دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

جامعه شناسی رسانه های جمعی Sociology of mass media

No image
جامعه شناسی رسانه های جمعی Sociology of mass media

كلمات كليدي : جامعه شناسي، رسانه هاي جمعي

جامعه‌شناسی رسانه‌های جمعی (Sociologj of mass media)

جامعه‌شناسی رسانه‌های جمعی به شرح پیدایش صنایع رسانه‌ای و تحوّل آنها به شیوۀ بنیادین می‌پردازد و هم‌چنین کنکاشت در مورد تأثیرات رسانه و حدود و پیرامون آن‌ها به منظور شناخت و توصیف و تبیین و کنترل به وسیله این علم، صورت می‌گیرد.

این رشتۀ علمی در سه حوزه تحقیق به بررسی اجتماعی می‌پردازد:

1- تحقیق در پیام رسانه‌ها که از مهم‌ترین مسائل مورد توجه است.

2- درک چگونگی پدید آمدن پیام‌های مشخص، تحقیق دربارۀ مؤسسات رسانه‌ای و کارکنان آنها. هم‌چنین تحقیق راجع به مالکیت و کنترل روزنامه‌ها و شرکت‌های تلویزیونی و اوضاع اجتماعی، تحصیلات، اعتقادات اساسی روزنامه‌‌نگاران و نویسندگانی که در رسانه‌ها کار می‌کنند.

3- مطالعات دربارۀ مخاطبان رسانه‌ها و اثرات رسانه‌ها بر آنها؛ برای مثال، آیا مخاطبان منفعل هستند؟ و یا انتخاب کننده یا رد کننده عقاید رسانه می‌باشند؟

از نظریه پردازان این حوزه می‌توانیم به "هور کهایمر" و "آدرنو" و "مارکوزه" و "هابرماس" و "مک لوهان" و"هارولداینیس" و "میروتیز" اشاره کنیم که هر کدام از منظری خاص، رسانه‌ها را مورد نقد و بررسی قرار داده‌اند.

نحوه ارتباط رسانه و جامعه را می‌توانیم این‌گونه ترسیم کنیم که ارتباط با واسطه از طریق رسانه‌ها همواره یک پدیدۀ اجتماعی است و در بافت‌های اجتماعی به شیوه‌های مختلف شکل می‌گیرد. این ارتباط معمولاً در یک نوع بنیاد و یا محمل مادّی، مثل واژه‌های نوشته بر کاغذ یا تصاویر گرفته بر فیلم می‌باشد که تمرکز و توجّه بر محتوای نهادین پیام‌های رسانه‌ای و مجموعۀ پیچیدۀ شرایط اجتماعی که زیربنای تولید و گردش این پیام‌ها هستند در حوزۀ جامعه‌‌شناسی رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

رسانه‌های مختلف هم‌زمان، هم بازتاب فرهنگ و آداب و رسوم جامعۀ خودی و جامعۀ جهانی هستند و هم جامعه را با آن الگوها می‌سازند و فرهنگ‌سازی می‌نمایند.

رسانه‌های ارتباطی از نخستین اشکال چاپ تا گونه‌های اخیر ارتباط الکترونیکی، جزئی جدا نشدنی از ظهور و تحول جوامع مدرن بوده‌اند و برای شناخت ویژگی‌های نهادی جوامع مدرن و شرایط زندگی که این ویژگی‌ها، آفریده‌اند، باید نقشی محوری برای تحول رسانه‌های ارتباطی و تأثیر آنها قائل شویم و از زوایای مختلف به کنکاشت جامعه‌‌شناختی تن دهیم.

از سؤالاتی که جامعه‌‌شناسی رسانه‌های جمعی درصدد پاسخ‌گویی به آن است، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

1- رسانه‌های ارتباطی چه نقشی در شکل‌گیری جوامع مدرن دارند؟

2- چگونه می‌توان تأثیر اجتماعی شکل‌های مدرن ارتباطی و اختلاط و اشاعه اطلاعات را از ظهور چاپ در اروپای قرن پانزدهم تا گسترش و توسعه شبکه‌های جهانی ارتباطات امروز درک کرد؟ پاسخ‌های اجتماعی به این سؤالات می‌تواند در چنین قالبی باشد که تحول و توسعه رسانه‌های ارتباطی، ترکیب و سرشت زندگی را تغییر شکل داده‌اند و اشکال جدیدی از عمل و تعامل را به وجود آورده است که دیگر وابسته به الزام سهیم بودن مخاطب در مکان مشترک نیست.

پس‌آمدهای این دگرگونی بسیار وسیع و دامنه‌دار است و بر بسیاری از جنبه‌های زندگی ما از خصوصی‌ترین جنبه‌های تجربۀ شخصی تا ماهیت متغیر قدرت و رؤیت‌پذیری در حوزۀ عمومی تأثیر می‌گذارد و جامعه‌‌شناسی با شکافتن این ابعاد به پاسخ مطلوبش می‌رسد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب جامعه برتر

کتاب جامعه برتر

کتاب «جامعه برتر» با نگاهی عمیق و نو در کلمات گهربار امیرالمؤمنین علیه السلام، بحث امر به معروف و نهی از منکر را مورد بررسی قرار داده است.

پر بازدیدترین ها

No image

توده Mass

No image

مدل لاسول Lasswell Model

سیبرنتیک Cybernetics

سیبرنتیک Cybernetics

No image

مطالعه موردی Case Study

Powered by TayaCMS