دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فردا؛ استقبال میلیونها مسلمان از ضیافت الهی

میلیونها مسلمان در سراسر دنیا از خاورمیانه، خاوردور و اروپا و آمریکا از روز پنجشنبه 13 سپتامبر (22 شهریور ماه) ماه مبارک رمضان را آغاز خواهند کرد.
فردا؛ استقبال میلیونها مسلمان از ضیافت الهی
فردا؛ استقبال میلیونها مسلمان از ضیافت الهی

میلیونها مسلمان در سراسر دنیا از خاورمیانه، خاوردور و اروپا و آمریکا از روز پنجشنبه 13 سپتامبر (22 شهریور ماه) ماه مبارک رمضان را آغاز خواهند کرد.

به نقل از اسلام آنلاین، مقامات عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی، کویت و قطر دیروز سه شنبه 11 سپتامبر (20 شهریور) اعلام کردند که رمضان پنجشنبه آغاز خواهد شد.

احمد حلال وزیر دادگستری اردن نیز سه شنبه اعلام کرد که نخستین روز ماه مبارک رمضان پنجشنبه خواهد بود.

علی جمعه مفتی مصر نیز گفت: از آنجا که ماه رمضان روز سه شنبه رؤیت نشده است روزه داری و مهمانی خداوند از پنجشنبه آغاز می شود.

شیعیان عراق و لبنان اوایل این هفته اعلام کردند که روزه داری براساس محاسبات نجومی از پنجشنبه شروع می شود.

محمد راشد قبانی، مفتی اهل تسنن لبنان نیزآغاز ماه مبارکرمضانرا پنجشنبه دانست.

انجمن علمای عراق، بالاترین مقام دینی اهل تسنن در این کشور نیز روز پنجشنبه را به عنوان نخستین روز ماه مبارک اعلام کرده است.

محمد حسین مفتی فلسطین نیز اظهارات مشابهی را منعکس کرده است.

مسلمانان کشورهای الجزیره، ترکیه و سوریه نیز از روز پنجشنبه به ضیافت الهی می روند.

وزیر اموردینی اندونزی و علمای مالزی نیز اعلام کردند که رمضان در این کشورهای آسیایی روز پنجشنبه آغاز می شود.

شورای دینی اسلامی سنگاپور اظهار داشت براساس محاسبات نجومی رمضان روز پنجشنبه آغاز می شود.

دارالفتوای تاجیکستان و قزاقستان نیز روز پنجشنبه را به عنوان نخستین روز از ماه رمضان اعلام کرده است. انجمن مسلمانان چینی نیز اظهارات مشابهی داشته است.

از سوی دیگر در اروپا نیز اتحادیه سازمانهای اسلامی فرانسه آغاز ماه رمضان را پنجشنبه دانست و جمعیت قابل توجه مسلمانان بریتانیا نیز روز پنجشنبه در آغاز ماه رمضان و روزه داری متحده خواهند شد.

جامعه اسلامی کوزوو طی یک نشست مطبوعاتی ماه مبارک رمضان را از پنجشنبه اعلام کرد.

انجمن ائمه هلند نیز اظهار داشت که اقلیت مسلمان در این کشور اروپایی از روز پنجشنبه روزه داری می کنند.

در آلمان کمیته علمی رؤیت ماه نیز تصدیق کرد که ماه نو رؤیت نشده و ماه رمضان از پنجشنبه شروع می شود.

براساس شورای سازمانهای اسلامی اتریش روز پنجشنبه در این کشور آغاز ماه رمضان خواهد بود.

مقامات وقف اسلامی در جمهوری نیز اظهار داشتند که روز پنجنشبه رمضان آغاز می شود اعلانهای مشابهی نیز از سوی سازمان وقت اسلواکی صورت گرفت.

سازمان وقف دانمارک، انجمن مسلمانان سوئدو انجمن اسلامی شمال آمریکا نیز از روز پنجشنبه به استقبال از ماه مبارک رمضان می روند.

این در شرایطی است که در برخی از کشورهای اسلامی تاریخ متفاوتی برای رمضان اعلام شده است. مسلمانان کشورهای لیبی از امروز چهارشنبه 21 شهریور ماه،رمضان را آغاز می کنند اما مسلمانان مراکش سودان و فیلیپین امروز ماه را رؤیت خواهند کرد.

مسلمانان هندوستان و پاکستان نیز از امروز روزه دار خواهند بود.

مسلمانان جهان درباره مسئله رؤیت ماه دیدگاه های مختلفی دارند در شرایطی که گروهی از علما معتقدند مسلمانانی که در یک بخش شب بایکدیگر مشترک هستند باید از یک نوع رؤیت ماه استفاده کنند، برخی علما آغاز ماه مبارک رمضان را زمانی می دانند که مسلمانان عربستان روزه داری را آغاز می کنند، گروه سوم نیز استدلال می کنند که مسلمانان جهان باید از یک نوع رؤیت ماه سود برند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

