دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های سیاسی آیت الله محمد آصف محسنی

No image
فعالیت های سیاسی آیت الله محمد آصف محسنی

تأسیس حزب حرکت اسلامى افغانستان

این حزب از قدیمى ترین کارهاى این عالم وارسته است. در سال 1358 ش. و در آغاز کودتاى کمونیستى و زمینه سازى شوروى سابق براى اشغال مستقیم کشور افغانستان، آیت الله محسنى حزب حرکت اسلامى را تأسیس نمود، زیرا بر این باور بود که بدون تشکیلات، نمى توان به دفاع از حریم اسلام و کشور پرداخت. وى در مورد تاریخ تأسیس و فعالیت هاى این حزب مى گوید:

«در تاریخ 19/1/1358 ش. که کودتاى سیاه کمونیست هاى افغانى به کمک شوروى اوضاع فکرى مسلمانان کشور را متغیر ساخت، نگارنده مانند بسیارى از اهل علم و مؤمنین، کشور را ترک و به مکه مکرمه مشرّف شدم و سپس به کشور سوریه رفتم. یک روز که در حوزه علمیه دمشق نشسته بودم، به طلاب افغانى که آنجا بودند، گفتم: درس خواندن ما و شما در شرایط فعلى کشور مانند آن است که تریاک بخوریم. امروز مسئولیت ما بیش از گذشته خطیر شده و وظیفه فعلى ما جهاد کردن است. من کوشش داشتم به پاکستانبروم. و چون ویزاى پاکستان را ندادند، ویزاى ایران را گرفتم و از باب اتفاق روز آخر که جانب ایران حرکت مى کردم، چند تلگرام از طرف طلاب حوزه علمیه قم به دستم رسید. نوشته بودند: هر طورى شده به ایران بیایید. و لذا ایرانآمدم و تصمیم داشتم کارى در راستاى جهاد انجام بدهم. دو سه روزى در تهران بودم و قسمت عمده مرامنامه حرکت اسلامى را در اوائل سال 1358 به کمک جمعى از اهل علم و پس از استقرار در شهر قم، نوشتم و حزبى را بنام «حرکت اسلامى افغانستان» تشکیل دادم و مبارزه نظامى و سیاسى و فرهنگى علیه کمونیست ها و براى آزادى کشور و حفظ اسلام و اقامه حکومت اسلامى آغاز کردم، تا امروز 22/11/1370 ادامه دارد.»[26]

حرکت اسلامى در کنار سایر احزاب اسلامى به کارهاى جهادى و براندازى علیه حاکمیت کمونیستى، استبدادى، ملحد و وابسته افغانستان به فعالیت پرداخت و با ایجاد هسته هاى مقاومت، حضور فعال و چشمگیر خود را در عرصه هاى نظامى، فرهنگى و سیاسى کشور به خوبى نشان داد. پس از سقوط حکومت غیر دینى و سر کار آمدن حاکمیت مجاهدان، نیز با داشتن چند وزیر در کابینه حضور خود را همچنان در عرصه سیاسى کشور حفظ کرد.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

محمد آصف محسنی

محمد آصف محسنی

جدیدترین ها در این موضوع

سخني در باب نشأت و تکامل دين

سخني در باب نشأت و تکامل دين

سخن ما در اين نوشتار، آن است که با توجه به چگونگي نشأت و تکامل دين، چهار صورت، قابل تصور و بحث است که تنها يک صورت آن، الحادي است.
تأثير اديان شرق بر جنبش‏هاي نوپديد ديني

تأثير اديان شرق بر جنبش‏هاي نوپديد ديني

اين مقاله به بررسي هويت جنبش‌هاي نوپديد ديني می‌پردازد و با بررسي ويژگي‌هاي کلي اين جنبش‌ها بر اين حقيقت تأکيد می‌کند که با وجود اختلاف‌هاي زيادي که بين آنها وجود دارد...
ویژگی ها و علل جنبش‌های نوپدید معنوی

ویژگی ها و علل جنبش‌های نوپدید معنوی

اهم شاخص‌هاي معنويت‌هاي نوظهور به مباني اومانيستي و سکولاريستي و سرمايه‌داري معنويت‌هاي نوظهور مربوط می‌شود و با تعريف شاخص‌ها، تبيين و بررسي علل اين پديده امکان‌پذير می‌شود. علل جنبش‌هاي معنوي نوين را در سه جنبه علل پديد آمدن، گرايش و گسترش بررسي می‌شود.

پر بازدیدترین ها

سخني در باب نشأت و تکامل دين

سخني در باب نشأت و تکامل دين

سخن ما در اين نوشتار، آن است که با توجه به چگونگي نشأت و تکامل دين، چهار صورت، قابل تصور و بحث است که تنها يک صورت آن، الحادي است.
مسيحيت و فرقه‏ گرايي با نگاهي به آراي يونگ

مسيحيت و فرقه‏ گرايي با نگاهي به آراي يونگ

در اين مقاله به شکلي اجمالي به برخي از گرايش‌هايي که از ابتداي مسيحيت، به شکلي بدعت‌آميز در دين مسيحي به وجود آمده است و به ريشه‌هاي آن خواهيم پرداخت. سپس در خلال اين بررسي نيز به آراي يونگ، روان‌شناس شهير، درباره برخي از اين بدعت‌ها نگاهي می‌اندازيم و اين آيين‌ها را از منظر روان‌شناسي، بررسي می‌کنيم.
ویژگی ها و علل جنبش‌های نوپدید معنوی

ویژگی ها و علل جنبش‌های نوپدید معنوی

اهم شاخص‌هاي معنويت‌هاي نوظهور به مباني اومانيستي و سکولاريستي و سرمايه‌داري معنويت‌هاي نوظهور مربوط می‌شود و با تعريف شاخص‌ها، تبيين و بررسي علل اين پديده امکان‌پذير می‌شود. علل جنبش‌هاي معنوي نوين را در سه جنبه علل پديد آمدن، گرايش و گسترش بررسي می‌شود.
Powered by TayaCMS