دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

درباره جشنواره فیلم فجر | مصاحبه با دکتر کوشکی

در این مصاحبه با محمد صادق کوشکی هم صحبت شده‌ایم و در مورد جهت‌گیری جشنواره سی و یکم و کیفیت فیلم‌های شرکت کننده در جشنواره از او سوالاتی پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید…
درباره جشنواره فیلم فجر | مصاحبه با دکتر کوشکی
درباره جشنواره فیلم فجر | مصاحبه با دکتر کوشکی

مصاحبه کننده: حسین محمودی فرد

به نظر شما جشنواره امسال چطور بود؟ آیا نسبت به جشنواره سال گذشته پیشرفتی داشته‌ایم؟

 جشنواره امسال نسبت به جشنواره سال گذشته یک تفاوت جدی داشت و آن اینکه در جشنواره سی و یکم کمتر شاهد مرز شکنی و خط شکنی اخلاق جامعه و باورهای جامعه بوده‌ایم یعنی یک مقدار از نقص وحشتناکی که جشنواره سال گذشته داشت و در بسیاری از فیلم‌های سال گذشته شاهد درنوردیده شدن مرزهای اخلاقی و اعتقادی جامعه بودیم در این جشنواره کمتر شد و یک مقدار این نقص ترمیم شده بود.
در جشنواره سی و یکم خیلی از اسم‌های بزرگ نیستند بلکه واقعیت‌های سینما و سینما گران جوان وارد جشنواره امسال شدند یعنی جوانانی آمدند که اسم‌شان مهم نیست بلکه آثارشان معرفی کننده آنهاست و اسم و سابقه‌ای را یدک نمی‌کشند تا آثارشان را تحت تاثیر قرار دهند یعنی نان شهرتشان یا اسمشان را نمی‌خورند و هر چه دارند اثرشان است و این نقطه قوت جشنواره امسال بود.


به نظر شما فیلم‌های داستان‌گو موفق بودند یا فیلم‌های مدرن و پست مدرن؟

فیلم‌هایی که فاقد داستان هستند در برقراری ارتباط با مخاطب و بیان محتوای‌شان دچار مشکل جدی هستند یعنی فیلم‌هایی که داستان ندارند یا فاقد داستان قوی هستند در بیان محتوا زبان الکنی دارند و به همین خاطر فیلم‌های مدرن یا پست مدرن یا ماوراء یا هر اسم عجیب دیگر که از آنها نام برده می‌شود صد‌ها برداشت متفاوت می‌توان از آنها داشت که معلوم نیست که اصلا این برداشت‌های متفاوت از اثر در ذهن سازندگان فیلم بوده باشد یا درست باشد. یعنی از این فیلم ها نمی‌شود توقع داشت محتوا داشته باشند و به مخاطب انتقال دهند. محتوا در این فیلم‌ها بسیار سیال و شناور است که نمی‌شود حتی گفت محتوا دارند و طبیعتا اثری می تواند محتوای مشخصی داشته باشد که داستانی برای روایت داشته باشد.


به نظر شما بهترین فیلم جشنواره سی و یکم چه فیلمی بود؟

از بین ده فیلمی که من امسال در جشنواره دیدم دو یا سه فیلم ایراد کمتری داشتند. فیلم" برلین منفی هفت"
فیلم بدی نبود و حداقل مضامین ضد اشغالگری و ضد جنگ در این فیلم دیده می شد. کارگردان در این فیلم سعی کرده بود با زبانی ملایم و زیرکانه این اشغالگری را محکوم کند و با زبان انسانی با مخاطب صحبت کند.
فیلم "خاک و مرجان"  هم از لحاظ سینمایی و هم از نظر داستان‌گویی خوب بود. فیلم خوبی بود و در همین حالی که داستان گو بود مستند هم بود یعنی شاید دقیق‌ترین تصویری که بیننده ایرانی این فیلم از کشور همسایه خودش یعنی افغانستان تا امروز دیده است از دریچه دوربین این فیلم بوده  است. یعنی به خاطر هشیاری کارگردان، فیلم هم داستانی بود و هم مستندی که روایت‌گر زشتی‌های جنگ اشغالگرانه آمریکا در افغانستان. فیلم در مجموع خوبی بود ولی به عنوان بهترین نمی‌توانم انتخاب کنم.


