دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

سرعت روزی دنیا با استغفار از گناه !!!

No image
سرعت روزی دنیا با استغفار از گناه !!!

    وقتی روزى‏اش به تأخير افتد

    رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: مَن أنعَمَ اللَّهُ تعالى‏ علَيهِ نِعمَةً فَليَحمَدِ اللَّهَ تعالى‏، ومَنِ استَبطَأ (علَيهِ) الرِّزقَ فَليَستَغفِرِ اللَّهَ.[1]

    پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: هركه خداوند تعالى به او نعمتى ارزانى دارد، بايد خداى تعالى را حمد و سپاس گويد و هركه روزى‏اش به تأخير افتد از خداوند آمرزش بخواهد.

    تنگی در روزی

    رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: مَن استَبطَأ الرِّزقَ فَليُكثِرْ مِن التَّكبيرِ، ومَن‏كَثُرَهَمُّهُ وغَمُّهُ فَليُكثِرْ مِن الاستِغفارِ.[2]

    پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: كسى كه در روزى خود تأخير و تنگى بيند، بايد زياد تكبير بگويد و كسى كه اندوهش زياد شود، بسيار استغفار كند.

    تأخيردرروزی

    الإمامُ عليٌّ عليه السلام‏- مِن وَصاياه لكُميلٍ-: إذا أبطَأتِ الأرزاقُ علَيكَ فاستَغفِرِ اللَّهَ يُوَسِّعْ علَيكَ فيها.[3]

    امام على عليه السلام‏- در سفارشهايش به كميل- فرمود: هر گاه در روزى تو تأخير و تنگى پديد آمد، استغفار كن، تا روزى را بر تو فراخ گرداند.

    تأخير و تنگى در روزی

    الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: [4] إذا استَبطَأتَ الرِّزقَ فَأكثِرْ مِن الاستِغفارِ فإنّ اللَّهَ عزّوجلّ قالَ في كتابِهِ: اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً* يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً* وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ‏ يعني فِي ‏الدنيا وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ‏[5] يعني‏ في الآخِرَةِ.[6]

    امام صادق عليه السلام: هر گاه در روزى‏ات تأخير و تنگى ديدى، زياد استغفار كن؛ زيرا خداوند عزّوجلّ در كتاب خود فرموده است: «از پروردگارتان آمرزش بخواهيد كه او بسيار آمرزنده است، تا از آسمان برايتان پى در پى باران فرستد. و شما را به اموال و فرزندان مدد كند» يعنى، در دنيا. «و براى شما بوستانهايى قرار دهد» يعنى، در آخرت.

منابع:

  1. عيون أخبار الرِّضا: 2/ 46/ 171.
  2. كنز العمّال: 9325.
  3. بحار الأنوار: 77/ 270/ 1.
  4. نوح: 10- 12.
  5. نوح: 12.
  6. بحار الأنوار: 78/ 201/ 29.

منبع:پژوهه تبلیغ

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

جوان تهیدست

جوان تهیدست

شنیدم که دو جوان مسافر در راهی می رفتند. یکی تهیدست بود و دیگری، پنج دینار همراه داشت. جوان تهیدست، دلیرانه پیش رفت و از چیزی نمی ترسید. اما جوان پولدار، خواب و خوراک نداشت و بسیار نگران بود.
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت دوم - قسمت پایانی)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...

پر بازدیدترین ها

No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

اخلاق و دانشهای مرتبط با آن

گفتگو با دکتر عباس منوچهری،استاد دانشگاه اخلاق و دانش‌هاى مرتبط با آن دکتر منوچهری، به نظر شما چه تعریفى مى‌توان از اخلاق ارائه داد و چه تمایزاتى میان اخلاق و دین، اخلاق و حقوق،‌ اخلاق و فرهنگ و دانش‌هایى از این دست که با....
No image

پلورالیسم اخلاقی

واژه‌ پلورالیسم به معنای کثرت‌گرایی و مکتب اصالت کثرت است. اما اصطلاح پلورالیسم اخلاقی به نظریه‌ای اطلاق می‌شود که معتقد است مفاهیم، ارزش‌ها، الزام‌ها و حتی اصول بنیادین اخلاق ذاتاً مختلف بوده، از این رو ارایه یک نظام اخلاقی هماهنگ و فراگیر امکان ندارد. البته پلورالیسم اخلاقی، منطقاً مساوی با نسبیت‌گرایی اخلاقی نیست؛ زیرا این نظریه ارزش‌های اخلاقی را سابژیکتیو و یا محصول سلیقه یا فرهنگ خاص نمی‌داند و در اینکه می‌توان درباره ارزش‌ها، احکام معتبر عینی صادر کرد، با رئالیسم اخلاقی هم عقیده است. و اساساً اخلاقی بودن یک حکم را محصول یک سری قیود عقلی می‌داند؛ اما معتقد است که احکام اخلاقی تماماً...
Powered by TayaCMS