دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

احتلام

No image
احتلام

كلمات كليدي : فقه، احتلام، جنابت، غسل،محتلم

احتلام به معنای خواب دیدن و جنب شدن در خواب است. اگر کسى در خواب منى از او بیرون آید چه این‌که خواب خود را به یاد داشته باشد یا نه، جنب شده و غسل بر او واجب است و اگر خواب جنابت ببیند ولى پس از بیدارى در لباسش منى نیابد، جنب نیست.

درحدیث آمده که پیغمبر(ص) مکروه مى‌داشت که کسى پس از احتلام غسل نکرده با همسر خود نزدیکى کند.

امام موسى بن جعفر(ع) از آباء خود از امیرالمؤمنین(ع) روایت کرده که از آن حضرت سؤال شد درباره کسى که محتلم شده یا جماع کرده و غسل خود را فراموش نمود و او در ماه رمضان بود، فرمود:

«نماز را قضا کند اما روزه‌اش قضا ندارد»

حضرت على (ع) مى‌فرمود:

«رفع القلم عن ثلاث؛ عن الصبى حتى یحتلم و عن المجنون حتى یفیق و عن النائم حتى یستیقظ»

«از سه گروه قلم تکلیف برداشته شده است: کودک تا وقتى که محتلم شود، و دیوانه تا آن که به عقل آید، و خواب تا آن که بیدار شود»

و نیز می‌فرمود:

«لابأس ان یؤذن الغلام قبل ان یحتلم، و لایؤم حتى یحتلم»

«باکى نیست که نوجوان پیش از احتلام اذان بگوید، ولى تا بالغ نشده است امامت نکند.»

ازامام صادق (ع) روایت شده که هر که بیم داشته باشد که در خواب محتلم شود هنگام رفتن به بستر بخواند:

«اللهم انى اعوذ بک من الاحتلام و من سوء الاحلام و من ان یتلاعب بى الشیطان فى الیقظة والمنام»

محمد بن افرع گوید : به امام عسکرى(ع) نامه‌اى نوشتم و در نامه از احتلام امام پرسیدم و نزد خود گفتم: امام که به تفاسیر قرآن آگاه است چگونه شیطان در وجودش تصرف کند؟! حضرت در پاسخ نوشت : حال ائمه در خواب وبیدارى یکسان است وخواب در وجودشان تغییرى پدید نیاورد و چنان‌که تو نیز به ذهنت آمد امام از تصرف شیطان به دور است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.

پر بازدیدترین ها

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
Powered by TayaCMS