دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

غنای فرهنگی اسلام در قدیمی‌ترین مسجد پاریس

No image
غنای فرهنگی اسلام در قدیمی‌ترین مسجد پاریس به نقل از منابع اینترنتی، مسجد جامع پاریس، قدیمی‌ترین مسجد فرانسه است که توسط هنرمندان مسلمان و سه معمار فرانسوی ساخته شد و بودجه آن از سوی دولت فرانسه به نشانه قدردانی از مقاومت مسلمانان فرانسه در جنگ جهانی اول به جامعه اهدا شد.
معماری این مسجد با شکوه از سبک مغربی پیروی کرده است که از قصر مشهور الحمراء در اسپانیا الهام گرفته است. نماهای خارجی و دیوارهای سفید این مسجد با کاشیکاریهای نفیس پوشانده شده و مناره مرکزی آن حدود 33 متر ارتفاع دارد. کار با چوب برای تزئین محوطه داخلی مسجد دارای حکاکی ها و تراشهای بسیار زیبایی است که رنگ تیره آن با رنگ سفید کاشیهای نمای خارجی تضاد چشم نوازی را ایجاد کرده است.
درحالی که سالن اقامه نماز این مسجد چندان بزرگ نیست اما طراحی نامتعارف آن ویژگی برای آن قائل شده است که نمازگزار می‌تواند در ادامه صف نماز در فضای باز نیز نماز خود را اقامه کند. چندین حیاط کوچک در این منطقه که با درختکاری های زیبا منظره هایی ایجاد کرده گوشه‌های خلوب برای خلوت مومنان محسوب می‌شود.
داخل مسجد مقبره نخستین امام مسجد جامع پاریس به چشم می‌خورد، مردی که هنگام هجوز سربازهای هیتلر به پاریس بیش از 200 یهودی را در ساختمان جای داد تا آنها را از زندگی یا مرگ در اردوگاه های اسراء نجات دهد.
یکی از مسائل حائز اهمیت درباره این مسجد اشاره به آن ضروری به نظر می رسد، فضای صمیمانه داخل مسجد است. درحالی که غیر مسلمانان نمی‌توانند به سالن اقامه نماز وارد شوند، این امکان برای آنها فراهم شده تا به محوطه مسجد وارد شده واز زیبایی آن لذت ببرند. سیاحت آنها در مسجد جامع پاریس می‌تواند فرصتی برای فرانسوی ها باشد تا با میراث غنی اسلامی و سبک زندگی 25 درصد از جمیعت این کشور آشنا شوند.
ورود مردم غیر مسلمان یک جامعه به مساجد همواره می‌تواند زمینه های مناسبی را برای تبادل فرهنگی ایجاد کند. این مسجد با باورهای نادرست فاصله بسیاری دارد و به جای مشاهده چهره های خشمگین افراط گرایان مومنان مسلمان گشاده رو و میانه رو از غیر مسلمانان استقبال می کنند.
یک سوی مسجد جامع پاریس کافه مسجد قرار دارد، چایخانه ای به سبک کشورهای آفریقای شمالی که دارای تزئینات چشمگیر است. درمیان سایه های درختهای انجیر میزهایی مستقر شده که روی آنها چون دیوارهای مسجد کاشیکاری شده است و محوطه داخلی آن از سقفی برخوردار است که تماشای آن خالی از لطف نیست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

مقاله حاضر ضمن توجّه به این امر، به خوانش انتقادی کتاب تصوف اسلامی، رابطه انسان و خدا اثر نیکلسون می‌پردازد.
گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

نوشتار حاضر جستاري در نگرش‌ معنويت انسان انگار ديپاك چوپرا است، براي اثبات اين سخن، نيم‌نگاهي نيز به مباني هستي‌شناسي وي شده است.
نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

این مقاله به نقد و بررسی انسان ایده‌آل از منظر پائولوكوئيلو می‌پردازد که وی آن را در قهرمان‌های داستانیش جلوه‌گر ساخته است.
جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...

پر بازدیدترین ها

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...
گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
جایگاه انسان در نظام هستی

جایگاه انسان در نظام هستی

عرفا براي نظام هستي مرتبه‌هایی یاد می‌کنند؛ اما در يک تقسيم کلي آن را به حضرات الهيه، کونيه و کون جامع تقسيم کرده‌اند. هدف اصلي از آفرينش «جلا و استجلاي حق» است و کمال آن دو با انسان کامل محقق مي‌شود. مقصود از کون جامع، انسان است که با وجود وحداني، جامع تمام تعين‌های حقي و خلقي است.
معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

نوشتار حاضر جستاري در نگرش‌ معنويت انسان انگار ديپاك چوپرا است، براي اثبات اين سخن، نيم‌نگاهي نيز به مباني هستي‌شناسي وي شده است.
نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

این مقاله به نقد و بررسی انسان ایده‌آل از منظر پائولوكوئيلو می‌پردازد که وی آن را در قهرمان‌های داستانیش جلوه‌گر ساخته است.
Powered by TayaCMS