دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ادوار خلافت عباسیان

No image
ادوار خلافت عباسیان

كلمات كليدي : عباسيان، آل بويه، سلجوقيان

دوره اول: نیرومندی،گسترش وشکوفایی (132-232 ق/750 – 847م)

ابوالعباس عبدالله سفاح (132- 136ق / 750 – 754م)

عبدالله ابوجعفر منصور (136- 158ق / 754 - 775م)

ابوعبدالله محمد مهدی (158- 169ق / 775 – 785م)

ابو محمد موسی هادی (169- 170ق / 785 - 786م)

ابوجعفر هارون الرشید (170- 193ق / 786 – 809م)

ابو موسی محمد امین (193- 198ق / 809 - 813م)

ابوجعفر عبدالله مأمون (198- 218ق / 813 – 833م)

ابو اسحاق محمد معتصم (218- 227ق / 833 - 841م)

ابوجعفر هارون واثق (227- 232ق / 841 – 847م)

دوره دوم: نفوذ عنصر ترک (232-334 ق/847 – 946م)

ابوالفضل جعفر متوکل (232- 247ق / 847 – 861م)

ابوجعفر محمد منتصر (267- 248ق / 861 - 862م)

ابوالعباس احمد مستعین (248- 252ق / 862 – 866م)

ابو عبدالله محمد معتز (252- 255ق / 866 - 869م)

ابو اسحاق محمد مهتدی (255- 256ق / 869 – 870م)

احمد معتمد (256- 279ق / 870 - 892م)

ابوالعباس احمد معتضد (279- 289ق / 892 – 902م)

ابو محمد مکتفی (289- 295ق /902 - 908م)

ابوالفضل جعفر مقتدر (295- 320ق / 908 – 932م)

ابو منصور محمد قاهر (320- 322ق / 932 – 934م)

ابوالعباس احمد راضی (322- 329ق / 934 - 940م)

ابو اسحاق جعفر متقی (329- 333ق / 940 – 944م)

ابوالقاسم عبدالله مستکفی (333- 334ق / 944 - 946م)

دوره سوم: نفوذ آل بویۀ ایرانی (334-447 ق/946– 1055م)

ابوالقاسم عبدالله مستکفی (333- 334ق / 944 – 946م)

ابوالقاسم فضل مطیع (334- 363ق / 946 - 974م)

ابوبکر عبدالکریم طائع (363- 381ق / 974 – 991م)

ابوالعباس احمد قادر (381- 422ق / 991 - 1031م)

ابوجعفر عبدالله قائم (422- 467ق / 1031 – 1075م)

دوره چهارم: نفوذ سلجوقیان ترک (447-656 ق/ 1055 – 1258م)

ابوجعفر عبدالله قائم (422- 467ق / 1031 – 1075م)

ابوالقاسم محمد مقتدی (467- 487ق / 1075 - 1094م)

ابوالعباس احمد مستظهر (487- 512ق / 1094 – 1118م)

ابومنصور فضل مسترشد (512- 529ق / 1118 – 1135م)

ابوجعفر منصور راشد (529- 530ق / 1135 – 1136م)

ابوعبدالله محمد مقتفی (530- 555ق / 1136 – 1160م)

ابومظفر یوسف مستنجد (555- 556ق / 1160 – 1170م)

ابومحمد حسن مستضئی (566- 575ق /1170 – 1180م)

ابوالعباس احمد ناصر (575- 622ق / 1180 – 1225م)

ابونصر محمد ظاهر (622- 623ق / 1225 – 1226م)

ابوجعفر منصور مستنصر (623- 640ق / 1226 - 1242م)

ابو احمد عبدالله مستعصم (640- 656ق / 1242 – 1258م)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

مقاله حاضر ضمن توجّه به این امر، به خوانش انتقادی کتاب تصوف اسلامی، رابطه انسان و خدا اثر نیکلسون می‌پردازد.
گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

نوشتار حاضر جستاري در نگرش‌ معنويت انسان انگار ديپاك چوپرا است، براي اثبات اين سخن، نيم‌نگاهي نيز به مباني هستي‌شناسي وي شده است.
نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

این مقاله به نقد و بررسی انسان ایده‌آل از منظر پائولوكوئيلو می‌پردازد که وی آن را در قهرمان‌های داستانیش جلوه‌گر ساخته است.
جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...

پر بازدیدترین ها

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

این مقاله به نقد و بررسی انسان ایده‌آل از منظر پائولوكوئيلو می‌پردازد که وی آن را در قهرمان‌های داستانیش جلوه‌گر ساخته است.
جایگاه انسان در نظام هستی

جایگاه انسان در نظام هستی

عرفا براي نظام هستي مرتبه‌هایی یاد می‌کنند؛ اما در يک تقسيم کلي آن را به حضرات الهيه، کونيه و کون جامع تقسيم کرده‌اند. هدف اصلي از آفرينش «جلا و استجلاي حق» است و کمال آن دو با انسان کامل محقق مي‌شود. مقصود از کون جامع، انسان است که با وجود وحداني، جامع تمام تعين‌های حقي و خلقي است.
جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...
انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

مقاله حاضر ضمن توجّه به این امر، به خوانش انتقادی کتاب تصوف اسلامی، رابطه انسان و خدا اثر نیکلسون می‌پردازد.
Powered by TayaCMS