دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

رئیس مجلس شورای اسلامی؛ علامه عسگری احیاگر تفکر شیعی است.

No image
رئیس مجلس شورای اسلامی؛ علامه عسگری احیاگر تفکر شیعی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حوزه های علمیه باید مستغنی از دولتها باشند و اصالت مردمی خود را حفظ کنند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، علی لاریجانی که عصر دیروز در مراسم اولین سالگرد رحلت آیت الله علامه عسگری در تالار فردوسی دانشگاه تهران سخن می گفت، شخصیت علامه عسگری را شخصیتی ممتاز در تفکر شیعی دانست و اظهار داشت: وقتی به آثار علامه عسگری نگاه می کنیم نوعی اصالت دادن به تفکر شیعی  و کنار زدن خار و خاشاک  از آن به چشم می خورد.
وی خاطرنشان کرد: کاری که علامه عسگری در قبال تفکر شیعی انجام داد ، کار بسیار سختی بود که تنها یک علامه همچون او می توانست آن را انجام دهد و تا این اندازه تاثیرگذار شود.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فعالیت های علامه عسگری فقط در تفکر شیعی تاثیرگذار نبود بلکه تتبعات او در کل جهان اسلام اثر گذارو سرنوشت علمی جهان اسلام را تغییر داد.
رئیس قوه مقننه، توجه به مقتضیات زمان را یکی دیگر از وجوه ممتازکننده شخصیت علامه عسگری توصیف کرد و افزود: تفکر مرحوم عسگری اصلاحی بود و از نظر فکر می توان او را شبیه به شهید مطهری یا محمد باقر صدر دانست و این دست افراد با شجاعتی که در بیان دیدگاه داشتند حتی در برخی امور که ساختار بلاوجه در عالم اسلام داشتند شجاعانه وارد شدند و اظهار نظر کردند .
لاریجانی اظهار داشت: یکی از اقدامات بسیار خوب علامه عسگری تاسیس مدارس بود و البته این دست اقدامات هزینه هایی داشت اما علامه عسگری تلاش کرد از وابسته بودن مدارس به دولت جلوگیری کند و امروز یکی از نقاط قوت حوزه های علمیه شیعه مستقل بودن آن است و به نظر من حوزه های علمیه باید همواره مستغنی از دولت باشند و اصالت مردمی خود را حفظ کنند و این عاملی است که می تواند به توفیق حوزه ها کمک کند و باید در حفظ این عامل تلاش شود.
وی تاکید کرد: علامه عسگری تلاش کرد که قالب زمانه را وام بگیرد و محتوای سنت را در آن بگنجاند و بر همین اساس  در زمینه تاسیس مدارس و تربیت کادر متدین بسیار تلاش کرد هر چند در این راه طعنه های بسیاری هم شنید از جمله اینکه به او با طعنه می گفتند حوزه را به طور کامل رها کرده و در دانشگاه متمرکز شده است.
رئیس مجلس، علامه عسگری را انسانی هدفی خواند و گفت: آن مرحوم فکر عمیقی داشت و تلاش می کرد این فکر عمیق را در ساختار زمانه مورد استفاده قرار دهد و آن را دنبال کند و در این راه خود را وقف کرد و علاوه بر این نسبت به تفکر شیعی و آینده آن دوراندیشی خاصی داشت.
لاریجانی با اشاره به اینکه مرحوم عسگری از بنیانگذاران حزب الدعوه به شمار می رود بیان داشت: در شرایط فعلی نیز بسیاری از علما از اینکه وابسته به احزاب باشند پرهیز دارند اما علامه عسگری به دلیل اینکه می خواست تفکر شیعی در عالم سیاست استمرار داشته باشد و کارها موثر واقع شود حزب سازی را دنبال کرد و این اقدام هم در راستای همان دوراندیشی آن عالم بود چرا که علامه عسگری معتقد بود همزمان با تلاش برای تربیت کادر موثر می بایست تئوری پردازی هم انجام شود.
وی با تاکید بر اینکه بسیاری از شخصیت های سیاسی فعلی عراق پرورش یافته مکتب علامه عسگری و حزب الدعوه هستند، یادآور شد: بر همین اساس است که امروز آمریکایی ها در حالی که تلاش داشتند بعد از اشغال عراق آن را به دست یکی از ایادی خود بسپارند تا بر اساس نیات خود این کشور اداره شود هیچگاه به خواسته اشان نرسیدند چون در صحنه سیاسی عراق شخصیت های ملی که دلسوز ملت هستند حضور دارند که عمدتا تربیت یافته مکتب علامه عسگری به شمار می روند.
رئیس قوه مقننه ، علامه عسگری را احیاگر تفکر شیعی دانست و افزود: بر اساس دیدگاههای بسیاری از متفکران غربی انسان امروز یک آواره بشمار می رود و قلب انسانها دچار زنگارهایی شده و اگر چه ظاهر آنان بزک کرده است اما ریشه های عمیقی ندارند و علامه عسگری در این رابطه دغدغه داشت و نگران آینده انسان و بخصوص مکتب تشیع بود و در شرایطی جنس دیگری از زنگارها در مسیر تفکر شیعی قرار گرفت او در راه احیا و اصلاح این زنگارها برآمد.
وی در ادامه گفت: به نظر می رسد که امروز استراتژی غرب حرکت در غبار، وهم و تخیلات است و بر همین اساس اتهاماتی را به تفکر شیعی وارد می کنند.
لاریجانی با بیان اینکه در گذشته دوئلی بین آمریکا و شوروی برپا بود، اظهار داشت: بعد از فروپاشی شوروی آمریکا بدنبال دشمن فرضی بود و این دشمن فرضی را تروریسم نام نهادند و بعدها نیز اعلام کردند که مسلمان ها تروریست هستند در حالی که اکثریت همین تروریست ها در کشورهایی حضور داشتند که از رفقای خود آمریکایی بودند.
رئیس مجلس خطاب به حاضران در کنگره بزرگداشت علامه عسگری تاکید کرد: امروز می بایست احیاگری دیگری در تفکر شیعی بوجود بیاید و بر اساس نیازهای زمانه به تفکر شیعی پرداخته شود و در عین حال ضروری است که درک درستی از مسائل با نگاه متفکران شیعه به جهان عرضه شود و آن زحمتی که مرحوم علامه عسگری برای احیا تفکر شیعی به دوش کشید امروز از جنس دیگری و به زبان امروزی باید توسط علمای شیعه نشر داده شود.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: امروز در جوامع و بخصوص در غرب یک عطش برای درک مفاهیم صحیح وجود دارد و باید با یک فرهنگ اصیل و ریشه دار این عطش ارضا شود و عالمان اسلامی می بایست سفره خود را متناسب با نیاز دیگر کشورها پهن کنند و محصولات درخوری برای آنان عرضه کنند.
 
منبع:www.mehrnews.com
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.

پر بازدیدترین ها

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده و از نوع تحقیقات بنیادی و کتابخانه­ای بوده که محقق پس از مطالعه و بررسی کتابخانه­ای، اقدام به توصیف، تحلیل و بررسی آنها کرده است.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
Powered by TayaCMS