دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

جهان سوم third world

No image
جهان سوم third world

جهان سوم، كشورهاي تازه استقلال يافته، آسيا ، آفريقا، آمريكاي لاتين، استعمار زدگي، بي‎سوادي

جهان سوم (third world)

اصطلاحی است که در دهه‌های 1950و 1960 رواج یافت و مقصود از آن کشورهائی که به هیچ یک از دو بلوک غرب و شرق و ابستگی نداشتند و به مجموعه‌ای از کشورهای تازه استقلال یافته قاره‌های آسیا ، آفریقا و آمریکای لاتین که نه در شمار کشورهای توسعه یافته سرمایه داری غرب بودند و نه در شمار کشورهای توسعه نیافته کمونیست بود به کار می‌رفت . بیشتر این کشورها پیشینه استعمار زدگی از امپریالیسم را دارند و گرفتار فقر و انفجار جمعیتند و در سازمان ملل متحد بیش از دو سوم کشورهای عضو را تشکیل می‌دهند.

وجه اشتراک کشورهای جهان سوم عبارت است از سابقه تسلط استعماری ، پائین بودن سطح فرهنگ و بالا بودن درصد بی‌سوادی است.

در دهه 1970 برخی نویسندگان غربی به کشورهای صادرکنندۀ نفت با عنوان « جهان چهارم » نام می‌برند، به علت درآمد زیاد آنها ار نفت صادراتی، ولی کشورهای صنعتی غرب به تدریج به افزایش بهای کالاهای صادراتی خود و کاهش واردات نفت آثار پیشرفت کشورهای صادر کنندۀ نفت را خنثی کردند و آنها را به مو ضع قبلی خو د در جهان سوم عقب راندند.

پس از فروپاشی کمونیسم و منسوخ شدن اصطلاح بلوک شرق و غرب اصطلاح جهان سوم نیز مفهوم قبلی خود را از دست داد . و در حال حاضر به کشورهای پیشرفته و عقب مانده تقسیم شده که اصطلاح شمال و جنوب در مورد آنها بکار می‌رود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

مقاله حاضر ضمن توجّه به این امر، به خوانش انتقادی کتاب تصوف اسلامی، رابطه انسان و خدا اثر نیکلسون می‌پردازد.
گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

نوشتار حاضر جستاري در نگرش‌ معنويت انسان انگار ديپاك چوپرا است، براي اثبات اين سخن، نيم‌نگاهي نيز به مباني هستي‌شناسي وي شده است.
نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

این مقاله به نقد و بررسی انسان ایده‌آل از منظر پائولوكوئيلو می‌پردازد که وی آن را در قهرمان‌های داستانیش جلوه‌گر ساخته است.
جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...

پر بازدیدترین ها

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...
نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

این مقاله به نقد و بررسی انسان ایده‌آل از منظر پائولوكوئيلو می‌پردازد که وی آن را در قهرمان‌های داستانیش جلوه‌گر ساخته است.
معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

نوشتار حاضر جستاري در نگرش‌ معنويت انسان انگار ديپاك چوپرا است، براي اثبات اين سخن، نيم‌نگاهي نيز به مباني هستي‌شناسي وي شده است.
گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
جایگاه انسان در نظام هستی

جایگاه انسان در نظام هستی

عرفا براي نظام هستي مرتبه‌هایی یاد می‌کنند؛ اما در يک تقسيم کلي آن را به حضرات الهيه، کونيه و کون جامع تقسيم کرده‌اند. هدف اصلي از آفرينش «جلا و استجلاي حق» است و کمال آن دو با انسان کامل محقق مي‌شود. مقصود از کون جامع، انسان است که با وجود وحداني، جامع تمام تعين‌های حقي و خلقي است.
Powered by TayaCMS