دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

به اندازه چشم بهم زدن هم مرا نافرمانى نکرده است

No image
به اندازه چشم بهم زدن هم مرا نافرمانى نکرده است

جوان نمونه

فخرالمحققین از نظر علمى و فضل و کمال فرهنگى، شخصیتى ممتاز وفوق العاده بود و از نظر ادب و اخلاق و صفات پسندیده انسانى نیز سرآمد جوانان روزگار به شمار مى رفت پدر بزرگوارش به او عشق مى ورزیده و به وجودش افتخار مى کرد. علاّمه حلّى در مقدمه کتاب «الفین» مى نویسد:

«من براى اجابت خواهش فرزند عزیزم «محمّد» ـ که خداوند دنیا و آخرت او را آباد گرداند ـ این کتاب را املاء نمودم. او نیز نسبت به پدر و مادرش از هر گونه احترام و خدمتگذارى دریغ ندارد. امیدوارم خداوند سعادت دو جهان را به وى ارزانى دارد، چنانکه او نیز با بکارگیرى نیروى عقلى و حسى خود از من اطاعت نموده و با گفتار و کردار خویش موجبات خوشنودى مرا فراهم کرده است. او به اندازه چشم بهم زدن هم مرا نافرمانى نکرده است من هم ثواب این کتاب را به پسرم محمّد اهداء مى کنم. خداوند او را از هر خطرى محفوظ بدارد و هر گونه بدى و زشتى را از وى برطرف نماید و او را به آرزوهایش نائل گردانیده و از گزند دشمنانش در امان بدارد.»([8])

علاّمه حلّى در هر فرصتى از او تجلیل مى نمود. چنانکه در کتاب قواعد در ستایش فخرالمحققین مى گوید: «این کتاب را به خواهش محبوب ترین خلق در پیش من و عزیزترین آنان یعنى پسر عزیزم، محمّد مى نویسم. خداوند عمر او را دراز گرداند، تا با دست خود مرا به خاک بسپارد و برایم طلب آمرزش کند. من نیز خالص ترین دعاى خود را براى خوشبختى و سعادت او اختصاص خواهم داد. او همیشه یار و یاور و مطیع من بوده است.»

ودر جاى دیگرمى گوید: «خداوند به او عمر طولانى همراه با سعادت و خوشبختى عنایت کند و از حوادث تلخ او را نگه داشته و مرا فداى او گرداند.»([9])

در اثر دعاى پدر، فخرالمحققین حدود 89 سال عمر موفق و با برکت همراه با خدمات مهم علمى و فرهنگى در طول تاریخ داشت. علاّمه حلّى در کتاب ارشاد به حقوق متقابل فرزند و والدین اشاره کرده و مى گوید: «از آن جا که خداوند متعال حقوق متقابلى را براى فرزند و والدین قرار داده و همچنان که اطاعت والدین را بر فرزند واجب کرده، همین طور بر آن ها هم مهربانى و برآوردن نیازها و درخواست هاى فرزند را لازم گردانیده است، من کتاب ارشاد الاذهان را در همین راستا و جهت برآوردن درخواست فرزند عزیزم، محمّد تصنیف کردم.»

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.

پر بازدیدترین ها

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
Powered by TayaCMS