دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

موضوع فلسفه

No image
موضوع فلسفه

كلمات كليدي : موضوع علم،‌ وجود، موجود بما هو موجود، فلسفه،‌ عوارض

نویسنده : محمد درگاه‌زاده

موضوع هر علمی عبارت است از آن چیزی که در آن علم از احوال و عوارض او گفتگو می‌شود.

تدّبر و تدقیق در مسائل هر علمی و تجزیه مسائل آن روشن می‌کند که همه آن مسائل بیان احکام و آثار و حالات یک شئ بخصوص است و همان شئ بخصوص است که همه آن مسائل را به صورت افراد یک خانواده در آورده است و ما آن‌ را موضوع آن علم می‌نامیم.

موضوع فلسفه

فلاسفه موضوع فلسفه را «وجود بما هو موجود» می‌دانند یعنی در فلسفه از احکام و آثار هستی بحث می‌شود اما باید توجه داشت که فلسفه از بود و نبود اشیاء و احکام مطلق هستی بحث می‌کند و هیچگاه به احکام و آثار مربوط به یک هستی خاص و معین نظر ندارد، ‌مثلاً‌ موضوع علم طب بدن انسان است و احوال و آثار بدن انسان که یک موجود خاصی است مورد بررسی قرار می‌گیرد.«بدن انسان» هرچند یکی از موجودات جهان هستی می‌باشد اما به هیچوجه مسائل علم طب را نمی‌توان از مسائل فلسفه دانست. بنابراین اگر بگوئیم آیا بدن انسان در خارج وجود دارد یا صرفاً‌ ساخته و پرداخته ذهن ماست،‌ این بحث مربوط به فلسفه است.

نکته

1ـ قید«بما هو موجود» در موضوع فلسفه به خاطر این است که در فلسفه از موجود از آن جهت که موجود است بحث می‌شود مثلاً اگر از جسم در فلسفه بحث می‌شود از جهت موجود بودنش است از آن جهت که جسم است.

2ـ موضوع فلسفه (هستی) عام و فراگیر است و شامل تمام موجودات می‌شود بنابراین فلسفه اعّم علوم است و گستره مباحث آن محدود به حوزه‌های خاصی نمی‌شود بلکه با یک بینش کلی به بررسی حقایق در تمامی حوزه‌ها پرداخته و معیار‌های کلی بازشناسی حقایق را از موهومات بیان می‌دارد.

3ـ چون موضوع فلسفه نسبت به موضوع سایر علوم عام است بنابراین تمامی علوم در اثبات موضوعات خود به فلسفه نیازمندند، اما فلسفه در اثبات موضوع خود (هستی) به هیچ علم دیگری نیازمند نیست بلکه تحقق هستی بدیهی بوده و نیاز به اثبات ندارد.

4ـ بهتر است برای موضوع فلسفه، ‌از واژه «موجود بما هو موجود»و یا «واقعیت» استفاده شود و از آوردن واژه «هستی» اجتناب شود، تا دلایل و گزاره های قائلین به اصالت ماهیت نیز داخل در موضوع فلسفه بشود زیرا قائلین به اصالت ماهیت، ماهیت را واقعیت اشیاء می‌دانند.

مقاله

نویسنده محمد درگاه‌زاده

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

مقاله حاضر ضمن توجّه به این امر، به خوانش انتقادی کتاب تصوف اسلامی، رابطه انسان و خدا اثر نیکلسون می‌پردازد.
گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

نوشتار حاضر جستاري در نگرش‌ معنويت انسان انگار ديپاك چوپرا است، براي اثبات اين سخن، نيم‌نگاهي نيز به مباني هستي‌شناسي وي شده است.
نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

این مقاله به نقد و بررسی انسان ایده‌آل از منظر پائولوكوئيلو می‌پردازد که وی آن را در قهرمان‌های داستانیش جلوه‌گر ساخته است.
جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...

پر بازدیدترین ها

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

این مقاله به نقد و بررسی انسان ایده‌آل از منظر پائولوكوئيلو می‌پردازد که وی آن را در قهرمان‌های داستانیش جلوه‌گر ساخته است.
جایگاه انسان در نظام هستی

جایگاه انسان در نظام هستی

عرفا براي نظام هستي مرتبه‌هایی یاد می‌کنند؛ اما در يک تقسيم کلي آن را به حضرات الهيه، کونيه و کون جامع تقسيم کرده‌اند. هدف اصلي از آفرينش «جلا و استجلاي حق» است و کمال آن دو با انسان کامل محقق مي‌شود. مقصود از کون جامع، انسان است که با وجود وحداني، جامع تمام تعين‌های حقي و خلقي است.
معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

نوشتار حاضر جستاري در نگرش‌ معنويت انسان انگار ديپاك چوپرا است، براي اثبات اين سخن، نيم‌نگاهي نيز به مباني هستي‌شناسي وي شده است.
انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

مقاله حاضر ضمن توجّه به این امر، به خوانش انتقادی کتاب تصوف اسلامی، رابطه انسان و خدا اثر نیکلسون می‌پردازد.
Powered by TayaCMS