دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات میرزا محمّد تهرانی

No image
تالیفات میرزا محمّد تهرانی

تألیفات

میرزا محمد در تصنیف و تألیف زحماتى طاقت فرسا کشید و تألیفات ارزنده اى از خود به یادگار گذاشت. آثار وى عبارتند از:

1 - مستدرک بحار الانوار: آیت الله تهرانى در کتابخانه خود به گردآورى حدیث در 25 جلد اقدام کرد و آن را مستدرک بحار نامید.

بخشى از این مجموعه نفیس، کتاب الاجازات در چند جلد است که میرزا آن را «مستدرک اجازات» نامید و تمام اجازات بحارالانوار را گرد آورد. این اجازات مشتمل بر تقریباً 120 اجازه از علماء از اوائل عصر غیبت تا عصر علاّمه مجلسى، تمام اجازات قبل از عصر علامه مجلسى که در بحار نیامده است و تمام اجازات بعد از عصر علامه مجلسى تا عصر خود است.

این کتاب از کتب دیگر کامل تر مى باشد، چون تمام اجازات سید محمد باقر رشتى و اجازات سید نصرالله حائرى و مجمع الاجازات و اجازات شیخ عبدالحسین تهرانى و اجازات آیت الله سید محمد مهدى بحرالعلوم و اجازات موجود در کتاب طبقات الرجال تألیف ابوجعفر احمد بن محمد بن خالد برقى و اجازات سید محمد باقر بن محمد تقى موسوى اصفهانى و سایر اجازات متفرقه در آن هست و اکثر این موارد از شیوخ اجازه نقل شده است.

روش میرزا محمد در این کتاب به ترتیب اصحاب هر امام است. ابتدا اصحابى را ذکر مى کند که امام سابق را نیز درک کرده اند و سپس متذکّر اصحابى مى شود که در عصر امام جدید مى زیسته اند.[23]

2 - مصابیح الانوار (فى فهرست ابواب جمیع مجلّدات البحار): جهت سهولت در تألیف کتاب مستدرک البحار به نگارش درآمده است.[24]

3 - الصحیفة المهدویّة (فى ادعیة المهدى الحجّة عجّل الله تعالى فرجه الشریف): این کتاب، شامل مجموعه اى تقریباً 60 دعاى مهم است که از ناحیه مقدّسه امام زمان (ارواحنا فداه) صادر شده است، مانند دعاى علوى مصرى، دعاى عبرات و... میرزا محمد بعضى از ادعیه اى که در زمان غیبت خوانده مى شود و نیز برخى توسلات را به آن ملحق کرده است. تألیف این کتاب مربوط به سال 1358ق است. در این کتاب ابتدا فهرست ادعیه ذکر شده است و اولین دعاى آن با «الحمد لله ربّ العالمین...» شروع مى شود.[25]

4 - الذکر الجمیل فى ترجمة الخلیل: این کتاب شرح حال خلیل بن احمد فراهیدى لغوى مشهور، مؤسّس علم عروض (متوفاى: 170ق)، مؤلف کتاب «العین» و نویسنده «دیوان الخلیل» است.[26]

5 - الفوائد العسکریّة (سه جلد)

6 - صحیفة مولانا على الهادى(علیه السلام).[27]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
Powered by TayaCMS