دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

قلب‌های سنگ شده و ترسناك

No image
قلب‌های سنگ شده و ترسناك

 يكي از مسائل بسيار مهمي‌كه در فرهنگ قرآن و اخلاق به آن توجه خاص شده، موضوع سلامتي و پاكي قلب است. وقتي در فرهنگ قرآن و تربيت اخلاقي سخن از اصلاح قلب و پاكي آن از رذايل اخلاقي مي‌شود در واقع مقصود دور نگه داشتن روح و جان افراد از رذايل اخلاقي است. در اين نوشتار سعي داريم با معرفي بدترين قلب‌هاي دنيا، قدمي‌مثبت در دستيابي به قلب سليم‌ برداريم.

  جايگاه و ارزش قلب در قرآن

قلب يا روحي كه خداوند متعال آن را در وجود انسان قرار داد يكي از بهترين ابزارهاي موفقيت و رسيدن به كمال و سعادت به شمار مي‌رود؛ چرا كه خداوند متعال ساختار آن را بر اساس سرشت و فطرت الهي در اختيار انسان قرار داده است. در عظمت و ارزش روح همين بس كه بعد از دميده شدن روح در بدن انسان است كه فرشتگان در برابر او سر به سجود و تعظيم فرود آوردند: «فإِذا سوّيتُهُ ونفخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فقعُواْ لهُ ساجِدِين؛ [الحجر/29] پس وقتى آن را درست كردم و از روح خود در آن دميدم، پيش او به سجده درافتيد.»

   بدترين قلب‌های دنيا

در فرهنگ قرآن خداوند متعال سخن از قلب‌هايي نموده است كه به خاطر بي‌مبالاتي صاحبانشان در رذايل و زشتي‌هاي اخلاقي گرفتار شده‌اند، بطوري كه صاحبان خود را در جاده انحراف و گمراهي قرار داده‌اند.

خداوند متعال بدترين قلب‌هاي دنيا را اينچنين معرفي مي‌نمايد:

  قلب‌های سخت و ترسناك

از جمله بدترين قلب‌ها، قلب‌هاي افرادي است كه به قساوت و سنگدلي شهرت پيدا كرده‌اند. قلب‌هايي كه به نينديشيدن در حقايق موجود و تعصبات كور كورانه جاهلي شهرت دارند. اگر بخواهيم براي صاحبان اينچنين قلب‌هايي مصاديقي معرفي نماييم، مسلمان نمايان تكفيري و حاميان شيطان صفت آنها بهترين مصاديق صاحبان اينچنين قلب‌هايي به حساب مي‌آيند. «[زمر/22] واى بر آنان كه قلب‌هايى سخت دارند». « [اعراف/179] و در حقيقت، بسيارى از جنّيان و آدميان را براى دوزخ آفريده‌‌ايم. [چرا كه‌] دل‌هايى دارند كه با آن [حقايق را] دريافت نمى‌‌كنند، و چشمانى دارند كه با آنها نمى‌‌بينند، و گوش‌هايى دارند كه با آنها نمى‌‌شنوند. آنان همانند چهارپايان بلكه گمراه‌‌ترند. [آرى، ] آنها همان غافل‌ ماندگانند.»

  قلب‌های زنگار بسته از گناه

از جمله بدترين قلب‌ها به افرادي تعلق دارد كه در اثر خوي گرفتن به گناه و رذايل اخلاقي، زنگار سياهي و تباهي، آنها را از درك و فهم حقايق دور ساخته و از هدايت‌ الهي خود را محروم مي‌كنند. گناه به مثابه لايه‌هاي سياه و چركيني است كه ديده حق بين افراد را از بين برده و سايه جهالت و تباهي را بر روح آدمي‌ مي‌گستراند. در معرفي اينچنين قلب‌هايي خداوند متعال مي‌فرمايد:

«[مطففين/14] چنين نيست كه آنها مى‌‌پندارند، بلكه اعمالشان چون زنگارى بر دل‌هايشان نشسته است.» عاقبت اينچنين افرادي كه به گناه و رذايل اخلاقي دل خوش كرده‌اند اين مي‌شود كه بزرگ‌ترين واقعيت‌هاي عالم هستي را منكر مي‌شوند: «[الروم/10] آنگاه فرجام كسانى كه بدى كردند [بسى‌] بدتر بود، [چرا] كه آيات خدا را تكذيب كردند و آنها را به ريشخند مى‌‌گرفتند.»

   قلب‌های مريض و نفاق پيشه

قلب‌هاي افراد منافق _ كه در ظاهر ادعاي راستي و درستي مي‌كنند و در باطن چيزي جز پليدي و نفاق را به همراه ندارند _ در فرهنگ قرآن از جمله بدترين قلب‌ها به حساب مي‌آيد: « [بقره/10] در دل‌هاى آنان يك نوع بيمارى است. خداوند بر بيمارى آنان افزوده و به خاطر دروغ‌هايى كه مي‌گفتند، عذاب دردناكى در انتظار آنهاست.»

