دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های علمی آیت الله عباسقلی صادق پور وجدی

No image
فعالیت های علمی آیت الله عباسقلی صادق پور وجدی

کتابخانه شخصى

واعظ چرندابى از روزهاى نخست طلبگى به فکر تشکیل کتابخانه شخصى افتاد و توانست با تلاش فراوان کتابخانه مهمى تشکیل دهد که در نوع خود بى نظیر بود . او در مورد چگونگى تشکیل کتابخانه مى نویسد :

«... در سایه ذوق فطرى به گردآورى کتب متنوعه مشغول شدم تا در عرض سالیان دراز به یارى خداوند بى نیاز موفق به تشکیل کتابخانه اى شدم که اکنون تعداد کتب و رسائل و مجلات آن قریب به 10000 جلد بالغ مى شود و بیش از 30 دوره تفسیر قرآن مجید در کتابخانه شخصى موجود است که در طى سالهاى متمادى با خون دل جمع آورى شده است . کتابخانه ما از کتب مخطوطه نفیسه نادره مقدار کمى و مابقى تماماً کسوت طبع را پوشیده اند . و نوع کتب : تفسیر و حدیث و رجال و تاریخ و طب و تشریح و دائرة المعارف و جغرافیا و کتب علوم عصرى و قوامیس و فرهنگ هاى مهم عربى و فارسى و تاریخ ادبیات و کتب ادبیه هر دو زبان و ... که در ایران و عراق و ترکیه و سوریه و لبنان و مصر و هند و اروپا و ... طبع و نشر شده اند ... .

او در وصیت نامه اش هم مى نویسد :

وقتى که اجلم فرا رسید و دیده از جهان فرو بستم ، تمام کتاب هاى مخطوطه ام را به علاوه کتاب الانساب سمعانى و حدائق النجوم که در طى سالیان دراز با خون دل آنها را به دست آورده و در کتابخانه شخصى خود در تبریز جا داده ام ، به کتابخانه آستان قدس رضوى (علیه السلام) اختصاص و انتقال دهند و البتّه مراتب را بر خلاف کتب مخطوطه ، ثبت و ضبط نمایند که از این ناچیز یادگار باشد و یادى رود که گفته اند :

بسى مى وزد مشکبو بادها *** که ما رفته باشیم از یادها[13]

پس از وفات ایشان در تاریخ 16/7/1346 ش ، 34 نسخه خطى و تعدادى کتاب چاپى با مساعدت آیت الله سیّد محمّد هادى میلانى و فرزند آن مرحوم تحویل نمایندگان کتابخانه آستان قدس رضوى گردید .[14

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.

پر بازدیدترین ها

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده و از نوع تحقیقات بنیادی و کتابخانه­ای بوده که محقق پس از مطالعه و بررسی کتابخانه­ای، اقدام به توصیف، تحلیل و بررسی آنها کرده است.
Powered by TayaCMS