دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیا قرن «بیوتکنولوژی» بیم و هراس‌هایی را هم به دنبال خود دارد؟

No image
آیا قرن «بیوتکنولوژی» بیم و هراس‌هایی را هم به دنبال خود دارد؟

پرسش:

آیا قرن «بیوتکنولوژی» بیم و هراس‌هایی را هم به دنبال خود دارد؟

پاسخ:

تعداد اندکی از زیست‌شناسان مولکولی شجاع و طرفداران حفظ محیط زیست در سال‌های اخیر، بی‌پرده، نگرانی‌های خود را در مورد جنبه‌های منفی ظهور انقلاب بیوتکنوژی ابراز داشته‌اند. مهندسی ژنتیک بیانگر واهی‌ترین امیدها و آرزوهای ما و همچنین نمایانگر پنهانی‌ترین نگرانی‌ها و تردیدهای ما می‌باشد. این فن‌آوری بر شالوده تعریف ما از خویشتن تأثیر گذاشته است. فن‌آوری بیوتکنولوژی ابزاری رویایی‌اند که برای ما قدرت خلق تصویری جدید از خودمان، بازماندگانمان و جهان ذی‌حیاتمان و نیز قدرتی برای تأثیرگذاری بر جهان خاکی فراهم می‌آورد. فن‌آوری دوخت و دوز کامپیوتری ژنها بسیاری از آرزوها و خواسته‌های ما را محقق ساخته است، ولی آیا ما در برنامه‌ریزی رمز‌های ژنتیکی حیات به گسیختگی فاجعه‌آمیز و مصیبت باری در مسیر میلیون‌ها سال رشد رو به تکامل حیات دست نمی‌زنیم؟ آیا این امکان وجود ندارد که خلقت مصنوعی حیات به پایان و فروپاشی جهان طبیعی منتج شود؟ آیا در ادامۀ زندگی‌مان با ساکنان بیگانه که موجوداتی با ژن‌های پیوندی‌اند مواجه نمی‌شویم؟ آیا خلق، تولید انبوه و عرضه وسیع هزاران هزار موجود ذی‌حیات ژنتیکی در محیط زیستمان به خسارات جبران‌ناپذیر نمی‌انجامد؟ آیا آلودگی ژنتیکی نمی‌تواند حتی بسیار تهدید آمیزتر از آلودگی هسته‌ای و پتروشیمیایی باشد؟ به راستی عواقب جامعه و اقتصاد جهانی در قبایل تبدیل خزانه ژنی کرۀ زمین در قالب مالکیت‌های معنوی ثبت شده که صرفاً توسط معدودی از شرکت‌های چند ملیتی، قبضه شده است چه خواهد بود؟ به راستی تأثیر حق انحصاری بر حیات بر اعتقادات عمیقمان دربارۀ طبیعت مقدس چگونه خواهد بود؟ تآثیر احساسی و عقلانی حاصل از زندگی در جهانی که تمام حیات آن به منزله «اختراع» و «مالکیت تجاری» تلقی می‌شود، چه خواهد بود؟ زندگی در جهانی که نوزادان طبق سفارش در رحم مادر طراحی می‌شوند چه معنایی خواهد داشت؟ و... . (تألیف: جرمی ریفکین ترجمه حسین داوری) منبع: 1)قرن بیوتکنولوژی، ص 20-16.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.

پر بازدیدترین ها

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده و از نوع تحقیقات بنیادی و کتابخانه­ای بوده که محقق پس از مطالعه و بررسی کتابخانه­ای، اقدام به توصیف، تحلیل و بررسی آنها کرده است.
Powered by TayaCMS