دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب هویت دینی و آموزه های چالش برانگیز معاصر

این کتاب به مفهوم شناسی هویت و هویت دینی می پردازد و راهکارهای بیان شده با چگونگی اجرای رسالت مهم نظام تعلیم و تربیت در حوزه پرورش و تقویت روندهای هویت‌پذیری دینی جوانان هماهنگ هستند.
کتاب هویت دینی و آموزه های چالش  برانگیز معاصر
کتاب هویت دینی و آموزه های چالش برانگیز معاصر

جامعه‌ی‌ ما پس از انقلاب اسلامی ایران با مسائل فراوانی روبرو بوده و هست كه از آن میان می‏توان به مسأله‌ی اندیشه و اعتقاد دینی جوانان و تثبیت و تحکیم رفتارهای دینی آنان اشاره کرد. در ایران اسلامی، همراه با پیروزی انقلاب اسلامی و ظهور داعیه‌های نو در عرصه‌ی سیاست، فرهنگ و تقویت اندیشه و تفكر فرهنگی و دینی، جریانات اجتماعی و فكری فراوانی در قالب آموزه‌های(Paradigms) رقیب در حوزه و فرهنگ و دین به میدان آمدند. این تحولات اجتماعی و فكری ابتدا در قالب حركت‌های رقابتی (به عنوان رقیب) به میدان آمد، كم‌كم به صورت جریانات معارض و چالش‌برانگیز نمودار شده‏اند كه اساسی‌ترین پیامد آن را می‏توان برانگیختن چالش‌های فراوان ویژگی‌ها یا مؤلفه‌ها برای هویت دینی (اعتقاد، عمل و اندیشه دینی) دانست.

در این کتاب راهکارهای بیان شده با چگونگی اجرای رسالت مهم نظام تعلیم و تربیت در حوزه پرورش و تقویت روندهای هویت‌پذیری دینی جوانان هماهنگ هستند.

بخش اول این کتاب با نام «آموزه های معاصر» داری هفت فصل است که عبارتند از: مدرنیسم، لیبرالیسم، نظریه کثرت گرایی فرهنگی، نظریه کثرت گرایی دینی، نظریه جامعه مدنی، جهانی شدن فرهنگی ـ اجتماعی و پسا ساختار گرایی.

بخش دوم کتاب به مفهوم شناسی هویت و هویت دینی می پردازد؛ هویت از نظر گاه های مختلف، عوامل مؤثر بر شکل گیری هویت، بحران هویت، هویت از دید جامعه شناختی، دین و هویت، هویت دینی، مطالبیاست که در این بخش به صورت مفصل تبیین شده است.

بخش سوم کتاب آموزه های معاصر و چالش های آن برای هویت دینی پرداخته است، که فصل های آن شامل: مدرنیسم و چالش های آن برای هویت دینی، لیبرالیسم و چالش های آن برای هویت دینی، کثرت گرایی فرهنگی و چالش های آن برای هویت دینی، کثرت گرایی دینی و چالش های آن برای هویت دینی، جامعه مدنی و چالش های هویتی آن، جهانی شدن فرهنگی و چالش های آن برای هویت دینی، پسا ساختار گرایی و چالش های هویتی آن، است.

بخش چهارم کتاب به راهکارها و چشم اندازها می پردازد؛ راهکارهای عملی، راهبردهای تعمیق و گسترش هویت دینی، سیاست های اجرای برنامه توسعه هویت دینی، برنامه های گسترش و تعمیق هویت دینی، فصل های بخش چهارم این کتاب است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آیت الله حاج میرزا محمد غروی تبریزی (آیت اخلاص)

او يكي از علماي واقعي و زاهد بود و تا آخر عمر، تدريس را ترك نكرد . در سرما و گرما و با كهولت سن، راه طولاني را پياده به مدرسه طالبيه مي آمد . چند بار شاگردانش عرض كردند: «حاج آقا چرا سوار تاكسي نمي شويد؟» فرمود: «من كه توان آمدن دارم، چرا مال امام را خرج كنم؟
No image

