دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اعمال ماه جمادى‌الثانى

No image
اعمال ماه جمادى‌الثانى
نماز ویژه ماه جمادى الثانى‌ آن چهار رکعت است که با دو تشهد و دو سلام بجا آورده مى‌شود و هر زمان مى‌توان آن را به جا آورد. ترتیب آن به شرح زیر است: الف) در رکعت اوّل، بعد از حمد، آیة الکرسى یک بار و سوره قدر 25 بار. ب) در رکعت دوم، بعد از حمد، سوره تکاثر یک بار و سوره اخلاص 25 بار. ج) در رکعت سوم، بعد از حمد سوره کافرون یک بار و سوره فلق 25 بار خوانده مى‌شود. د) در رکعت چهارم، بعد از حمد، سوره نصر یک بار و سوره ناس 25 بار. ه) بعد از سلام نماز، هفتاد مرتبه تسبیحات اربعه؛ و هفتاد مرتبه صلوات؛ سه مرتبه گفتن: «اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤمِنینَ وَالْمُؤمِناتِ». و) سپس به سجده برود و سه مرتبه بگوید: «یا حِىُّ یا قَیُّومُ یا ذَاالْجَلالِ وَالْإِکْرامِ یا رَحْمنَ الدُّنْیا وَالْاخِرَةِ وَرَحیمَهُما یا اَرْحَمَ الرَّاحِمینَ». ز) آن‌گاه خواسته‌هایش را از خداوند طلب کند. انجام دادن این عمل، براى انسان در همه ابعاد زندگى مصونیّت مى‌آورد.(297) روز سوم ماه جمادى الثانى‌ مصادف با شهادت حضرت زهرا (س) در سال 11 ه.ق طبق اقوال برخى از علما که به فاطمیه دوم معروف است و اعمال زیر در این روز سفارش شده است. 1. سوگوارى براى حضرت زهرا (س).(298) 2. لعنت کردن غاصبان حقوق آن حضرت و ظلم کنندگان به ایشان(299) 3. خواندن زیارت آن حضرت، با این دعا: اَلسَّلامُ‌عَلَیْکِ یاسَیِّدَةَ نِسآءِالْعالَمینَ اَلسَّلامُ‌عَلَیْکِ یا والِدَةَ الْحُجَجِ عَلَى‌النَّاسِ اَجْمَعینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ اَیَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَمْنُوعَةُ حَقُّها پس‌اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى‌ اَمَتِکَ وَابْنَةِ نَبِیِّکَ وَزَوْجَةِ وَصِىِّ نَبِیِّکَ صَلوةً تُزْلِفُها فَوْقَ زُلْفى عِبادِکَ الْمُکَرَّمینَ مِنْ اَهْلِ السَّمواتِ وَاَهْلِ‌الْأَرَضینَ! درود بر تو اى بانوى زنان جهان! درود بر تو اى مادر امامانِ بر همه مردم! درود بر تو اى ستمدیده‌اى که حقّت را به زور گرفتند! خدایا! رحمت فرست بر کنیزت و دختر پیغمبرت و همسر وصّى پیغمبرت؛ رحمتى که او را نزدیک کند، برتر از نزدیکى بندگان گرامى‌ات از اهل آسمان‌ها و اهل زمین‌ها! 4. زیارت ویژه حضرت زهرا (س)(300) روز هیجدهم ماه‌ آغاز باردارى آمنه مادر پیامبر (ص) و شب زنده‌دارى در این شب مستحب است.(301) واقعه روز بیستم ماه‌ ولادت حضرت زهرا (س) در سال دوم بعثت.(302) بعضى ولادت حضرت را در سال پنجم بعثت (سال هشتم قبل از هجرت) گفته‌اند. اعمال روز بیستم ماه‌ 1. روزه داشتن.(303) 2. خواندن زیارت حضرت فاطمه (س).(304) 3. دادن خیرات و صدقات به مؤمنین‌ روز بیست و ششم ماه‌ فتح مصر به دست مسلمانان در سال 20 ه.ق‌ 297) بحارالأنوار، ج 98، ص 374. 298) همان، ص 375. 299) مفاتیح الجنان، ص 297. 300) مراجعه شود به همین کتاب. 301) همان، ج 98، ص 275. 302) حضرت فاطمه (س)، در روز جمعه 20 جمادى الثانى سال دوم یا پنجم بعثت در مکّه متولّد شد و در 3 جمادى الثانى یا 13 جمادى الأول سال 11 هجرى در مدینه وفات نمود. پدر بزرگوارش پیامبر عظیم الشأن اسلام و مادرش خدیجه کبرى (س) بود. فرزندان آن بانوى بزرگ، امام حسن و امام حسین، زینب و ام‌کلثوم (س) هستند. آن حضرت در سال اوّل یا دوم یا سوم هجرى یا حضرت على (ع) ازدواج نمود. 303) همان. 304) همان.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.

پر بازدیدترین ها

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
Powered by TayaCMS