دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

راه های سلوك و خودسازی از زبان آيت الله بهجت

آنچه در پي مي آيد برگزيده اي از دستورالعمل هاي عرفاني و اخلاقي در قالب پرسش و پاسخ از آيت الله بهجت(ره) است که براي علاقه مندان به سيروسلوک و تهذيب نفس و رسيدن به مدارج بالاي عرفاني راهگشا خواهد بود. اين مطلب را به نقل از ماهنامه مکتب اسلام شماره 662 تقديم خوانندگان عزيز مي کنيم.
راه های سلوك و خودسازی از زبان آيت الله بهجت
راه های سلوك و خودسازی از زبان آيت الله بهجت

آنچه در پي مي آيد برگزيده اي از دستورالعمل هاي عرفاني و اخلاقي در قالب پرسش و پاسخ از آيت الله بهجت(ره) است که براي علاقه مندان به سيروسلوک و تهذيب نفس و رسيدن به مدارج بالاي عرفاني راهگشا خواهد بود. اين مطلب را به نقل از ماهنامه مکتب اسلام شماره 662 تقديم خوانندگان عزيز مي کنيم.

1- اولين مرحله سيروسلوک به سوي خدا چيست؟

ج: اينکه حلال خدا را حلال بدانيم و حرام خدا را حرام.

2- کمال و رشد حقيقی انسان در چيست؟

ج: کمال انسان در عبوديت است و عبوديت؛ ترک معصيت در اعتقاد و عمل است.

3- براي تقرب هرچه بيشتر به خداوند و رسيدن به مقامات عالي معنوي چه بايد کرد؟

ج: ترک معصيت در اعتقادات و عمليات و نماز اول وقت، کافي و وافي است براي وصول به مقامات عاليه، اگرچه هزار سال باشد (اگرچه هزار سال عمر کنی(.

4- جنابعالي به کسي که بخواهد از جهت معنوي به جايي برسد، چه توصيه اي داريد؟

ج: اگر کسي مقيد باشد نماز را اول وقت بخواند به جايي که بايد برسد، خواهد رسيد.

5- چگونه مي توان به عرفان دست يافت و عارف شد؟

ج: اگر به آنچه مي دانيد عمل کنيد و معلومات را زير پا نگذاريد، اين تمام عرفان است. اگر تمام مردم به همين مقدار که مي دانند عمل کنند کار درست مي شود.

6- اگر برايتان امکان دارد، درس اخلاق بگذاريد تا ما از وجود حضرتعالي بهتر بهره مند شويم؟ يا به ما دستورالعملي بفرماييد؟

ج: کو عمل کننده؟ کو عمل کننده آقا؟ يک چيزي به شما مي گويم که هرجا برويد اين است و جز اين نيست! برويد، گناه نکنيد.

7- فرد کامل و به اصطلاح مرشد در عصر ما چه کسي است؟ اگر امکان دارد معرفي کنيد؟

ج: فرد، کامل مرشد در اين عصر، ولي عصر(عج) است و طريق رسيدن به ارشاد او ادامه توسلات معلومه است، از قبيل زيارات ماثوره از روي صدق و با عدم ترديد و نمازهاي آن حضرت و همه تحيات به خدا و دوستان او.

8- ما چگونه بدانيم که رضايت امام زمان(عج) در چيست که آن را انجام دهيم؟

ج: ما بايد حضرت امام زمان(عج) را حاضر فرض کنيم. هرجا مي رود برويم، هرچه مي کند بکنيم و هرچه را ترک مي کند ترک کنيم!

و اگر ندانيم، احتياط را که مي دانيم و مي توانيم! ولي گويا ما نمي خواهيم در راه رضاي آن حضرت باشيم! نه اينکه رضاي آن حضرت را نمي دانيم و نمي توانيم آن را تحصيل کنيم.

9- با اين حساب ما که به آن حضرت دسترسي نداريم تا از محضرشان بهره مند شويم بايد چه کار کنيم؟

ج: اگر بفرماييد: به آن حضرت دسترسي نداريم! جواب شما اين است که چرا به انجام واجبات و ترک محرمات ملتزم نيستيد؟ او به همين، از ما راضي است زيرا: «اورع الناس من تورع عن المحرمات» پرهيزکارترين مردم کسي است که از کارهاي حرام بپرهيزد.

10- از برخي از افراد شنيده شده که به ديدار امام زمان(عج) نائل شده ايد، چرا ما آن حضرت را نمي بينيم؟

ج: ترک واجبات و ارتکاب محرمات، حجاب و نقاب ديدار ما از آن حضرت است.

11- نماز برايم مانند جريمه دادن است چه کنم؟

ج: زياد بگوييد: «و ربک الغني ذوالرحمه» (انعام/133): يعني پروردگار تو، بي نياز و رحمتگر است.

12- براي ازدياد حب الهي و بالا رفتن مرتبه چه کار کنيم؟

ج: کار آسان و کوچک و مفيد، بعد از ملاحظه واجبات و محرمات، «صلوات فرستادن» است؛ صلوات محبت آور است و محبت، انسان را بالا مي کشد.

13- براي محفوظ ماندن از گزند بلايا و گرفتاري ها چه کار کنيم؟

ج: صبح و شام سه بار گفته شود: «اللهم اجعلني في درعک الحصينه التي تجعل فيها من تريد».

14- براي توفيق نماز شب چه کنيم؟

ج: با قرائت آيه آخر «کهف» و اهتمام به اين امر اگر علاج نشد، تقديم بر نصف مي شود [قبل از نيمه شب به جا آورده شود].

15- در نماز شب و سحرخيزي قدري کسل هستم، لطفاً راهنمايي فرماييد؟

ج: کسالت در نماز شب به اين رفع مي شود که بنا بگذاريد هر شبي که موفق (به خواندن آن) نشديد، قضاي آن را به جا بياوريد. (افق حوزه، شماره 9 به نقل از عرفان در کلام اولياي رباني، گوهرهاي حکيمانه، ذکرهاي نجات بخش، نفس مطمئنه).

روزنامه كيهان، شماره 21802 به تاريخ 5/10/1396، صفحه 6(معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.

پر بازدیدترین ها

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده و از نوع تحقیقات بنیادی و کتابخانه­ای بوده که محقق پس از مطالعه و بررسی کتابخانه­ای، اقدام به توصیف، تحلیل و بررسی آنها کرده است.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
Powered by TayaCMS