دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تدریس آیت الله محمد اسحاق فیّاض

No image
تدریس آیت الله محمد اسحاق فیّاض

تدریس

آیت الله فیاض، با ورود به حوزه علمیه نجف اشرف لیاقت خود را در فراگیرى علوم اسلامى و تدریس متون درسى حوزه نشان داد. او در زمینه هاى تألیف و تدریس کم نظیر بود. یکى از اهل قلم احاطه علمى او را چنین ستوده است:

«او عالم فاضل و جلیل از اساتید فقه و اصول بود. در تحقیق بحث ها و مطالعه پرکار و فعال است و در دروس خارج فقه و اصول حضرت ابو القاسم خوئى شرکت کرد و مقام بلندى در فضل و کمال یافت و اکنون مشغول تدریس بوده و از اصحاب خاص و ملازم آقاى خوئى است.»[12]

یکى از شاگردان ایشان مى گوید:

«استاد فیاض سال هاى متمادى سطح (کفایه، مکاسب و رسائل) را تدریس نمود و از لحاظ تدریس در ردیف بهترین اساتید سطح در حوزه بود. وى پس از رحلت آیت الله خوئى از مهمترین شخصیت هاى علمى است که سنگر علمى بزرگ نجف اشرف را پاس مى دارد و با تدریس خارج فقه و اصول حوزه نجف را در حد امکان حفظ مى نماید.»[13]

«تا قبل از سال (1978 م) کتاب هاى عالى معمول و رایج در حوزه یعنى کتاب هاى رسائل ـ مکاسب و کفایه را در حلقات متعددى در مسجد معروف (هندى) تدریس مى نمود و نیز بیش از 10 سال استاد سطوح عالى حوزه را در «جامعة الدینیة النجف» که مرحوم سید محمد کلانتر آن را تأسیس کرده است بود. و بالاخره در سال (1978 م) شروع به دروس خارج مى نماید و جلسات این درس را در مدرسه کوچک (سید یزدى) واقع در محله «عمارة» برگزار مى گردد و بعد از تأسیس مدرسه معروف (دار العلم) توسط امام خوئى در سال (1980 م) درس ایشان به این مدرسه منتقل مى شود و تا انهدام مدرسه در این مکان ادامه مى یابد و سپس از آنجا به مدرسه یزدى نقل مکان مى دهد که مرجع کبیر سید کاظم یزدى آن را تأسیس کرده است و تا امروز ادامه دارد.»[14]

شاگردان

آیت الله فیاض شاگردان زیادى تربیت نمود که برخى آنها در حوزه هستند و برخى به کشورهاى خود بازگشته اند. به نام چند نفر از آنان که از چهره هاى علمى و فرهنگى اند اشاره مى کنیم:

آیت الله هاشم صالحى ترکمانى: وى استاد برجسته دروس حوزوى است سالها در نجف اشرف و قم به تدریس مشغول بود و اکنون با تأسیس مدرسه علمیه رسالت در کابل، به حوزه این شهر رونق بخشیده است و شیفتگان علوم اهل بیت(علیهم السلام) را سیراب مى سازد

حجت الاسلام و المسلمین شهید شیخ غلام حسین اخلاقىایشان از چهره هاى فرهنگى و از اساتید در حوزه علمیه نجف اشرف بود و پس از اشغال افغانستان به دست شوروى سابق، وارد عرصه مبارزات سیاسى، فرهنگى و جهادى شد و در سفرى که در همین راستا به کشور پاکستان داشت، توسط عناصر چپى ـ مارکسیستى «گروه تنظیم» ریوده شد و به شهادت رسید»[15]

حجت الاسلام و المسلمین شیخ على مروّجىایشان از شخصیت هاى سرشناس و از جمله اساتید دروس خارج در حوزه علمیه قم مى باشد.»

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن مرعشىوى از اساتید معروف نجف اشرف و از فضلاى محترم و بنام به حساب مى آید.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ محمد حسین احمدىاز علماى معروف و خدمتگذار شاهرود است.

شیخ آل محسنایشان از شخصیتهاى عربستان سعودى است که مشغول پاسدارى از حوزه فرهنگ دینى در آن کشور مى باشد.

شیخ مهدى مصلّىوى نیز از جمله علماء بنام عربستان سعودى است که به ایفاى وظیفه دینى در کشور خود مشغول مى باشد.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ محمد محقق بلخىاو در گذشته از چهره هاى سیاسى و جهادى افغانستان محسوب مى شد، اما در حال حاضر روحانى فاضل، نویسنده و محققى است که در حوزه علمیه قم به فعالیت هاى علمى و پژوهشى مشغول است. حاصل تلاشهاى ایشان چند اثر ترجمه شده و تعداد زیادى مقاله پربار علمى، فلسفى و... در مطبوعات عربى، ایرانى و افغانى مى باشد.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ على رفیعىوى از عالمان برجسته افغانستانى است که تاکنون در نجف اشرف مقیم بوده و در دفتر حضرت آیت الله فیاض به فعالیت هاى علمى و فرهنگى مشغول است.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ نادر مهدوى0

او نیز از عالمان برجسته افغانستانى است که اکنون در نجف اشرف است و به کارهاى حوزوى و اشاعه علوم اهل بیت(علیهم السلام) مشغول مى باشد.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

محمد اسحاق فیّاض

محمد اسحاق فیّاض

جدیدترین ها در این موضوع

مرز رفاقت و خصومت

مرز رفاقت و خصومت

وجود دوست برای انسان یک ضرورت است و آدمی می‌باید در زندگی برای خود دوستانی برگزیند و از آن‌ها در امور دینی و دنیایی‌اش استفاده کند و باید با آن‌ها صمیمی باشد.
No image

مقابله با فساد اداری

یکی از بیماری‌ها و معضلات جوامع کنونی، موضوع فساد است.
سلوک فردی و اجتماعی حاکمان

سلوک فردی و اجتماعی حاکمان

در شماره‌های پیشین درمورد ماهیت حکومت و اهداف آن که عبارت بودند از تامین عدالت، امنیت، رفاه و تربیت در جامعه، صحبت به میان آمد در این شماره به تبیین رفتار مطلوب حاکمان در زمینه شخصی و اجتماعی باتوجه به خطبه‌ها و نامه‌های امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه پرداخته شده است.
زیارت عاشورا؛ قرب آمیز و قیام انگیز / قسمت پنجم

زیارت عاشورا؛ قرب آمیز و قیام انگیز / قسمت پنجم

بسم الله الرحمن الرحیم: هذا ما اوصی به الحسین بن علی بن ابیطالب الی اخیه محمد المعروف با بن الحنفیه.....
هدف نهایی هنر؛ رسیدن به رستگاری

هدف نهایی هنر؛ رسیدن به رستگاری

هنر دینی یک سفر تمثیلی از عالم محسوس به عالم روحانی است

پر بازدیدترین ها

رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
فرایند برنامه ریزی از نگاه امام علی(ع)

فرایند برنامه ریزی از نگاه امام علی(ع)

برنامه‌ریزی مانند پلی، زمان حال را به آینده مربوط می‌کند.
حکمت دعا از زبان مولانا

حکمت دعا از زبان مولانا

مولانا حقیقت حکمت را به زبان ساده و شعر بیان کرده است. از این رو باید سخنان بزرگانی چون مولانا را بخوانیم تا به راز قرآن پی ببریم.
سخاوت و بخشش آرامشی برای خود، آسایشی برای دیگران

سخاوت و بخشش آرامشی برای خود، آسایشی برای دیگران

بخشش یکی از خصلت‌ها و فضایل خوب و زیبای انسانی است.
Powered by TayaCMS