دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نوروز زمان مناسبی برای تحول درونی است

No image
نوروز زمان مناسبی برای تحول درونی است حجت الاسلام ایازی با اشاره به اینکه نوروز فرصت مناسبی برای تحول درون است، گفت: این ایام در فرهنگ دینی ما با استقبال زیادی رو به رو شده که همراه با تحول طبیعت باید دگرگونی در زندگی دینی و معنوی انسان نیز ایجاد شود.
حجت الاسلام محمد علی ایازی قرآن پژوه و محقق در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مسئله نوروز مسئله آغاز سال جدید است، اظهار داشت: سال جدید در فرهنگ ما ایرانیان با ایام بهار آغاز می شود که فصل سرد را طی می کنیم و با تحول طبعیت، یک تحول و جابجایی در زندگی ما نیز ایجاد می شود.
وی با اشاره به اینکه این ایام در فرهنگ دینی با استقبال زیادی رو به رو شده است، تصریح کرد: در روایات اهل بیت (ع) نیز خواسته شده این تحول انسان در زندگی دینی و معنوی او نیز ایجاد شود از این رو او تعلیماتی داده شده که در آداب نوروز ذکر شده است.
حجت الاسلام ایازی در ادامه افزود: در تعبیر دعای سال نو می آید : خدایا حالا که سال عوض شده، ماه و روز نیز عوض شده زندگی ما را هم عوض کن. در واقع دعای سال نو یک بعد تعلیمی و یک بعد القایی دارد. همانطور که ما سعی می کنیم ظواهر زندگی خود اعم از پرده و فرش و بیرون را عوض کنیم، در تلاش هستیم تحولی در زندگی درونی خود ایجاد کنیم که باید دل و درون انسان عوض شود.
این قرآن پژوه یاد آور شد: وقتی می گوییم "حول حالنا الی احسن الحال" یعنی تحولی در بیرون ایجاد کرده ای در درون ما نیز دگرگونی ایجاد کن. بنابراین اگر با کسی اختلاف و یا کینه ای داریم، این ایام بهترین فرصت برای ایجاد تحول است.
وی در پایان گفت: در تعبیر دعای سال نو به صله رحم و سرزدن به دوستان و آشنایان تأکید بسیاری شده است و این ایام بهترین زمان برای تحول دل است تا شادی خود را با دیگران قسمت کنیم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

مقاله حاضر ضمن توجّه به این امر، به خوانش انتقادی کتاب تصوف اسلامی، رابطه انسان و خدا اثر نیکلسون می‌پردازد.
گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

نوشتار حاضر جستاري در نگرش‌ معنويت انسان انگار ديپاك چوپرا است، براي اثبات اين سخن، نيم‌نگاهي نيز به مباني هستي‌شناسي وي شده است.
نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

این مقاله به نقد و بررسی انسان ایده‌آل از منظر پائولوكوئيلو می‌پردازد که وی آن را در قهرمان‌های داستانیش جلوه‌گر ساخته است.
جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...

پر بازدیدترین ها

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...
نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

این مقاله به نقد و بررسی انسان ایده‌آل از منظر پائولوكوئيلو می‌پردازد که وی آن را در قهرمان‌های داستانیش جلوه‌گر ساخته است.
معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

نوشتار حاضر جستاري در نگرش‌ معنويت انسان انگار ديپاك چوپرا است، براي اثبات اين سخن، نيم‌نگاهي نيز به مباني هستي‌شناسي وي شده است.
گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
جایگاه انسان در نظام هستی

جایگاه انسان در نظام هستی

عرفا براي نظام هستي مرتبه‌هایی یاد می‌کنند؛ اما در يک تقسيم کلي آن را به حضرات الهيه، کونيه و کون جامع تقسيم کرده‌اند. هدف اصلي از آفرينش «جلا و استجلاي حق» است و کمال آن دو با انسان کامل محقق مي‌شود. مقصود از کون جامع، انسان است که با وجود وحداني، جامع تمام تعين‌های حقي و خلقي است.
Powered by TayaCMS