاشورا آن صحنه در نظرم آمده و هرگز آن را فراموش نمی کنم.
Powered by TayaCMS