دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بوستان کتاب قم منتشر کرد؛ بازی کودک در اسلام

No image
بوستان کتاب قم منتشر کرد؛ بازی کودک در اسلام کتاب«بازی کودک در اسلام»، اثر محمد صادق شجاعی، از سوی مؤسسه بوستان کتاب، وارد بازار نشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب«بازی کودک در اسلام»، اثر محمد صادق شجاعی که به بررسی پیامد های تربیتی اسباب بازی کودکان می پردازد، در بوستان کتاب قم منتشر شد.
از آنجا که یکی از نیاز های مهم کودک، بازی و اسباب بازی است، باید با تغییر نگرش به بازی و اسباب بازی و اهمیت آن، تلاش شود تا با فرهنگ سازی در جامعه، زمینه ای مناسب برای پرورش صحیح فرزندان فراهم شود.
رویکرد اصلی این پژوهش، روان شناختی است و در آن، نکته های تربیتی اسلام درباره بازی و اسباب بازی را نیز بیان می کند؛ زیرا دغدغه اصلی اسلام، نه فقط توصیف مفاهیم و ارائه تبیین های علمی؛ بلکه تربیت انسان ها و ارائه جهان بینی است.
این کتاب در سه فصل با عناوین اهمیت بازی از دیدگاه روان شناسی، جایگاه و وظایف والدین در مورد بازی کودک و خانواده و اسباب بازی کودک؛ مورد پژوهش قرار گرفته است.
در بخشی از فصل اول این کتاب با نام نقش بازی و اسباب بازی در بهداشت روانی کودک می خوانیم:«تحقیقات تجربی نشان داده است که بازی و ورزش، افزون بر این که ابزار ارزشمندی برای رشد و سلامتی جسمانی است، رابطه نزدیکی با سلامتی روانی به ویژه پیش گیری از بروز ناهنجاری های روانی دارد.
بازی و استفاده از اسباب بازی، اعتماد به نفس کودک را افزایش می دهد، از اضطراب می کاهد و عزت نفس و خود پندارنده مثبت را تقویت می کند.»
اسباب بازی وسیله تهاجم فرهنگی عنوان بخشی از فصل سوم این کتاب است که در آن می خوانیم:«اسباب بازی، عامل انتقال فرهنگ است؛ از هر جا بیاید و در هرجا ریشه داشته باشد، فرهنگ همان جا را به همراه دارد. بنابرین، بسیاری از اسباب بازی های موجود در بازار، وسیله تهاجم فرهنگی است و آثار نامطلوبی رابه همراه دارد.»
کتاب بازی کودک در اسلام به قلم محمد صادق شجاعی در116 صفحه با شمارگان هزار و پانصد نسخه در سال 1385 از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر شده است.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.

پر بازدیدترین ها

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده و از نوع تحقیقات بنیادی و کتابخانه­ای بوده که محقق پس از مطالعه و بررسی کتابخانه­ای، اقدام به توصیف، تحلیل و بررسی آنها کرده است.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
Powered by TayaCMS