دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تدریس ایت الله محمد فاضل لنکرانی

No image
تدریس ایت الله محمد فاضل لنکرانی

تدریس سطح

آیت الله فاضل لنکرانى تدریس را از سال هاى سوم، چهارم تحصیل (15 ـ 16 سالگى) آغاز و تاکنون که پیش از نیم قرن است، همچنان به تدریس علوم آل محمّد اشتغال دارد. در مورد تدریس دروس سطح خود مى گوید:

«اوّلین کتابى که به تدریس آن پرداختم، حاشیه ملاّعبدالله و معالم بود، منتهى این درس ها خیلى جنبه رسمى نداشت و شاگردان فراوانى در آن شرکت نمى کردند، بعدها که شرح لمعه را شروع کردم، تدریسم رسمیت پیدا کرد، با این که در آن زمان، تعداد طلاّب حوزه خیلى کم بود، عده شرکت کنندگان در لمعه به هفتاد نفر تخمین زده شد. به نظرم لمعه را دو دوره و کتاب ارث آن را سه دوره تدریس کرده ام و پس از آن، به تدریس رسائل و مکاسب مشغول شدم. درس مکاسب من خیلى شلوغ بود، به طورى که پس از درس مرحوم آیت الله بروجردى که در یکى از شبستان هاى مسجد اعظمتشکیل مى شد، من بلافاصله براى تدریس مکاسب زیر گنبد مى رفتم و آن جا تقریباً پر مى شد. مکاسب را پنج دوره و کفایه را شش دوره تدریس کرده ام. در درس کفایه من، با این که امکانات از قبیل بلندگو و... نبود. در سرداب مسجد امام در حدود هفت صد نفر شرکت مى کردند. از آخرین دوره کفایه ما نوار تهیه شده است».

تدریس خارج

آیت الله فاضل بیش از 35 سال است که به تدریس خارج فقه و اصول مشغول است. و بسیارى از طلاّب حوزه علمیه در درس وى حاضر مى شوند و این درس از رادیو معارف نیز پخش مى شود.[44] در کنار تدریس، عشق به اهل بیت(علیهم السلام) سبب شد تا سال ها امام جماعت مهم ترین پایگاه مداحان و واعظان شهر قم (تکیه آقا سیّد حسن) را برعهده گیرد و پس از رحلت آیت الله العظمى مرعشى، به درخواست طلاّب و مردم و سرپرستى حرم مطهّر، امام جماعت در آن مکان مقدّس را عهده دار شد که هزاران نفر به امامت ایشان نماز جماعت را برگزار مى کردند. این ارادت به خاندان اهل بیت(علیهم السلام) همچنین باعث شده است. هر هفته در روزهاى جمعه و سال روز وفات معصومان(علیهم السلام)، مجلس مصیبت و روضه و به مناسبت تولّد ائمه(علیهم السلام) مجلس جشنى در بیت پدرى ایشان برگزار مى شود که تاکنون ادامه دارد.[45]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

سخني در باب نشأت و تکامل دين

سخني در باب نشأت و تکامل دين

سخن ما در اين نوشتار، آن است که با توجه به چگونگي نشأت و تکامل دين، چهار صورت، قابل تصور و بحث است که تنها يک صورت آن، الحادي است.
تأثير اديان شرق بر جنبش‏هاي نوپديد ديني

تأثير اديان شرق بر جنبش‏هاي نوپديد ديني

اين مقاله به بررسي هويت جنبش‌هاي نوپديد ديني می‌پردازد و با بررسي ويژگي‌هاي کلي اين جنبش‌ها بر اين حقيقت تأکيد می‌کند که با وجود اختلاف‌هاي زيادي که بين آنها وجود دارد...
ویژگی ها و علل جنبش‌های نوپدید معنوی

ویژگی ها و علل جنبش‌های نوپدید معنوی

اهم شاخص‌هاي معنويت‌هاي نوظهور به مباني اومانيستي و سکولاريستي و سرمايه‌داري معنويت‌هاي نوظهور مربوط می‌شود و با تعريف شاخص‌ها، تبيين و بررسي علل اين پديده امکان‌پذير می‌شود. علل جنبش‌هاي معنوي نوين را در سه جنبه علل پديد آمدن، گرايش و گسترش بررسي می‌شود.

پر بازدیدترین ها

سخني در باب نشأت و تکامل دين

سخني در باب نشأت و تکامل دين

سخن ما در اين نوشتار، آن است که با توجه به چگونگي نشأت و تکامل دين، چهار صورت، قابل تصور و بحث است که تنها يک صورت آن، الحادي است.
مسيحيت و فرقه‏ گرايي با نگاهي به آراي يونگ

مسيحيت و فرقه‏ گرايي با نگاهي به آراي يونگ

در اين مقاله به شکلي اجمالي به برخي از گرايش‌هايي که از ابتداي مسيحيت، به شکلي بدعت‌آميز در دين مسيحي به وجود آمده است و به ريشه‌هاي آن خواهيم پرداخت. سپس در خلال اين بررسي نيز به آراي يونگ، روان‌شناس شهير، درباره برخي از اين بدعت‌ها نگاهي می‌اندازيم و اين آيين‌ها را از منظر روان‌شناسي، بررسي می‌کنيم.
ویژگی ها و علل جنبش‌های نوپدید معنوی

ویژگی ها و علل جنبش‌های نوپدید معنوی

اهم شاخص‌هاي معنويت‌هاي نوظهور به مباني اومانيستي و سکولاريستي و سرمايه‌داري معنويت‌هاي نوظهور مربوط می‌شود و با تعريف شاخص‌ها، تبيين و بررسي علل اين پديده امکان‌پذير می‌شود. علل جنبش‌هاي معنوي نوين را در سه جنبه علل پديد آمدن، گرايش و گسترش بررسي می‌شود.
Powered by TayaCMS