به نظر شما کدام فیلم بدترین فیلم جشنواره بود؟

با قاطعیت می‌توانم فیلم رسوایی را بدترین فیلم جشنواره امسال بنامم که واقعا اسمش هم در خور محتوایش بود. فیلمی که نه سینما بود و نه محتوا داشت و تنها فیلمی که در جشنواره امسال خطوط قرمز اخلاقی و اعتقادی جامعه ایرانی را شکسته بود و متاسفانه به عنوان یک فیلم دینی در همه جا تبلیغ شد و این زشتی کار را بیشتر می‌کند. امسال مسئولین جشنواره تلاش زیادی کردند تا جشنواره‌ای پاک را برگزار کنند و این تلاش هم تا حد زیادی موفق بود اما اکران این فیلم زحمات‌شان را زیر سوال برد. امیدوارم در ارائه مجوز اکران عمومی این فیلم توسط شورای بازبینی اصلاح شود زیرا در بخش‌هایی از این فیلم  به شدت اخلاق در جامعه ما زیر سوال برده شده است و به جامعه ایرانی و اسلامی ما توهین شده است که این بخش‌ها باید از فیلم حذف شود تا فیلم با خسارت کمتری به نمایش عمومی گذاشته شود.

منبع:فیلم نوشتار

مقاله

نویسنده حسین محمودی فرد

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

مرز رفاقت و خصومت

مرز رفاقت و خصومت

وجود دوست برای انسان یک ضرورت است و آدمی می‌باید در زندگی برای خود دوستانی برگزیند و از آن‌ها در امور دینی و دنیایی‌اش استفاده کند و باید با آن‌ها صمیمی باشد.
No image

مقابله با فساد اداری

یکی از بیماری‌ها و معضلات جوامع کنونی، موضوع فساد است.
سلوک فردی و اجتماعی حاکمان

سلوک فردی و اجتماعی حاکمان

در شماره‌های پیشین درمورد ماهیت حکومت و اهداف آن که عبارت بودند از تامین عدالت، امنیت، رفاه و تربیت در جامعه، صحبت به میان آمد در این شماره به تبیین رفتار مطلوب حاکمان در زمینه شخصی و اجتماعی باتوجه به خطبه‌ها و نامه‌های امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه پرداخته شده است.
زیارت عاشورا؛ قرب آمیز و قیام انگیز / قسمت پنجم

زیارت عاشورا؛ قرب آمیز و قیام انگیز / قسمت پنجم

بسم الله الرحمن الرحیم: هذا ما اوصی به الحسین بن علی بن ابیطالب الی اخیه محمد المعروف با بن الحنفیه.....
هدف نهایی هنر؛ رسیدن به رستگاری

هدف نهایی هنر؛ رسیدن به رستگاری

هنر دینی یک سفر تمثیلی از عالم محسوس به عالم روحانی است

پر بازدیدترین ها

رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
نگاه قرآن به فقر و فقیران

نگاه قرآن به فقر و فقیران

فقیران و بینوایان قشری از اقشار مستضعف اجتماعی اند که به هر دلیلی ناتوان از دست یابی به وضعیت اقتصادی مناسب و مطلوب بوده و نیازمند یاری دیگر افراد جامعه هستد تا امرار معاش کنند.
نقش تربیتی معلم از دیدگاه فلاسفه و مربیان بزرگ

نقش تربیتی معلم از دیدگاه فلاسفه و مربیان بزرگ

از میان تمامی عوامل آموزشی و تربیتی، نقش معلم به‌عنوان مهمترین عامل نظام تعلیم و تربیت، جایگاه و اهمیت بسزایی دارد. معلم در رشد و پرورش دانش‌آموزان، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.
No image

دیدگاه قرآن درباره ستم پذیری و ستم ستیزی

رخداد بزرگ و بی‌مانند کربلا که اوج سعادت ها و شقاوت هاست، دربردارنده آموزه‌های بسیاری است.
Powered by TayaCMS