No image

اساس نواندیشی دینی ترکیب تغییر و ثبات است

استاد مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل در نشستی که عصر امروز در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، گفت: مبنای جامعه‌شناختی نواندیشان دینی دو اصل تغییر و مداومت هستند. در قرآن و سنت نیز اصل تغییر بر مبنای مداومت و حفظ سنت مورد تأیید قرار گرفته‌اند. به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز در نشست "نگاهی به افکار فقهی و درون فقهی نواندیشان دینی معاصر" که در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، دکتر احمد کاظمی موسوی، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل، به اندیشه‌های پنج نواندیش دینی در عصر حاضر، محمد اقبال لاهوری، محمود طه، ابوسلیمان، طه جابر و نصر حامد ابوزید پرداخت. دکتر کاظمی سخن خود را با اشاره به مبنای جامعه‌شناختی نواندیشان دینی آغاز کرد و آن را دو اصل تغییر و مداومت خواند و گفت: در قرآن و سنت نیز اصل تغییر بر مبنای مداومت و حفظ سنت مورد تأیید قرار گرفته‌اند و این اندیشمندان برای جلوگیری از تغییرات ناگهانی و انقلاب در اندیشه‌ها به تفسیر و نواندیشی می‌پردازند. وی که سالها به عنوان استاد دانشگاه مالزی به تدریس مطالعات اسلامی می‌پرداخته، در ادامه مهمترین شاخص اندیشه‌های محمد اقبال لاهوری را تأکید او بر خودباوری خواند و گفت: اقبال معتقد است که اگر انسان به خودش باور نداشته باشد، نمی‌تواند به سوژه مدرن بدل شود و همواره به صورت ابژه باقی می‌ماند. درحالی‌که در اصول دینی ما نیز بر بازگشت به خود تأکید شده است. او در کتاب "اسرار خودی"، به این موضوع با توجه به دو بحث انسان به عنوان خلیفه خدا در زمین و تخلق انسان به خلق خدا تأکید می‌کند. دکتر کاظمی سپس با تأکید بر اینکه از نگاه اقبال، با ختم نبوت عقل جانشین وحی می شود، به معرفی اندیشه‌های محمود طه، نواندیش سودانی پرداخت و گفت: محمود طه با رساله "رساله الثانویه"، که غوغایی در جهان عرب به پا کرد، کوشید نشان دهد که در اسلام عقیده به مساوات و عدالت طبی اصل است و انسانها، زن و مرد در پیشگاه خدا یکسانند. وی با اشاره به روش تفسیر طه از آیات مکی و مدنی قرآن، به تأثیر او بر دیگر نواندیش مسلمان، عبدالحمید ابوسلیمان اشاره کرد و گفت: ابوسلیمان که مدتها رئیس دانشگاه بین المللی مالزی بوده، همچون نقیب العطاس بحث اسلامی کردن علوم را دنبال می‌کرده و با تأکید بر اصول ضرورت و تلفیق، بر اهمیت نواندیشی در اصول فقهی اسلامی صحه می‌گذارد. دکتر کاظمی به تأثیر اندیشه‌های ابواسحاق شاطبی بر تفکر ابوسلیمان تأکید کرد و گفت: شاطبی انسان بسیار متدینی بوده که در دو کتاب "مقاصد الشریفه" و "الموافقات" کوشیده با تفاسیر قشری از کتاب و سنت مخالفت کند. ابوسلیمان با تأکید بر اصل تلفیق معتقد است که بحران فکری مسلمانان در عصر جدید تحجر و ناتوانی از تلفیق با شرایط جدید است. او به‌خصوص در روابط بین‌الملل به فقه شافعی نقد دارد و از تفاسیر جنگ‌طلبانه پرهیز دارد. دکتر کاظمی در ادامه به اندیشه‌های طه جابر الفیاض العوانی، متفکر عراقی پرداخت و گفت: عوانی که دانش آموخته الازهر است، معتقد است که اصول فقه مهمترین منبع برای فهم منابع اسلامی هستند، اما برای فهم درست از آن باید سه کار صورت بگیرد: نخست درک درست سنت، دوم تشکیل شورای علما که متاسفانه صورت نگرفته است و سوم فهم مقاصد شریعت در بستر آنها. دکتر کاظمی بخش پایانی سخن خود را به معرفی اجمالی اندیشه‌های نصر حامد ابوزید، متفکر مصری مقیم هلند اختصاص داد و عنصر محوری در اندیشه او را وارد کردن هرمنوتیک به تفسیر متون و نصوص دینی خواند و گفت: ابوزید معتقد است که تمدن اسلامی، تمدن متن است، بر خلاف تمدن یونانی که تمدن عقل است و این را از سیره امام علی(ع) نیز می‌توان استنباط کرد. وی گفت: ابوزید همچون پیتر نورث راس، معتقد است که فهم یک متن با خواندنش شروع نمی‌شود بلکه پیشتر با گفتگویی آغاز می‌شود که آن متن با فرهنگی که ادراک خواننده را تشکیل می‌دهد، شروع می‌شود. وی بر این اساس معتقد است که سه عامل باعث بدفهمی ما از دیالوگ نص با خودمان می‌شوند: نخست اشتباه گرفتن دلالت لغوی با دلالت شرعی، دوم تفسیر نادرست آیات مدنی و مکی که به نظریه اشاعره در مورد لوح محفوظ منجر شده است و سوم آشفته شدن بستر محتوایی آیات. دکتر کاظمی در پایان گفت: از نظر ابوزید، منطوق آیات قرآن بسته به ثابت است، اما مفهوم آنها قابل فهم در هر عصری است و با این حساب مسلمانان همیشه در تاریخ بسته به ضرورت، مناسبت، مقاصد و اولویت ها به اجتهاد در نص و تعویق بعضی از نصوص می‌پرداخته‌اند.
Powered by TayaCMS