دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

قال الامام العسکری (ع): «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَکُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ».

امام حسن عسکری (ع) فرمودند: «چه زشت است برای مؤمن به چیزی دلبستگی پیدا کند که مایۀ خواری اوست».
قال الامام العسکری (ع): «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَکُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ».
قال الامام العسکری (ع): «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَکُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ».
  • ۱.جدال مکن تا احترامت برود ، و شوخی مکن تا بر تو گستاخ شوند .
  • تحف العقول ، ص (516)
  • ۲.هر که به نشستن در جاهای معمولی مجلس بسنده کند ، خدا و فرشتگان بر او
  • رحمت می فرستند تا برخیزد .
  • تحف العقول ، ص (516)
  • 3.از گناهانی که آمرزیده نشود این است که گفته شود : کاش به جز بر این
  • گناه مؤاخذه نشوم .
  • تحف العقول ، ص (517)
  • 4.شرک در میان مردم از جنبش مورچه بر روپوش سیاه در شب تار نهانتر است .
  • تحف العقول ، ص (517)
  • 5.نسبت بسم الله الرحمن الرحیم به اسم اعظم خدا ، از سیاهی چشم به سفیدیش
  • نزدیکتر است .
  • تحف العقول ، ص (517)
  • 6.دوستی نیکان به نیکان ثواب است برای نیکان ، و دوستی بدان به نیکان
  • بزرگواری است برای نیکان ، و دشمنی بدان با نیکان زینتی است برای نیکان ، و
  • دشمنی خوبان با بدان رسوایی است برای بدان .
  • تحف العقول ، ص (517)
  • 7. خنده بیجا نشانه نادانی است .
  • تحف العقول ، ص (517)
  • 8. از ادب همان بس که آنچه را برای خود نمی پسندی ، برای دیگران نیز مپسندی .
  • مسند الامام العسکری ، ص (288)
  • 9.از بلاهای کمر شکن ، همسایه ای است که اگر کردار خوبی را بیند نهانش سازد ،
  • و اگر بدکرداری بیند آن را فاش سازد .
  • تحف العقول ، ص (517)
  • 10.عبادت پر روزه گرفتن و پر نماز خواندن نیست ، عبادت پر اندیشه کردن در
  • امر خداست .
  • تحف العقول ، ص (518)
  • 11.چه بد است آن بنده خدا که دورو و دو زبان است . در حضور برادرش او را
  • می ستاید ، و در غیاب بدگوئیش می کند . اگر عطایی به برادرش رسد حسد برد ، و
  • اگر گرفتار گردد او را وانهد .
  • تحف العقول ، ص (518)
  • 12.رسیدن به خداوند متعال ، سیر و سفری است که جز با شب زنده داری حاصل
  • نگردد .
  • مسند الامام العسکری . ص (290)
  • 13.کم آسایشترین مردم کینه ورز است .
  • تحف العقول ، ص (519)
  • 14.مؤمن برای مؤمن برکت است ، و بر کافر اتمام حجت .
  • تحف العقول ، ص (519)
  • 15.دل نابخرد در دهان اوست ، و دهان خردمند فرزانه در دل او .
  • تحف العقول ، ص (519)
  • 16.هنگامی که قائم (ع ) قیام کند ، دستور به خرابی مناره ها و اتاقکهای مخصوص
  • پیش نمازها در مساجد دهد .
  • الغیبة للشیخ الطوسی ، ص (133)
  • 17.کسی که در طهارت شرعی خود از حد تجاوز کند ، همچون کسی است که آن را
  • باطل کرده است .
  • تحف العقول ، ص (520)
  • 18.هیچ عزیزی حق را واننهد جز این که خوار شود ، و هیچ خواری به حق نرود جز
  • این که عزیز شود .
  • تحف العقول ، ص (520)
  • 19.کسی که با خدا مأنوس باشد ، از مردم گریزان گردد .
  • مسند الامام العسکری ، ص (287)
  • 20.بالای دو خصلت چیزی نیست : ایمان به خدا و سود رساندن به برادران .
  • تحف العقول ، ص (520)
  • 21.فرزند خردسالی که به پدر گستاخی کند ، چون بزرگ شد عاق و ناسپاس او
  • گردد .
  • تحف العقول ، ص (520)
  • 22.شادمانی کردن در نزد غم دیده بی ادبی است .
  • تحف العقول ، ص (520)
  • 23.بهتر از زندگی آن چیز است که چون از دست دهی از زندگی بدت آید ، و
  • بدتر از مرگ آن چیزی است که چون بر سرت آید مرگ را دوست بداری .
  • تحف العقول ، ص (520)
  • 24.پرورش دادن نادان و ترک دادن معتاد از عادتش معجزه آمیز است .
  • تحف العقول ، ص (520)
  • 25.فروتنی نعمتی است که بر آن حسد نبرند .
  • تحف العقول ، ص (520)
  • 26.کسی که پارسایی خوی او ، و بخشندگی طبیعت او ، و بردباری خصلت او باشد ،
  • دوستانش بسیار شوند .
  • مسند الامام العسکری ، ص (289)
  • 27.هر که نهانی برادر خود را پند دهد او را آراسته و زیور بسته ، و هر که در
  • برابر دیگرانش پند دهد زشتش کرده .
  • تحف العقول ، ص (520)
  • 28.هیچ بلائی نیست مگر این که در پیرامونش از طرف خدا نعمتی است .
  • تحف العقول ، ص (520)
  • 29.چه زشت است به مؤمن دلبستگی به چیزی که او را خوار می کند .
  • تحف العقول ، ص (520)
  • 30.پارساترین مردم کسی است که در هنگام شبهه توقف کند . عابدترین مردم
  • کسی است که واجبات را انجام دهد . زاهدترین مردم کسی است که حرام را ترک
  • نماید . کوشنده ترین مردم کسی است که گناهان را رها سازد .
  • تحف العقول ، ص (519)
  • 31.شماها عمر کاهنده و روزهای برشمرده ای دارید و مرگ ناگهانی است . آن که
  • تخم نیکی بکارد خوشی برداشت کند ، و هر که تخم بدی بکارد پشیمانی برداشت کند .
  • هر که هر چه بکارد همان برای اوست . کند کار را بهره از دست نرود ، آزمند آنچه
  • را مقدرش نیست به دست نیاورد . هر که به خیری رسد خدایش داده ، و هر که از
  • شری رهد خدایش رهانده است .
  • تحف العقول ، ص (519)
  • 32.صورت نیکو ، زیبایی ظاهری است ، و عقل نیکو ، زیبایی باطنی است .
  • بحار الانوار ، ج 78، ص (379)
  • 33.تمام پلیدیها در خانه ای قرار داده شده و کلید آن دروغگویی است .
  • بحار الانوار ج 78، ص (377)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.

پر بازدیدترین ها

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده و از نوع تحقیقات بنیادی و کتابخانه­ای بوده که محقق پس از مطالعه و بررسی کتابخانه­ای، اقدام به توصیف، تحلیل و بررسی آنها کرده است.
Powered by TayaCMS