دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

راهکارهای اصلاح الگوی مصرف

پرسش: از آنجا که در فرایند اصلاح الگوی مصرف بیشترین نقش و تاثیر را حکومت دارد.
راهکارهای اصلاح الگوی مصرف
راهکارهای اصلاح الگوی مصرف

پرسش: از آنجا که در فرایند اصلاح الگوی مصرف بیشترین نقش و تاثیر را حکومت دارد. سوال اصلی این است که براساس آموزه‌های اسلامی چه راهکارهایی را باید حکومت در این راستا بکارگیرد تا آحاد جامعه مصرف خود را در ابعاد مختلف بهینه و الگوی مطلوب را پیاده نمایند؟

پاسخ: یکی از بزرگ‌ترین خطراتی که همه نظام‌های سیاسی به ویژه نظام‌هایی که مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و مردم سالاری دینی‌اند را تهدید می‌کند و ناکارآمدی آنها را به اثبات می‌رساند، هدر دادن منابع و ثروت‌های ملی و درست و بهینه مصرف نکردن بودجه و امکانات است. از این رو اصلاح الگوی مصرف در چارچوب حکومت و امکانات و ثروت‌های ملی به مراتب مهمتر و ضروری‌تر و فوریتر از اصلاح الگوی مصرف از درآمدهای فردی است. به بیان دیگر اولویت در فرایند اصلاح الگوی مصرف از بالا به پایین است. با عنایت به این مقدمه مهمترین راهکارهایی را که با بهره‌گیری از رهنمودهای پیشوایان اسلام می‌توان برای اصلاح الگوی مصرف از منابع امکانات و درآمدهای ملی ارائه داد به شرح زیر مطرح می‌نماییم:

1- تقویت برنامه ریزی‌های کلان اقتصادی

نخستین گام در اصلاح الگوی مصرف از منابع ملی، تقویت برنامه ریزی‌های کلان اقتصادی است. در روایتی از امام علی(ع) آمده است: «حسن التدبیر و تجنب التبذیر من حسن السیاسه » حسن تدبیر و پرهیز از حیف و میل، (بخشی) از حسن سیاست است: (غررالحکم، ح4821) برپایه این روایت، سیاستمداران نظام اسلامی برای استفاده بهینه از منابع ملی و دولتی، از یک سو باید تدبیرهای اقتصادی خود را تقویت کنند و از سوی دیگر، از زیاده روی‌ها و ریخت وپاش‌های بی‌فایده در دستگاه‌های دولتی، پیشگیری نمایند. علی(ع) در روایتی دیگر می‌فرماید: «سوء التدبیر مفتاح الفقر» سوء تدبیر، کلید فقر است. (میزان الحکمه، ج5، ص437) این سخن حکیمانه اشاره به این معنا دارد که سیاستمدارانی که از تدبیر لازم در مدیریت اقتصادی کشور برخوردار نیستند، زمینه ساز عقب ماندگی اقتصادی جامعه هستند.

2- استفاده بهینه از منابع ملی

رعایت اولویت‌هایی که موجب استفاده بهینه از منابع ملی و بودجه عمومی است، به مراتب، مهم تر از رعایت اولویت‌ها در هزینه کردن از منابع شخصی است. از این رو، بر همه مدیران در نظام اسلامی، فرض است که با همه توان خود تلاش کنند تا از منابعی که از بودجه عمومی در اختیار دارند، به بهترین وجه، در جهت مصالح مردم استفاده نمایند، و بدین سان، در آزمون امانتداری اموال عمومی، موفق باشند. همان طور که قرآن کریم در سوره کهف آیه 7 می‌فرماید:

«انا جعلنا ما علی الارض زینه لها، لنبلوکم ایهم احسن عملا»

در حقیقت، ما آنچه را که بر زمین است، زیوری برای آن قرار دادیم، تا آنان را بیازماییم، که کدام یک از ایشان نیکوکارترند.

3- نهایت اعمال صرفه جویی

یکی از لوازم اجتناب ناپذیر استفاده بهینه از منابع ملی، صرفه جویی همراه با تدبیر، در مصرف بودجه عمومی است. امام علی(ع) در این باره، بخش نامه ای به کارگزاران حکومتی خود دارد که بسیار قابل تامل و آموزنده است. متن این بخش نامه چنین است: «قلم‌هایتان را تیز کنید، سطرها را به هم نزدیک سازید، (در نگارش) برای من، زیادی‌ها را حذف کنید و به معنا بنگرید، و از زیاده نویسی بپرهیزید. چرا که بیت المال مسلمانان، زیان بر نمی‌تابد. (بحارالانوار، ج14، ص501)

این بخشنا‌مه، بدین معنا است که سیاست صرفه جویی در اموال عمومی باید به صورت قانون و دستورالعمل، به کارگزاران نظام اسلامی ابلاغ شود و آنان موظف‌اند برای بهره گیری بهتر و بیشتر از وقت خود و مدیریت‌های بالاتر از خود و امکانات ملی نهایت صرفه جویی را داشته باشند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.

پر بازدیدترین ها

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده و از نوع تحقیقات بنیادی و کتابخانه­ای بوده که محقق پس از مطالعه و بررسی کتابخانه­ای، اقدام به توصیف، تحلیل و بررسی آنها کرده است.
Powered by TayaCMS