دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ رابطه حوزه و دانشگاه باید قوی تر از گذشته باشد.

No image
آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ رابطه حوزه و دانشگاه باید قوی تر از گذشته باشد.
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیات رییسه و مدیران ارشد دانشگاه پیام نور گفت: نخستین آیاتی که بر پیامبر (ص) نازل شد آیات علم بود و اساس فرهنگ اسلام بر علم است.
به گزارش خبرنگار ایسنا، این مرجع تقلید افزود: مزیت آدم بر فرشتگان که سبب سجده‌ی آن‌ها بر آدم شد علم بوده است.
وی با بیان اینکه آغاز خلقت بشر با علم بوده است، تصریح کرد: هدف بعثت پیامبر(ص) تعلیم و تربیت بوده است و آغاز خلقت و آغاز قرآن بر محور علم استوار است.
مکارم شیرازی افزود: در دوره‌ای که علما و بزرگان ما قدم به عرصه‌ی وجود گذاشتند، اروپا در تاریکی قرون وسطی فرو رفته بود و علمای علوم تجربی و آزمایشگاهی خود را به بند می‌کشید و آن‌ها را مرتد می‌دانست و دانشمندان ما بودند که در کنار علمای دینی پرورش می‌یافتند.
وی ادامه داد: ما باید تاریخ علم اسلام را از ابتدای آن تدوین کرده و در دانشگاه‌ها تدریس کنیم.
این مرجع تقلید گفت: اگر جوانان پیشینه علمی و تاریخی اسلام را بدانند اعتماد به نفس لازم برای ایجاد نوآوری و ابتکار و خلاقیت در آنان به وجود خواهد آمد.
او با اشاره به وضع زمانی و آلودگی بعضی از رسانه‌ها گفت: دشمن می‌خواهد با آفات و آلودگی بر دانشگاه ما راه پیدا کند تا از این آلودگی‌ها حمایت کند؛ ما نباید بگذاریم که آن قسمت از فرهنگ فاسق غرب بر دانشگاه ما تسلط پیدا کند.
مکارم شیرازی ادامه داد: برنامه‌ی سالم، کتاب درسی سالم، استاد که برنامه‌های سالم را آموزش دهد و امور جانبی که از لحاظ دینی به تقویت دانشجویان بپردازد 4 نکته‌ای است که در دانشگاه‌ها نباید فراموش شود.
وی با بیان اینکه رابطه‌ی حوزه و دانشگاه باید قوی‌تر از گذشته باشد، تصریح کرد: حوزه‌ی علمیه با داشتن 400 پژوهشگاه در علوم مختلف می‌تواند کمک خوبی برای دانشگاه در زمینه‌ی علوم انسانی باشد.
این مرجع تقلید با اشاره به مسایل فرهنگی دانشگاه‌ها افزود: ‌در زمان کنونی اسباب فساد افزایش یافته و در مقابل آن ما باید عقاید دینی و فرهنگی خود را تقویت کنیم تا بتوانیم در مقابل آن‌ها ایستادگی کنیم.
وی با بیان اینکه بومی‌سازی دانشگاه‌ها مساله‌ی مهمی است گفت: ‌بومی کردن دانشگاه به خصوص در مورد دختران بسیار مهم است و این امر باید تقویت شود تا مشکلات اخلاقی که به واسطه‌ی بومی نبودن ایجاد می‌شود، حل شود.
مکارم شیرازی گفت: ‌هیات علمی دانشگاه‌ها باید از بهترین و با کفایت‌ترین افراد باشد و در انتخاب آنان رابطه‌ها بر ضابطه‌ها پیشی نگیرد.
وی با بیان اینکه ‌باید از آنانی که متدین و دلسوز برای مسایل اخلاقی و اسلامی هستند حمایت بیش‌تری صورت پذیرد، اضافه کرد: ‌در دانشگاه مسایل اسلامی به صورت بنیادین وجود دارد و بیشترین مشکلات مربوط به روبناست.
مکارم شیرازی با اشاره به اینکه جداسازی دختر و پسر در دانشگاه‌ها باید عملی شود گفت: با این عمل پیشرفت علمی دانشجویان از نظر علمی و اخلاقی افزایش خواهد یافت و محیط سالم‌تری برای دانشجویان فراهم می‌شود.
 
منبع:  www.isna.ir
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.

پر بازدیدترین ها

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده و از نوع تحقیقات بنیادی و کتابخانه­ای بوده که محقق پس از مطالعه و بررسی کتابخانه­ای، اقدام به توصیف، تحلیل و بررسی آنها کرده است.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
Powered by TayaCMS