دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مصاحبه با حسین گیتی | درباره جشنواره فيلم فجر

سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی سعی کرده تا بخش عظیمی از ایده هایش را از اسلام و به ویژه شیعه بگیرد یعنی تلاشش این بوده . امسال فیلم های جشنواره گرایش شدیدی به دین دارند و دین محور هستند و سینمایی هم شده اند...
مصاحبه با حسین گیتی | درباره جشنواره فيلم فجر
مصاحبه با حسین گیتی | درباره جشنواره فيلم فجر

مصاحبه با حسین گیتی(منتقد نشریات تخصصی فیلم)

نظرشما راجع به فیلم های جشنواره امسال چیست؟ آیا نسبت به سال گذشته پیشرفتی می بینید؟

 سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی سعی کرده تا بخش عظیمی از ایده هایش را از اسلام و به ویژه شیعه بگیرد یعنی تلاشش این بوده . امسال فیلم های جشنواره گرایش شدیدی به دین دارند و دین محور هستند و سینمایی هم شده اند.
حتی سینما گران جوان ما که با فضای سینما به خوبی آشنا هستند در فیلم هایشان تلاش کردند تا کمتر شعار بدهند و با زبان تصویر که همان زبان سینماست حرف های دینی و مکتبی بزنند که این خودش پیشرفت خوبی ست. در سال گذشته پنج فیلم با موضوع خیانت در جشنواره حضور داشتند اما امسال از این  نوع فیلم ها خبری نیست بلکه مفاهیم جدیدی مثل قصاص و مبارزه با شیطان پرستی مورد توجه فیلم سازان قرار گرفته است همینطور حضور روحانیون در محوریت روایت داستان افزایش آماری داشته است.


به نظر شما افزایش حضور روحانیون در فیلم ها باعث نمی شود که درام به سمت منبر برود و فیلم ها شعار زده بشوند؟

هدف سینمای ایران این است که روزی سینما به معنای واقعی کلمه بشود با تمام معیارها و المان های سینمایی و بتواند فیلم دینی بسازد به دور از شعار و بتواند دین را به صورت پنهان و مستتر در جامعه تقویت کند. مثلاً روحانی ای که در فیلم رسوایی دیده میشود با روحانی ای که در فیلم آفتاب مهتاب دیده می شود متفاوت و هرکدام شخصیت پردازی و خصوصیات منحصر به خودشان را دارند. من نمی توانم پیش بینی کنم که سینمای ایران به چه سمتی پیش خواهد رفت چون راهی که امسال رفت متفاوت از سال گذشته بود اما این رو میدونم که هر پدیده انسانی‌ايی که بتواند سینما را به پیش ببرد مخاطب رو هم جذب خواهد کرد اما اگر مخاطب رو جذب نکرد اون دیگه سینما نیست رادیوست منبر است!.


کدام یک از فیلم های جشنواره نزدیک به سینمای داستان گو هستند؟

سوال بسیار خوبی کردید! فیلم های روز اول و هیچ کجا هیچ کس فیلم های ضد قصه هستند با روایات تو در تو و متقاطع .
فیلم کلاس هنر پیشگی اصلا داستان نداشت. فیلم عقاب صحرا و فیلم اشیاء از آنچه شما می بینید به شما نزدیک ترند داستان داشت و فیلم یک دو سه پنج تا نیمه هایش داستان داشت ولی بعد به بیراهه رفت. فیلم حوض نقاشی یک داستان خطی داشت ولی به درام نزدیک نشده بود. البته داستان به این معنی که آغاز و پایان داشته باشد اوج و فرود داشته باشد دیگر در سینما و حتی در رمان هم وجود ندارد بلکه سعی میشود فضا را بشکنند و داستان را از آخر به اول روایت کنند به هر حال من امسال در جشنواره فیلمی ندیدم که به شیوه کلاسیک داستان رو روایت بکنه.


فیلم سازانی هستند مثل تارانتینو (فیلم پالپ فیکشن) که  سردم دار نوع روایت داستان مدرن و پست مدرن هستند. آیا در ایران این نوع روایت داستان در فیلم ها موفق بوده است؟

ممکن است برای تماشاگران حرفه ای این نوع فیلم ها لذت بخش و دراماتیک باشد اما برای تماشاگر عام که برای تخمه شکستن و تفریح به سالن سینما می آید لذت بخش نیست و تماشاگر رو خسته می کنه و باعث میشه سینما رو ترک بکنه.
دنیا در حال عوض شدنه همانطوری که مدرنیزم در مقابل رئالیزم ایستاد و هوو شد سورئالیزم در مقابل مدرنیزم ایستاد و هوو شد دادائیسم هم همینطور همه رفتند. حالا پست مدرنیزم آمده و ممکن است که نماند همانطورکه دادائیسم نماند نئورئالیسم نماند و همه از بین رفتند . بنابراین تب پست مدرنیزم هم میگذرد!


مکتب اسپرسیونیزم تاثیرات مثبتی در ادبیات و سینما گذاشت الان این فیلم ها و داستان ها را چطور دسته بندی می کنید؟

این نوعی ساختار شکنی ست. مکتب معیارها و پارامترهایی دارد. هر ساختار شکنی ای به ساختار تبدیل نمی شود و امکان زیادی دارد که با شکست مواجه شود.


تا امروز بهترین فیلم جشنواره به نظر شما کدام فیلم بوده است؟

فیلم کلاس هنر پیشگی یک فیلم سینمایی بود به تمام معنا یعنی نشان می دهد که کارگردان سینما را می شناخته؛
فیلم های حوض نقاشی و هیچ کجا هیچ کس رو هم خیلی دوست داشتم.
زبان سینما که همان میزان‌سن، فضاسازی، شخصیت پردازی، نور و غیره است در این فیلم ها خوب بود همراه با دیالوگ هایی پر ایجاز و نه حرافی. سینما باید به سمتی برود که کمتر از دیالوگ استفاده کند و با زبان تصویر مخاطب را جذب کند.

منبع:فیلم نوشتار

مقاله

نویسنده حسین محمودی فرد

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.

پر بازدیدترین ها

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده و از نوع تحقیقات بنیادی و کتابخانه­ای بوده که محقق پس از مطالعه و بررسی کتابخانه­ای، اقدام به توصیف، تحلیل و بررسی آنها کرده است.
Powered by TayaCMS