دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

این افراد هرگز روی آرامش را نمی بینند

No image
این افراد هرگز روی آرامش را نمی بینند

قدس آنلاین: تمامی کارهایی که آدمی انجام می دهد و تلاش و کوششی که می کند برای آن است که آرامش را با همه وجود لمس کند حال آنکه گاه خود باعث می شود هرگز روی آرامش را نبیند.

به گزارش قدس آنلاین، طمع و حرص از صفات نکوهیده و مذموم انسان است که در آیات و روایات مکرراً از آن نهی و به عنوان عامل بسیاری از بدی ها و شرور در آدمی معرفی شده است.

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «از حرص بپرهيزيد كه پيشينيان شما در نتيجه حرص هلاك شدند، حرص آنها را به بخل وادار كرد و بخيل شدند. به قطع رحم وادار كرد و قطع رابطه كردند با خويشاوندان. به بدى وادارشان كرد و بدكار شدند.»

همچنین، ایشان در حدیثی دیگر فرموده اند: «آدم حریص همیشه محروم است و افزون بر محروم بودن، در هركاری كه می ‌كند نكوهیده است و چگونه محروم نباشد در حالی كه از بند خدا گریخته است؟»

امیرمؤمنان امام علی نیز در مذمت طمع و حرص در آدمی می فرمایند: «ذليل ترين مردم، كسى است كه طمعكار، حريص و وسوسه گر باشد.»

همچنین، مولای متقیان (ع) می فرمایند: «آزمندی قدر و منزلت آدمی را می‌كاهد و روزیش را زیاد نمی ‌كند.»

ایشان علاوه بر این در نکوهش و بیان عواقب سوء طمع می فرمایند: «حرص زدن موجب فقر می شود.»

امام صادق (ع) فرموده اند: «چه زشت است براى مؤمن كه ميل و رغبتى در او باشد كه او را خوار كند.»

مرحوم مجلسى (ره) گويد: مقصود رغبت به مردم است به خواهش كردن از ايشان، و اين است آن رغبتى كه باعث خوارى و ذلت است و اما رغبت به جانب پروردگار متعال پس آن عين عزت است.

از حضرت باقر (ع) روايت كنند كه فرموده اند: «چه بد بنده ‌اي است آن بنده كه در او طمعى باشد كه او را بكشاند، و چه بد بنده ‌اي است آن بنده كه در او ميل و رغبتى باشد كه او را خوار كند.»

زهرى گويد: على بن الحسين عليهما السّلام فرمودند: «من تمامى خير و سعادت را ديدم گرد آمده در اينكه بايد طمع از هر چه در دست مردم است بريد.»

امام باقر (ع) نیز در مذمت و آثار سوء طمع فرموده اند: «حريص به دنيا، همانند كرم ابريشم است كه هر چه بيشتر دور خود مى ‌تند، خارج شدن از پيله بر او سخت‌تر مى‌ شود، تا آن‌كه از غصه مى‌ ميرد.»

و سعدان گويد: به امام صادق (ع) عرض كردم: چيست آن كه ايمان را در بنده پايدار كند؟ امام (ع) فرمودند: «ورع و پارسائى» (و پرسيدم) آنچه كه او را از ايمان بيرون بُوَد، چيست؟ فرمودند: «طمع است»

و نیز از امام صادق (ع) که می فرمایند: «حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در نتيجه آسايش را از دست داده است، از راضى بودن محروم است و در نتيجه يقين را از دست داده است.»

همچنین، امام علی (ع) فرموده اند: «آزمندی بر روزی نمی افزاید، بلكه از ارزش آدمی می‌کاهد.»

منابع:

اصول کافی

غررالحکم

وسائل الشیعه

نهج الفصاحه

بحارالانوار

کلام روز

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.

پر بازدیدترین ها

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده و از نوع تحقیقات بنیادی و کتابخانه­ای بوده که محقق پس از مطالعه و بررسی کتابخانه­ای، اقدام به توصیف، تحلیل و بررسی آنها کرده است.
Powered by TayaCMS