دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

قواعد فقهی و مسائل معاصر در یک کتاب

No image
قواعد فقهی و مسائل معاصر در یک کتاب
انتشارات مجمع جهانی تقریب مذاهب کتاب «المسائل العبادیة وبناء الذات» را که به قواعد فقهی و مسائل معاصر می‌پردازد، منتشر می‌کند.
 
به گزارش خبرنگارفارس، این کتاب که اولین اثر از سلسله کتاب "الفقه التقریبی والمقارن" است نوشته عبدالکریم بی‌آزار شیرازی است.              
در این کتاب شرحی بر اثر محمد بن مکی بن محمد العاملی با نام "اللمعة الدمشقیة" آمده‌است. این شرح دربردارنده فقه تقریبی و مقارن و فقه المقاصد است.                                    
مؤلف در این کتاب به مسائل جدید از نگاه فقهای معاصر اضافه نموده‌است و به ذکر قواعد فقهی و آیات الاحکام متعلق به مباحث مختلف مبادرت کرده‌است.                                                   
از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به تفسیر و توضیح مؤلف درباره تهذیب لمعه، مقارنه مذاهب، تقریب مذاهب، اخلاق فقه وادب عبادات ومعاملات اشاره کرد.                                                 
شیرازی همچنین به نقل روایات اهل بیت "ع" از طرق شیعه و اهل سنت که بعضی مشترک وبعضی غیر مشترک اند، اقدام کرده‌است.             
این کتاب با همکاری دانشگاه مذاهب اسلامی منتشر می‌شود.     
عبدالکریم بی‌آزار شیرازی در سال 1323 در شیراز متولد شد. مقدمات حوزه‌های دینی را همان‌جا طی کرد و سطوح عالی و دروس خارج را در قم و نجف اشرف گذراند.                                            
از محضر علمای بزرگی چون از حضرت امام خمینی(ره) استفاده کرد و همه بحث‌های مسایل مستحدثه‌ ‌ایشان را به رشته تحریر در آورد.          
در سال 1353 موفق به دریافت گواهی اجتهاد از وزارت علوم و آموزش نائل آمد. وی در سال 1354 رهسپار دانشگاه مک‌‌گیل کانادا شد و در انستیتو مطالعات اسلامی به تحصیل پرداخت و موفق به اخذ درجه کارشناسی ارشد در تاریخ و تمدن اسلامی شد.                                  
از سال 1361 در دانشگاه‌های ایران تدریس را آغاز کرد و از سال 1362 به عضویت فرهنگی دانشگاه الزهرا در آمد؛ از آغاز تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب از سوی مقام معظم رهبری به عضویت شورای عالی این مجمع در آمد و یک سال معاون امور بین‌المللی این مجمع بود.
 
 
منبع: www.farsnews.ir
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.

پر بازدیدترین ها

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده و از نوع تحقیقات بنیادی و کتابخانه­ای بوده که محقق پس از مطالعه و بررسی کتابخانه­ای، اقدام به توصیف، تحلیل و بررسی آنها کرده است.
Powered by TayaCMS