دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله مصباح یزدی؛ سیر نزولی معنویت خطر بزرگی برای جامعه است

No image
آیت الله مصباح یزدی؛ سیر نزولی معنویت خطر بزرگی برای جامعه است آیت الله مصباح یزدی در نشست علمی جایگاه اخلاق و تربیت در حوزه علمیه، نسبت به سیر نزولی معنویت و اخلاق در جامعه هشدار داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم صبح امروز در نشست علمی جایگاه اخلاق و تربیت در حوزه علمیه که از سوی مدرسه عالی فقه و اصول حجتیه در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با اشاره به این که در گذشته برخی از مسؤولان سیاسی با طرح مساله اسلام‌زدایی و تضعیف روحانیت، زمینه تعلیم و تربیت اسلامی را در کشور از بین بردند و حوزه‌های علمیه را به سربازخانه و بیمارستان تبدیل کردند، افزود: پس از انقلاب اسلامی مساله آموزش علوم دینی احیا شد و هم اکنون رشد فزاینده‌ای دارد، ولی در مورد تزکیه هنوز گام جدی برداشته نشده و رشد مناسبی صورت نگرفته است.
وی با اشاره به تلاش چهل سال گذشته علما و مربیان اخلاق برای احیای مساله تزکیه، گفت: حقیقت این است که این تلاش‌ها تاکنون نتیجه چندانی نداده است وحداکثر به یک سری مطالعات و دروس اخلاق منجر شده که آن هم به مساله آموزش بازگشت دارد.
این پژوهشگر حوزه علمیه سیر نزولی اخلاق و معنویت را خطر بزرگی برای جامعه اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر شاهدیم که که ارزش‌های معنوی روز به روز در جامعه کمرنگ تر و آرایه‌های مادی و دلبستگی به مال دنیا بیشتر می‌شود، از این رو همانگونه که با افزایش بیماری، وظایف پزشکان بیشتر می‌شود، با افزایش فساد هم وظیفه و مسؤولیت علما، روحانیان و طلاب در احیای امر تربیت اسلامی در کشور سنگین‌تر می شود.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که ضرورت و اهمیت اخلاق در اسلام، امری بدیهی است، به گونه‌ای که کفار هم به این ویژگی دین اسلام اذعان دارند، خاطرنشان کرد: در قرآن نیز مساله تعلیم و تزکیه همواره در کنار هم بیان شده است و این نشان‌دهنده اهمیت این دو عنصر اساسی در زندگی بشر است.
وی رابطه منطقی میان تعلیم و تزکیه را عموم خصوص من وجه دانست و افزود: در مساله تربیت باید توجه داشت که گاهی روش‌های رفتاری مربی بر فراگیر تاثیرگذار است، از این رو مربی کسی است که در رفتار فراگیر تغییر ایجاد می‌کند ؛ نه در معلومات ذهنی‌اش.
این مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان این که امروزه اهتمامی که در مراکز آموزشی نسبت به مساله آموزش وجود دارد، نسبت به امر پرورش و تربیت وجود ندارد، خاطر نشان کرد: در دانشگاه‌های سکولار جهان که مسایل معنوی را از امور شخصی تلقی می‌کنند و برای آن ارزشی قائل نیستند، نپرداختن به امور تربیتی و معنوی تعجبی ندارد، ولی کسانی که خود را پیرو کسی می‌دانند که فرموده «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» و رهرو کتابی هستند که رستگاری انسان را در تزکیه نفس می داند، اگر به مسایل اخلاقی و معنوی اهتمام نداشته باشند، باید نسبت به میزان پیروی‌شان از این کتاب مقدس، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) پرسش‌های اساسی پرسیده شود.
وی با اشاره به آیه «لقد کان فی رسول الله اسوه حسنه» گفت: این الگوپذیری از پیامبر(ص) در یادگرفتن مفاهیم و جعل اصطلاحات نیست؛ بلکه تاثیرپذیری در رفتار، اخلاق و منش آن بزرگوار است.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به سیره علمای پیشین اظهار داشت: بزرگان گذشته به مساله تزکیه توجه خاصی داشتند و روابط استاد و شاگرد در گذشته به گونه‌ای بوده که هدف از تزکیه در این روابط تحقق پیدا می‌کرد، ولی پس از اهتمام شدیدی که در کشور برای حذف مقوله دین از جامعه صورت گرفت، این مساله کم رنگ شد.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: ما به عنوان مسلمانانی که افتخار پیروی از ائمه(ع) را داریم و آنان را الگوی زندگی خود می‌دانیم، وقتی رفتار خود را با سیره قطعی ائمه(ع) مقایسه می‌کنیم، تفاوت بسیاری می‌بینیم.
وی با بیان این که اگر غیرشیعیان به منش ائمه(ع) پایبند باشند، ولی ما اینگونه نباشیم باید شرمنده باشیم، خاطر نشان کرد: برای مبارزه با مفاسد اجتماعی و گسترش اخلاق اسلامی در جامعه باید در مرحله نخست طلاب و روحانیان به عنوان مربیان امور دینی و تربیتی بیش از دیگران از ارزش های اخلاقی و دینی بهره‌مند شوند و بدانند که مربی نمی تواند خودش از آموزه های اخلاقی بی‌بهره باشد، ولی جامعه را مهذب کند.
آیت‌الله مصباح یزدی داشتن استاد، برنامه منسجم و مشوق را از مهمترین ابزار رسیدن به کمالات معنوی دانست و گفت: در تذکیه نفس آنچه مهم است تصمیم قطعی در پیش گرفتن راهی است که برگشت‌ناپذیر باشد، هر چند در این راه به آرامی گام برداشته شود.
وی در پایان رعایت اعتدال و مداومت و اهتمام قطعی به مساله تربیت و اخلاق اسلامی را بهترین راه برای رسیدن به تقوا و تزکیه عنوان کرد.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

مقاله حاضر ضمن توجّه به این امر، به خوانش انتقادی کتاب تصوف اسلامی، رابطه انسان و خدا اثر نیکلسون می‌پردازد.
گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

نوشتار حاضر جستاري در نگرش‌ معنويت انسان انگار ديپاك چوپرا است، براي اثبات اين سخن، نيم‌نگاهي نيز به مباني هستي‌شناسي وي شده است.
نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

این مقاله به نقد و بررسی انسان ایده‌آل از منظر پائولوكوئيلو می‌پردازد که وی آن را در قهرمان‌های داستانیش جلوه‌گر ساخته است.
جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...

پر بازدیدترین ها

نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

این مقاله به نقد و بررسی انسان ایده‌آل از منظر پائولوكوئيلو می‌پردازد که وی آن را در قهرمان‌های داستانیش جلوه‌گر ساخته است.
معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

نوشتار حاضر جستاري در نگرش‌ معنويت انسان انگار ديپاك چوپرا است، براي اثبات اين سخن، نيم‌نگاهي نيز به مباني هستي‌شناسي وي شده است.
جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...
جایگاه انسان در نظام هستی

جایگاه انسان در نظام هستی

عرفا براي نظام هستي مرتبه‌هایی یاد می‌کنند؛ اما در يک تقسيم کلي آن را به حضرات الهيه، کونيه و کون جامع تقسيم کرده‌اند. هدف اصلي از آفرينش «جلا و استجلاي حق» است و کمال آن دو با انسان کامل محقق مي‌شود. مقصود از کون جامع، انسان است که با وجود وحداني، جامع تمام تعين‌های حقي و خلقي است.
گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
Powered by TayaCMS