دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تدریس آیت الله محمد مومن(دانش زاده)

No image
تدریس آیت الله محمد مومن(دانش زاده)

مسند تدریس

آیت الله مؤمن از سال 1353ش. صاحب کرسى تدریس در حوزه علمیه قم گردید. وى چندین دوره رسائل و مکاسب، شرح تجریدالاعتقاد، بدایة الحکمه و نهایة الحکمه و بخشى از اسفار را تدریس کرده است و تدریس برخى از این درس ها توسط ایشان هم اکنون نیز ادامه دارد. وى در این باره مى گوید:

«در سال 1362ش. به تدریس خارج اصول فقه پرداختم که یک دوره کامل آن نُه سال به طول انجامید و اکنون نیز مشغول ادامه دوره دوم هستم همچنین توفیق یافتم کتب متعددى از معاملات تحریر الوسیله امام خمینى و همچنین کتاب قضا و شهادات و عمده حدود آن را به صورت درس خارج فقه تدریس کنم. از کارهاى دیگرم در زمینه تدریس، این بود که توفیق داشتم چند سالى مسائل مستحدثه را به صورت بحث خارج فقه ]بیان کنم[ و نیز به تدریس خارج فقه اشتغال ورزم».[8]

تدریس مباحث مستحدثه توسط آیت الله مؤمن از این جهت حائز اهمیت است که وى به همراه تعداد محدودى از عالمان و استادان بزرگ نسل انقلاب، با تبیین مواضع و دیدگاه هاى اسلام در خصوص مسائل نوین سیاسى، اجتماعى و قضایى به یارى انقلاب و حکومت نوپاى اسلامى ایران شتافت. وى پس از پیروزى انقلاب اسلامى در مدرسه عالى قضایى، به تدریس مباحث قضایى و حقوقى پرداخت. و با طرح قوانین و مقررّات اسلامى، در پایه گذارى و جایگزینى قوانین اسلام به جاى قوانین نظام گذشته، نقشى اساسى ایفا کرد.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
Powered by TayaCMS