 

 

  قلب‌های گمراه از حق

در معرفي صاحبان اينچنين قلب‌هايي خداوند متعال مي‌فرمايد: « [توبه/127] و هنگامى كه سوره‌اى نازل مى‌شود، بعضى از آنها [منافقان‌] به يكديگر نگاه مى‌كنند و مى‌گويند: «آيا كسى شما را مى‌بيند؟ (اگر از حضور پيامبر بيرون رويم، كسى متوجّه ما نمى‌شود!) » سپس منصرف مى‌شوند (و بيرون مى‌روند) خداوند دل‌هايشان را (از حق) منصرف ساخته چرا كه آنها، گروهى هستند كه نمى‌فهمند (و بى‌دانشند)!»

  قلب‌های متعصب

رفتار و اعتقادات بعضي از افراد نه تنها ريشه در باور‌هاي صحيح و حياتي ندارد، بلكه از عقلانيت و معيارهاي اخلاقي و فطري نيز بي‌بهره است. براي نمونه تن ندادن به آيين مقدس اسلام به بهانه اينكه آيين باستاني كشور چيزي غير از اسلام بوده، نبايد موجب شود كه پرده ناداني و جهالت روي قلب افراد سايه خود را بگستراند. « [فتح/26] (به خاطر بياوريد) هنگامى را كه كافران در دل‌هاى خود خشم و نخوت جاهليت داشتند».

   سخن آخر

از آنجايي كه هويت و اصالت وجودي افراد به روح آنها وابسته است، ضروري است كه با بهره‌گيري از آموزه‌هاي وحياني و رهنمودهاي عقل سليم، قلب و روح خود را از آلودگي‌ها و پليدي‌هاي رذايل اخلاقي دور نگه داشت تا از زندگي و حيات سعادتمند در دنيا و آخرت بهره‌مند شد.

تسخير قلب به محبت الهی

محبت، در فرهنگ اسلامي‌معنايي بس والا دارد و شايسته است كه محبت خوبان را در قلب خود جاي دهيم؛ زيرا به هرچه محبت پيدا كنيم، به تدريج، با همان چيز، انس و الفتي ناگسستني خواهيم يافت. پيامبر گرامي‌اسلام مي‌فرمايد: «انسان با كسي است كه او را دوست مي‌دارد.» البته بالاترين محبت‌ها، محبت به خداوند است. در انس و الفت با خداوند، چنان لذتي نهفته است كه هيچ چيز را ياراي برابري با آن نيست. پيامبر گرامي‌اسلام مي‌فرمايد: خدا به موسي بن عمران وحي كرد: مرا دوست بدار و دوستي مرا در دل‌هاي ديگران بگستران. موسي عرض كرد: ‌اي خدا! من دوستت دارم، ولي چگونه تو را نزد بندگانت محبوب سازم؟ خدا فرمود: نعمت‌هايي را كه به آنان داده‌ام، به ايشان يادآوري كن؛ زيرا آنان جز خوبي از من نديده و به ياد ندارند. به راستي، وقتي رنگ‌ها، طبيعت زيبا، شگفتي‌هاي بي‌نظير، كشش‌هاي عجيبي در دل‌ها ايجاد مي‌كند، شناخت و آگاهي از سرچشمه زيبايي‌هاي ياد شده يعني پروردگار بزرگ، چه شوق و لذتي به همراه خواهد داشت و البته دلي كه جايگاه غير خدا باشد، نمي‌تواند بطور كامل در اختيار خداوند باشد. بر پايه آيات قرآن، گروهي از مردم كه از عشق خدا بي‌نصيبند، كساني هستند كه اموال، كسب و كار، فرزند و اقوام و دوستان را در عرض خدا قرار داده‌اند و در مقابل، مؤمنان و خدامحوران لبريز از عشق پروردگارند و هيچ محبتي را بر محبت خداوند مقدّم نمي‌دارند.

مقاله

جمع آوری و تدوین رسول غفارپور

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

الخیر فی ماوقع

الخیر فی ماوقع

برای خیلی‌ها این پرسش مطرح می‌شود که چرا ما هر گاه با مصیبت و گرفتاری مواجه می‌شویم، و نخستین تحلیل و توصیف ما از آن این است که در آن خیری بوده است؟
No image

اشعار ناقوسیه

رابطه علم و عمل

رابطه علم و عمل

علم و دانش بشری زمانی برای جامعه و مردم سودمند و مفید است که با عمل و اجرا همراه گردد یعنی عالم به علم و دانسته‌های خود عمل کرده و آن را با اشتیاق به دیگران نیز بیاموزد.
مال حرام و آثار حرامخواری

مال حرام و آثار حرامخواری

مال حرام به سبب آنکه تاثیر شگرف منفی در زندگی بشر دارد، یکی از مباحث مهم در فقه زندگی است.
Powered by TayaCMS