دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ابو حمزه از امام باقر (ع) روایت میکند؛ بعد از آن که از آن حضرت سوال شد حق پیشوا بر مردم چیست؟ فرمود:

«حق امام و پیشوا بر مردم آن است که شنوای سخن او و فرمانبردار فرامین او باشند. گفتم : پس حق مردم بر امام چیست؟ فرمود : ثروت های عمومی را به صورت مساوی تقسیم کند و نسبت به افراد تحت حکومتش با عدالت رفتار کند.» {خصال صدوق،233}
ابو حمزه از امام باقر (ع) روایت میکند؛ بعد از آن که از آن حضرت سوال شد حق پیشوا بر مردم چیست؟ فرمود:
ابو حمزه از امام باقر (ع) روایت میکند؛ بعد از آن که از آن حضرت سوال شد حق پیشوا بر مردم چیست؟ فرمود:

ابو حمزه از امام باقر (ع) روایت میکند؛ بعد از آن که از آن حضرت سوال شد حق پیشوا بر مردم چیست؟ فرمود :

«حَقّه علیهم ان یَسمَعوا له و یُطیعوا.

قلتُ: فَما حَقًَهم علیه؟ قالَ: یُقسًم بینهم بالسًویه و یَعدِلَ فی الرًعِیًه»

{خصال صدوق،233}

«حق امام و پیشوا بر مردم آن است که شنوای سخن او و فرمانبردار فرامین او باشند. گفتم : پس حق مردم بر امام چیست؟ فرمود : ثروت های عمومی را به صورت مساوی تقسیم کند و نسبت به افراد تحت حکومتش با عدالت رفتار کند.»

******

شرح:

در اسلام به رابطه بین مسئولین حکومتی و مردم اهمیت ویژه‌ای داده شده است، زیرا هر چه این ارتباط صمیمی‌تر باشد و مردم مسئولین را از خودشان بدانند و از صمیم دل آنها را دوست داشته باشند، این چنین حکومتی قطعا در مقابل تهدیدهای داخلی و خارجی نفوذناپذیرتر خواهد بود. برای رسیدن به چنین هدفی هم مردم و هم مسئولین وظایفی را در قبال یکدیگر دارند که در روایت فوق به آنها اشاره شده است. که اگر بخواهیم به صورت خلاصه آن را بیان کنیم این است که وظیفه مسئولین در قبال مردم، عدالت ورزی و وظیفه مردم در قبال مسئولین، همکاری با آنان و فرمانبرداری است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.

پر بازدیدترین ها

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده و از نوع تحقیقات بنیادی و کتابخانه­ای بوده که محقق پس از مطالعه و بررسی کتابخانه­ای، اقدام به توصیف، تحلیل و بررسی آنها کرده است.
Powered by TayaCMS