دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات آیت الله سید علی اصغر لاری

No image
تالیفات آیت الله سید علی اصغر لاری

تألیفات

1. نقطه اتکاء شیعه

این کتاب، در حقیقت، پاسخى است به شرح مصاحبه مدیر مجله رسالة الاسلام مصر با آقاى محمّد تقى قمى که در شماره 43، سال 25 روزنامه آئین اسلام به چاپ رسید. وى در این کتاب، با بیان اعتقادات شیعه، به نقد دیدگاه هاى مدیر مجله ى رسالة الاسلام و دفاع از مکتب تشیّع مى پردازد.

2. حجاب و پرده دارى

این کتاب هر چند که پاسخى به کتاب «زن از نظر حقوق اسلامى»، به قلم آقاى حاذقى، نماینده مجلس شوراى ملّى وقت است، اما در حقیقت، بیان دیدگاه هاى وى درباره حجاب در عصر پرده درى ها و بى عفتى هاى متولیان ضد فرهنگ پهلوى است.

3. احتیاج بشر به پیغمبر و امام

این کتاب که اثبات نظریه احتیاج بشر به پیغمبر(صلى الله علیه وآله) و امام(علیه السلام) است، پاسخى به حریم شکنى ها و قداست زدایى هاى کسروى و پیروان اوست.

وى در مقدمه این کتاب مى نویسد:

«مدتى بود در فکر بودم براى بریدن زبان و شکستن دندان آنان که منکر لزوم معجزه در انبیا و ائمه هستند، مختصرى در میزان و مناط پیغمبرى و امامت، به طورى که محققین از متکلمین و بزرگان فلاسفه اسلام از روى ادله و براهین منطقى و آیات کتاب خدا و اخبار ائمه هدى(علیهم السلام)اثبات کرده و به دست ما داده اند، جمع و تألیف کنم لذا به نگارش این مختصر با خامه شکسته و بیان نارسا در وجه احتیاج بشر به پیغمبر و امام و میزان پیغمبرى و امامت اشتغال ورزیدم تا برادران دینى و خوانندگان گرامى، یک درجه به اصول مذهب شیعه پى ببرند و بدانند آنهایى را که آن دسته جات منافق مى خواهند به پیغمبرى و امامت معرفى کنند، چقدر تقلب به کار مى برند و شرم و حیا نمى کنند[40]».

4. ردّ و انتقاد

این کتاب پاسخى به ادعاها و شبهه افکنى هاى نویسنده کتاب «کلید قرآن» است که در آن، گستره علوم پیامبر(صلى الله علیه وآله) و ائمه اطهار را منحصر به علوم الهى و اصول و فروع دین مى دانست. آیت الله لارى با استناد به آیات قرآن و روایات ائمه، ضمن اثبات علم فراگیر و کامل معصومین(علیهم السلام) نسبت به همه علوم، به نقد دیدگاه هاى این نویسنده پرداخته است.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

جوان تهیدست

جوان تهیدست

شنیدم که دو جوان مسافر در راهی می رفتند. یکی تهیدست بود و دیگری، پنج دینار همراه داشت. جوان تهیدست، دلیرانه پیش رفت و از چیزی نمی ترسید. اما جوان پولدار، خواب و خوراک نداشت و بسیار نگران بود.
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت دوم - قسمت پایانی)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...

پر بازدیدترین ها

No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اخلاق و دانشهای مرتبط با آن

گفتگو با دکتر عباس منوچهری،استاد دانشگاه اخلاق و دانش‌هاى مرتبط با آن دکتر منوچهری، به نظر شما چه تعریفى مى‌توان از اخلاق ارائه داد و چه تمایزاتى میان اخلاق و دین، اخلاق و حقوق،‌ اخلاق و فرهنگ و دانش‌هایى از این دست که با....
No image

پلورالیسم اخلاقی

واژه‌ پلورالیسم به معنای کثرت‌گرایی و مکتب اصالت کثرت است. اما اصطلاح پلورالیسم اخلاقی به نظریه‌ای اطلاق می‌شود که معتقد است مفاهیم، ارزش‌ها، الزام‌ها و حتی اصول بنیادین اخلاق ذاتاً مختلف بوده، از این رو ارایه یک نظام اخلاقی هماهنگ و فراگیر امکان ندارد. البته پلورالیسم اخلاقی، منطقاً مساوی با نسبیت‌گرایی اخلاقی نیست؛ زیرا این نظریه ارزش‌های اخلاقی را سابژیکتیو و یا محصول سلیقه یا فرهنگ خاص نمی‌داند و در اینکه می‌توان درباره ارزش‌ها، احکام معتبر عینی صادر کرد، با رئالیسم اخلاقی هم عقیده است. و اساساً اخلاقی بودن یک حکم را محصول یک سری قیود عقلی می‌داند؛ اما معتقد است که احکام اخلاقی تماماً...
Powered by TayaCMS