حضرت آیت الله حاج میرزا علی هسته ای اصفهانی

مرحوم هسته اي اصفهاني، موقعي كه آوازه و شهرت مرحوم آيت الله شهيد شيخ فضل الله نوري در ايران منتشر شده بود، وارد تهران شد و ابتدا به دروس برخي از اساتيد مشهور تهران رفت، ولي آنان را قابل استفاده براي خود نديد و دروس آنان را قابل مقايسه با اساتيد اصفهان ندانست.
No image

مرحوم حاج عباسعلی حسینی

در این بخش سیره ی تبلیغی مرحوم حاج عباسعلی حسینی بیان شده است.
No image

حاج شیخ حسن حجتی واعظ

رحوم حجتي واعظ، سخنوري بصير، شجاع، بليغ و فصيح بود . هنوز هم بعد از چهل سال از خاموش شدن اين خورشيد درخشان شمال، در افواه و السنه مردم سخن از ملاحت و شيريني سخنان وي مي رود .
No image

امام خمینی (ره) آینه مهر و قهر

امام در طول شبانه روز حتي يك دقيقه وقت تلف شده و بدون برنامه از قبل تعيين شده نداشتند . با توجه به شرايط سني و ميزان فعاليتي كه داشتند، باز هم ساعات خاصي را در سه نوبت - هر كدام، نيم تا يك ساعت - به اهل منزل اختصاص داده بودند كه هر كدام از ما كه مايل بوديم خدمت ايشان مي رسيديم و مسائل خودمان را مطرح مي كرديم.

پر بازدیدترین ها

No image

امام خمینی (ره) آینه مهر و قهر

امام در طول شبانه روز حتي يك دقيقه وقت تلف شده و بدون برنامه از قبل تعيين شده نداشتند . با توجه به شرايط سني و ميزان فعاليتي كه داشتند، باز هم ساعات خاصي را در سه نوبت - هر كدام، نيم تا يك ساعت - به اهل منزل اختصاص داده بودند كه هر كدام از ما كه مايل بوديم خدمت ايشان مي رسيديم و مسائل خودمان را مطرح مي كرديم.
No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)1

جت الإسلام دکتر محمد هادی امینی، فرزند برومند مرحوم آیت الله علامه امینی صاحب کتاب نفیس «الغدیر» نقل کردند:در سال 1349 هـ ش پس از وفات مرحوم پدرم علامه امینی، به خاطر تألیف و نشر کتابی به نام «قهرمان فخر» که در آن مطالبی بر ضد حزب بعث درج شده بود؛ دولت عراق تصمیم به جلب و محاکمه من گرفت.لذا مجبور به ترک نجف اشرف و عازم ایران شدم و در تهران اقامت گزیدم.
No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)8

جناب مجتهدی در مورد عظمت معنوی جناب حافظ برای استاد مجاهدی نقل کرده اند :روزی مأمور شدم تا به اصفهان رفته و به مدت یک هفته مرکب یکی از روضه خوان های اهل بیت را تر و خشک کنم! ایشان می فرمودند:بعد از اتمام ماموریت ، از خانه که بیرون آمدم، مأموریت دیگری به من محول شد که بایستی به شیراز می رفتم. وقتی به دروازه قرآن شیراز رسیدم، نوری مرا تا حافظیه همراهی کرد.
No image

حضرت آیت الله حاج میرزا علی هسته ای اصفهانی

مرحوم هسته اي اصفهاني، موقعي كه آوازه و شهرت مرحوم آيت الله شهيد شيخ فضل الله نوري در ايران منتشر شده بود، وارد تهران شد و ابتدا به دروس برخي از اساتيد مشهور تهران رفت، ولي آنان را قابل استفاده براي خود نديد و دروس آنان را قابل مقايسه با اساتيد اصفهان ندانست.
No image

شيخ جعفر مجتهدي (ره) 9

روزی در فصل زمستان هنگام خروج از منزل از شدت سرما دو عبا بر دوش انداختم در بین راه به سیدی از دوستان برخورد نموده و پس از اینکه مقداری از مسیر را با ایشان طی کردم متوجه شدم که از سرما بخود می لرزد، فوراً یکی از آن دو عبا را که بر دوشم بود و تازه تهیه کرده بودم به ایشان دادم.
Powered by TayaCMS