دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عن ابی عبدالله (ع) قال: «مَنْ عادَ مَرِیضاً شَیَّعَةُ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ یَسْتَغْفِرُونَ لَهُ حَتّی یَرْجِعَ إِلی مَنْزِلِه».

از امام صادق (ع) نقل شده که فرمود: «هر کس از بیماری عیادت کند هفتاد هزار فرشته او را همراهی می‌کنند و برای او طلب آمرزش می‌نمایند تا به خانه‌اش بازگردد.» (وسائل الشیعه/624)
عن ابی عبدالله (ع) قال: «مَنْ عادَ مَرِیضاً شَیَّعَةُ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ یَسْتَغْفِرُونَ لَهُ حَتّی یَرْجِعَ إِلی مَنْزِلِه».
عن ابی عبدالله (ع) قال: «مَنْ عادَ مَرِیضاً شَیَّعَةُ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ یَسْتَغْفِرُونَ لَهُ حَتّی یَرْجِعَ إِلی مَنْزِلِه».

کیفیت عیادت

پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) درباره کیفیت عیادت بیمار مىفرماید: عیادت مریض هنگامى کامل مىشود که هرگاه یکى از شما خواست از مریضى عیادت کند، دستش را بر او بگذارد و بگوید حالت چطور است و شب و روز شما چگونه مىباشد.(3)

و در حدیث دیگرى امیرالمؤمنین(علیه السلام) کیفیت عیادت مریض را این گونه بیان کرده: مىفرماید: اجر بزرگ براى عیادت کننده مریض نصیب آن کسى خواهد بود که نشستن در نزد مریض را طول ندهد (زیرا ممکن است حال گفت و شنود را نداشته و یا حالت اضطرار داشته باشد) مگر اینکه خود مریض از عیادت کننده تقاضاى نشستن بیشتر را کرده و ماندن او را دوست بدارد.(1)

عیادت بیمار عیادت خدا است

از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود: موقعى که قیامت به پا گردد، بندهاى را خطاب کنند که به سوى پروردگار خود بشتابد. پس در آن هنگام خداوند از او به آسانى حساب رسى کرده مىفرماید: اى مؤمن چرا هنگامى که من مریض شدم به عیادتم نیامدى؟ آن مؤمن در جواب گوید: پروردگارا تو خداى من و من بنده تو هستم و چگونه براى تو درد و رنج ممکن بود در حالى که زنده و جاویدى و هیچگاه درد و
مرضى نصیب تو نخواهد شد.

خداوند در جواب مىفرماید: کسى که مؤمن مریض را به جهت خوشنودى من عیادت نماید گویا در حقیقت مرا عیادت کرده.

سپس مىفرماید: فلانى فرزند فلانى را مىشناختى؟ مىگوید: آرى پروردگار من، خطاب مىشود: پس چرا هنگامى که مریض شد از او عیادت نکردى؟ زیرا اگر از او عیادت مىکردى همچنان بود که از من عیادت مىنمودى و آنگاه مرا در بالین او مىیافتى و اگر حاجتى از من مىخواستى هرآینه آن را برآورده ساخته به خاطر او رد نمىکردم.

خوانندگان عزیز آیا عملى بعد از واجبات مىتوان به این پایه از فضیلت و ثواب برسد که عیادت کننده بیمار مؤمن در حکم عیادت کننده خدا قرار گیرد و چنانچه کسى از روى بىاعتنایى بدیدار مؤمن بیمارى نشتابد در قیامت مورد توبیخ خداوند قرار گیرد؟

پس اگر جبرئیل آرزوى بشر بودن را به جهت دیدار بیماران داشته باشد گزاف نبوده حائز چنین اهمیتى مىباشد.

در اینجا به اصل بحث خاتمه داده و همچون بخشهاى گذشته به متفرقات این بخش مىپردازیم.

  • 1 ـ مکارم الاخلاق ص 360
  • 2 ـ مکارم الاخلاق ص 360

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.

پر بازدیدترین ها

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده و از نوع تحقیقات بنیادی و کتابخانه­ای بوده که محقق پس از مطالعه و بررسی کتابخانه­ای، اقدام به توصیف، تحلیل و بررسی آنها کرده است.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
Powered by TayaCMS