دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

سى سخن حکیمانه از خیابانى

No image
سى سخن حکیمانه از خیابانى

سى سخن حکیمانه از خیابانى([31])

1. اولین لازمه شرافت یک ملّت، استقلال است.

2. استقلال ملّتها را فقط فضایل و اخلاق عالى مى تواند محفوظ دارد.

3. حافظ و نگهبان استقلال هر ملّتى، شجاعت و قهرمانى اوست.

4. یک ملّت نمى تواند بدون معارف، آزادى خود را محفوظ دارد.

5. در راه زندگى شرافتمندانه باید از جان ومال گذشت.

6. آزادى مستلزم برابرى است، در مقابل قانون همه برابریم.

7. ایران را ایرانى باید آزاد کند.

8. در عین آزادى باید مقیّد باشى.

9. نخستین وسیله ترقى، داشتن روح تجدّد است.

10. یک فرد بى علاقه به جامعه خود، کمتر از حیوان است.

11. هیچ کار بزرگ بدون فکر انجام نمى گیرد.

12. هر زمانى تقاضایى دارد که با میزان علم و معرفت بشر تغییر پذیر است.

13. یک حرکت عمومى، تمام بشر متمدن را به جانب یک سرمنزل تکامل پیش مى برد.

14. به نام هر اکثریتى نمى توان حکم قطعى داد.

15. انتظام و انضباط یک شرط عمده موفقیت است.

16. انسان باید در زندگى چنان مشغول کار شود که گویا هیچ وقت نخواهد مرد.

17. اندوختن سهل است و نگهدارى مشکل.

18. براى تأمین حیات و بقا در این جهان باید از ضعف و ناتوانى دورى گزید.

19. در روى خرابه هاى دیروزى باید عمارت فردا را بلند کرد.

20. اعتماد به نفس، یک شرط عمده موفقیت است.

21. شجاعت، یک شرط مهمّ موفقیت است.

22. یک لقمه خاردار باشید تا هیچ گلویى نتواند شما را فرو ببرد.

23. ملّتى که از مرگ نمى ترسد، هرگز نمى میرد.

24. مردن در راه یک آرمان بزرگ، عین موفقیت است.

25. ترس عامل عمده اسارت ملتهاست.

26. تو واحد ومتحّد جلوه نما وبگذار دیگران از تو بترسند.

27. شجاعت مادّى بى شجاعت معنوى، کامل نیست.

28. هرگز نباید به خستگى و یأس اعتقاد داشت، بویژه زمانى که بارِ سنگین زندگى یک ملّت از یک موى باریک آویزان باشد.

29. هرکس باید به فراخور توانایى و دانایى خودش در امور اجتماعى و عمومى شرکت کند.

30. در کلیه امور و حوادث باید «وظیفه» را از غیر وظیفه تفکیک نماییم.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

جوان تهیدست

جوان تهیدست

شنیدم که دو جوان مسافر در راهی می رفتند. یکی تهیدست بود و دیگری، پنج دینار همراه داشت. جوان تهیدست، دلیرانه پیش رفت و از چیزی نمی ترسید. اما جوان پولدار، خواب و خوراک نداشت و بسیار نگران بود.
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت دوم - قسمت پایانی)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...

پر بازدیدترین ها

No image

اخلاق و دانشهای مرتبط با آن

گفتگو با دکتر عباس منوچهری،استاد دانشگاه اخلاق و دانش‌هاى مرتبط با آن دکتر منوچهری، به نظر شما چه تعریفى مى‌توان از اخلاق ارائه داد و چه تمایزاتى میان اخلاق و دین، اخلاق و حقوق،‌ اخلاق و فرهنگ و دانش‌هایى از این دست که با....
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

اخلاق هنجاری و اخلاق کاربردی

آنجا که اصول اولیه التزام و عمل بر حق مورد توجه باشند ، رویکرد مبتنی بر حقوق را باید در راستای رویکردهای منفعت باورانه ، پیمان گرایانه و کانتی مدنظر قرار داد.در حالی که همه رویکردها حقوق (اکتسابی) گوناگونی را به رسمیت می شناسند، این رویکرد جایگاهی اساسی به حقوق می بخشد، خواه حقوق بشر پیشااجتماعی (مبتنی بر انسانیت فرد، نظیر حقوق طبیعی که خدایا طبیعت آنها را ارزانی داشته) و خواه حقوق بدیهی (که در نتیجه ناخشنودی گسترده همگان از هر گونه افراط در راه ارضای نیازها یا منافع فردی پدید می آیند.)...
No image

پلورالیسم اخلاقی

واژه‌ پلورالیسم به معنای کثرت‌گرایی و مکتب اصالت کثرت است. اما اصطلاح پلورالیسم اخلاقی به نظریه‌ای اطلاق می‌شود که معتقد است مفاهیم، ارزش‌ها، الزام‌ها و حتی اصول بنیادین اخلاق ذاتاً مختلف بوده، از این رو ارایه یک نظام اخلاقی هماهنگ و فراگیر امکان ندارد. البته پلورالیسم اخلاقی، منطقاً مساوی با نسبیت‌گرایی اخلاقی نیست؛ زیرا این نظریه ارزش‌های اخلاقی را سابژیکتیو و یا محصول سلیقه یا فرهنگ خاص نمی‌داند و در اینکه می‌توان درباره ارزش‌ها، احکام معتبر عینی صادر کرد، با رئالیسم اخلاقی هم عقیده است. و اساساً اخلاقی بودن یک حکم را محصول یک سری قیود عقلی می‌داند؛ اما معتقد است که احکام اخلاقی تماماً...
Powered by TayaCMS