دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های علمی علامه سید محمد حسین فضل الله

No image
فعالیت های علمی علامه سید محمد حسین فضل الله

فعالیّت هاى آموزشى وتربیتى

علاّمه فضل الله به هنگام تحصیل در نجف، ضمن استفاده از درس استادان حوزه نجف، خود نیز کفایة الاصول رسائل، و لمعه تدریس مى کرد و چون به لبنان عزیمت کرد، علاوه بر تدریس در مساجد، مدارس و بعضى مراکز تبلیغى، در منزلش نیز طلاّب علوم دینى را آموزش مى داد و حتى در ایّام تعطیل نیز تدریس را ادامه مى داد. او به محض استقرار در نبعه، حوزه درسى تشکیل داد و جمعیّت خانواده برادرى (جمعیة اسرة التّاخى) را تشکیل داد که شامل مسجد، حسینیه، حوزه علمیه و درمانگاه بود. وى همواره با پشتکار خاصى به صورت یک حرکت گسترده علمى ـ فرهنگى فعالیّت مى کرد و جلسات هفتگى مستمرّى در بیروت و اطراف آن برگزار مى کرد و نیز امامت جماعت مسجد امام رضا(علیه السلام) را در بئرالعبد پذیرفت. وى در این باره مى گوید:

در این منطقه، حوزه علمیه اى به نام «المعهد الشرعى الاسلامى» تأسیس کردم که بسیارى از علما و روحانیونى که ازآن فارغ التحصیل شده انددر مراکز تبلیغى و سیاسى ـ اجتماعى لبنان مشغول به کارند.

در این مدرسه تا سطح و مکاسب تدریس مى شود و علاّمه فضل الله، تدریس خارج فقه و اصول را عهده دار شده است و نیز رسائل، مکاسب و کفایه را تدریس مى کند.

پس از آن که وى به ناحیه ضاحیه آمد، فعالیّت هاى آموزشى را پى گرفت و حوزه علمیه اى بنیان نهاد و نیز سرپرستى حوزه هاى علمیه شهرهاى صور، بیروت و بعلبک را پذیرفت. علاّمه فضل الله در این مراکز، علاوه بر تدریس، از طریق نمایندگان خودبه امور رفاهى، آموزشى و سکونتى طلاّب رسیدگى مى کند و بودجه لازم آموزشى و کمک هزینه تحصیلى آنان را تأمین مى نماید.

در بعلبک و صور با سرپرستى وى، دو حوزه علمیه ویژه خوهران، مشغول فعالیّت هستند.

او در جنوب لبنان نیز مدرسه القرآن الکریم را تأسیس کرد که هدف آن، تعلیم قرآن، آموزش تجوید و نیز چگونگى حفظ قرآن و فراگیرى علوم قرآنى مى باشد.

تأسیس نُه مرکز آموزشى پیشرفته، شامل دبیرستان و مراکز فنى و حرفه اى با شانزده هزار دانش آموز، از دیگر کوشش هاى علامه فضل الله است و برخى از این مدارس، ویژه دختران است.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

سخني در باب نشأت و تکامل دين

سخني در باب نشأت و تکامل دين

سخن ما در اين نوشتار، آن است که با توجه به چگونگي نشأت و تکامل دين، چهار صورت، قابل تصور و بحث است که تنها يک صورت آن، الحادي است.
تأثير اديان شرق بر جنبش‏هاي نوپديد ديني

تأثير اديان شرق بر جنبش‏هاي نوپديد ديني

اين مقاله به بررسي هويت جنبش‌هاي نوپديد ديني می‌پردازد و با بررسي ويژگي‌هاي کلي اين جنبش‌ها بر اين حقيقت تأکيد می‌کند که با وجود اختلاف‌هاي زيادي که بين آنها وجود دارد...
ویژگی ها و علل جنبش‌های نوپدید معنوی

ویژگی ها و علل جنبش‌های نوپدید معنوی

اهم شاخص‌هاي معنويت‌هاي نوظهور به مباني اومانيستي و سکولاريستي و سرمايه‌داري معنويت‌هاي نوظهور مربوط می‌شود و با تعريف شاخص‌ها، تبيين و بررسي علل اين پديده امکان‌پذير می‌شود. علل جنبش‌هاي معنوي نوين را در سه جنبه علل پديد آمدن، گرايش و گسترش بررسي می‌شود.

پر بازدیدترین ها

سخني در باب نشأت و تکامل دين

سخني در باب نشأت و تکامل دين

سخن ما در اين نوشتار، آن است که با توجه به چگونگي نشأت و تکامل دين، چهار صورت، قابل تصور و بحث است که تنها يک صورت آن، الحادي است.
مسيحيت و فرقه‏ گرايي با نگاهي به آراي يونگ

مسيحيت و فرقه‏ گرايي با نگاهي به آراي يونگ

در اين مقاله به شکلي اجمالي به برخي از گرايش‌هايي که از ابتداي مسيحيت، به شکلي بدعت‌آميز در دين مسيحي به وجود آمده است و به ريشه‌هاي آن خواهيم پرداخت. سپس در خلال اين بررسي نيز به آراي يونگ، روان‌شناس شهير، درباره برخي از اين بدعت‌ها نگاهي می‌اندازيم و اين آيين‌ها را از منظر روان‌شناسي، بررسي می‌کنيم.
ویژگی ها و علل جنبش‌های نوپدید معنوی

ویژگی ها و علل جنبش‌های نوپدید معنوی

اهم شاخص‌هاي معنويت‌هاي نوظهور به مباني اومانيستي و سکولاريستي و سرمايه‌داري معنويت‌هاي نوظهور مربوط می‌شود و با تعريف شاخص‌ها، تبيين و بررسي علل اين پديده امکان‌پذير می‌شود. علل جنبش‌هاي معنوي نوين را در سه جنبه علل پديد آمدن، گرايش و گسترش بررسي می‌شود.
Powered by TayaCMS