دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات آیت الله سید محمد ضیاء آبادی

No image
تالیفات آیت الله سید محمد ضیاء آبادی

5 ـ تألیفات ارزشمند:

1 ـ امامت

2 ـ بیان قرآن: این کتاب شامل بخشى از تفسیر سوره قیامت است و به این پرسش پاسخ مى دهد که: «آیا اهل بیت(علیه السلام) و قرآن مبین همدیگرند؟

3 ـ تفسیر سوره انفال

4 ـ تفسیر سوره یونس

5 ـ تفسیر سوره توبه (2جلد)

6 ـ تفسیر سوره یوسف

7 ـ توسل: نویسنده درباره توسل و معنا و مفهوم واقعى آن سخن گفته و این کتاب به پاسخ شبهات وهابیت که توسل را شرک مى دانند، اختصاص دارد. وى درباره توسل تکوینى و ارتباط توحید و توسل و شرک، به تفصیل سخن مى گوید.

8 ـ شب مردان خدا: آداب و فضیلت نماز شب.

9 ـ موعظه یا راه پیشگیرى از نفوذ شیطان در دل انسان.

10 ـ شرح و تفسیر دعاى توبه از صحیفه سجادیّه.

11 ـ در جستجوى دین

12 ـ حج برنامه تکامل: این کتاب در 516 صفحه براى اولین بار در سال 1394هـ ق و نیز با اضافات و ملحقات براى دومین بار در سال 1401هـ ق در دارالکتب الاسلامیه به چاپ رسید.

معظم له مى فرماید:

«در منابر برخى از خطباء دیدم وقتى سخن به حج کشیده مى شود، مطالب مفیدى توجه شنوندگان را جلب مى کند. درصدد برآمدم با تحقیق همه مباحث آن را جمع آورى و چاپ نمایم و الحمدالله این کار به سرانجام رسید.»[29]

این کتاب شامل یک مقدمه و هفت بخش است:

بخش اول: گوشه اى از اسرار تشریع عبادت

بخش دوم: آثار اجتماعى حج

بخش سوم: اسرار وحى حج

بخش چهارم: مراحل آغاز سفر

بخش پنجم: مواقف حج

بخش ششم: نتیجه گیرى از اعمال حج

بخش هفتم: زیارت مرقد پاک حضرت رسول و ائمه هدى(علیه السلام).

13 ـ قرآن و قیامت: این کتاب در 806 صفحه تدوین یافته، در سال 1398هـ ق (1357شمسى) در مکتبة صدوق به چاپ رسیده و شامل 14 بخش است. کتاب شامل تفسیر سوره قیامت است و به مناسبت به گوشه هایى از اوضاع جارى زمان و ماجراى دلدادگان و عاشقان مکتب قرآن و پیامبر رحمت(صلى الله علیه وآله) به شکل بسیار جالب اشاره مى کند.

14 ـ قساوت بیمارى مهلک: یکى از بلاهاى اجتماعى بشر در طول تاریخ قساوت است که اکثر سردمداران و ظالمان و ستمگران تاریخ به واسطه ابتلاى به این بیمارى، جنایات دهشت انگیزى را مرتکب شده اند. حرمله ها، شمرها، حجاج بن یوسف ها، حمید بن قحطبه ها و... تجسم قساوت و سنگدلى ظالمان هستند. آیت الله ضیاءآبادى پیرامون این بیمارى خطرناک اخلاقى و اجتماعى کتابى را در 112 صفحه تألیف نمود که در سال 1391هـ ق (1351هـ ش) در تهران به چاپ رسید. وى با استناد به آیات و روایات و نظرات دانشمندان و حکما خصوصاً دانشمندان غربى، به بررسى عوامل قساوت پرداخته است، به ویژه در مورد برخى از عوامل پیدایش و بروز این بیمارى مانند موسیقى، لهوالحدیث (صداى شهوت آلود زنان خواننده) مطبوعات منحرف و بى حجابى و...، مطالب ابتکارى دارد. نگارنده در پایان قصد و نیت خود از تدوین چنین کتابى را بیدار کردن حس دینى جوانان و زنان مسلمان در برابر انحرافات خطرناک اخلاقى معرفى مى کند

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

سید محمد ضیاء آبادی

سید محمد ضیاء آبادی

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
Powered by TayaCMS