دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

قال الباقر(علیه السلام): «لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان»‌

امام باقر (علیه السلام) فرمود: «برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن، ماه رمضان است» (الکافی، ج 2، ص 630)
قال الباقر(علیه السلام): «لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان»‌
قال الباقر(علیه السلام): «لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان»‌

قال الباقر(علیه السلام):

«لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان»‌

(الکافی، ج 2، ص 630)

امام باقر (علیه السلام) فرمود:

«برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن، ماه رمضان است»

توضیح:

«رمضان، بهار قرآن»

ماه رمضان که بهاری‌ترین فصل زندگی معنوی انسان است، بهاری‌ترین ماه قرآن نیز می‌باشد. امام باقر ـ علیه السلام ـ فرموده است:

«لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان»‌[1]

«برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن، ماه رمضان است»

نزول کتاب هدایت در ماه رحمت و برکت و مغرفت الهی، خود حاکی از جدا نشدن قرآن و رمضان از یکدیگر است، همانطور که در خود قرآن نیز به این موضوع اشاره شده است:

«شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآن»[2]

ماه رمضان [همان ماهی] است که قرآن در آن نازل شده است. اکنون که این ماه تجلی گاه قرآن است، نیکوست که با این کتاب آسمانی و کلام الهی انس بیشتری بگیریم؛ چرا که به مأنوس شدن با قرآن در این ماه سفارشات زیادی از سوی پیشوایان و امامانمان شده است. زیرا قرآن حافظ و حمایت‌گر انسان است، و اگر به فراموشی سپرده شود، کلامی غیر از کلام خدا در دل جای خواهد گرفت. با قرائت قران و تدبر و تأمل در آیات آن انسان از آفات زمانه ایمن خواهد بود. امیر مؤمنان علی ـ علیه السلام ـ‌ فرموده است:

«فتَجَلَّى لَهُمْ سُبْحَانَهُ فِی کِتَابِهِ مِنْ غَیْرِ أَنْ یَکُونُوا رَأَوْه»‌[3]

«خدای سبحان در قرآن بر بندگانش تجلی فرموده، بی‌آنکه او را ببینند»

پس چه پشتوانه‌ای محکم‌تر و قابل اطمینان‌تر از کلامی که پروردگار در آن تجلی یافته باشد. پیشوایان معصوم دینی که خود ایشان ناطقان وحی و کلام الهی بودند، قرآن را پشتوانة خویش معرفی کرده‌اند و از قرآن طلب پناه می‌کنند. امام سجاد ـ‌ علیه السلام ـ‌ فرموده است:

«لَوْ مَاتَ مَنْ بَیْنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ أَنْ یَکُونَ الْقُرْآنُ مَعِی»[4]

«اگر مرگ گریبانگیر اهل مشرق و مغرب عالم شود، بعد از آنکه قرآن با من است، هرگز وحشت نخواهم کرد»

    منبع: برگرفته از مقاله بهار قرآن نوشته هادی الیاسی در خبرگزاری رسا
  • [1] . الکافی، ج 2، ص 630.
  • [2] . سوره بقره: 185.
  • [3] . نهج البلاغه ،‌ ص 204.
  • [4] . الکافی، ج 2، ص 602.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

خطبه 236 نهج البلاغه : ياد مشكلات هجرت

خطبه 236 نهج البلاغه موضوع "ياد مشكلات هجرت" را مطرح می کند.
No image

خطبه 237 نهج البلاغه : سفارش به نيكوكارى

خطبه 237 نهج البلاغه موضوع "سفارش به نيكوكارى" را بررسی می کند.
No image

خطبه 238 نهج البلاغه بخش 1 : وصف شاميان

خطبه 238 نهج البلاغه بخش 1 موضوع "وصف شاميان" را مطرح می کند.
No image

خطبه 240 نهج البلاغه : نكوهش از موضع گيرى‏ هاى نارواى عثمان

خطبه 240 نهج البلاغه موضوع "نكوهش از موضع گيرى‏ هاى نارواى عثمان" را بررسی می کند.
No image

خطبه 241 نهج البلاغه : تشويق براى جهاد

خطبه 241 نهج البلاغه به موضوع "تشويق براى جهاد" می پردازد.

پر بازدیدترین ها

No image

خطبه 228 نهج البلاغه : ويژگى‏ هاى سلمان فارسى

خطبه 228 نهج البلاغه موضوع "ويژگى‏ هاى سلمان فارسى" را مطرح می کند.
No image

حکمت 139 نهج البلاغه : علمى، اخلاقى، اعتقادى

موضوع حکمت 139 نهج البلاغه درباره "علمى، اخلاقى، اعتقادى" است.
No image

حکمت 29 نهج البلاغه : پرهيز از غفلت زدگى

حکمت 29 نهج البلاغه موضوع "پرهيز از غفلت زدگى" را بیان می کند.
No image

خطبه 27 نهج البلاغه بخش 3 : مظلوميّت امام عليه السّلام، و علل شكست كوفيان

خطبه 27 نهج البلاغه بخش 3 به تشریح موضوع "مظلوميّت امام عليه السّلام، و علل شكست كوفيان" می پردازد.
No image

حکمت 166 نهج البلاغه : راه درمان ترس

حکمت 166 نهج البلاغه موضوع "راه درمان ترس" را مطرح می کند.
Powered by TayaCMS